Verden

Luksusmerket Burberry brenner usolgte klær for millioner for å beskytte merkenavnet

Det britiske motehuset Burberry har brent usolgte klær og parfymeartikler for 320 millioner kroner for beskytte sitt merkenavn, heter det i årsrapporten.

Det britiske motehuset Burberry har brent usolgte klær og parfyme for 320 millioner for å beskytte merkenavnet. Begrunnelsen er å hindre at varer blir stjålet eller solgt til nedsatte priser. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

  • NTB

Kilder i moteverdenen sier at denne praksisen er blitt vanlig i hele bransjen som et tiltak for å hindre at usolgte klær og tilbehør ikke blir stjålet eller solgt til nedsatte priser.

– Burberry har omstendelige prosedyrer for å unngå mest mulig overskuddsartikler. I de tilfeller hvor det er nødvendig å bli kvitt artikler, gjør vi det på en forsvarlig måte. Burberry forsøker kontinuerlig å kutte i avfallsmengden, heter det.

Selskapet sier at de tar miljøhensyn på alvor og opplyser at energien fra de brente produktene blir tatt vare på og gjenbrukt.

Men nyheten om destruksjon av klær i denne størrelsesorden har avfødt reaksjoner i Storbritannia.

Liberaldemokraten Tim Farron, partiets miljøverntalsmann i Underhuset, beskriver det som skandaløst at et ledende britisk motehus synes det er akseptabelt å kvitte seg med usolgte varer på denne måten.

Relevante artikler

  1. NORGE

    Klesindustrien står for større utslipp enn fly og skip. Og vi nordmenn kaster tonnevis av ubrukte klær

  2. KULTUR

    Motedesigner Emanuel Ungaro døde i Paris

  3. KULTUR

    Minneord: Han forklarte motens mekanismer til Aftenpostens lesere

  4. ØKONOMI

    Michael Kors kjøper Versace

  5. VERDEN

    Disse rohingya-mennene fryder seg – endelig kan de gå med bukser

  6. A-MAGASINET

    Hun har 15.000 antrekk, men bruker ingen av dem