Verden

Jaroslav bryter snarveien til Kina. Sergej tetter igjen hullene.

ARKHANGELSK (Aftenposten): Gjennom isødet siger isbryteren frem for å holde den nye snarveien mellom Europa og Kina åpen. Nå tidobler russerne ferdselen gjennom Arktis.

Russiske øyboere og Aftenposten står ute på isen og ser isbryteren Novorossijsk seile ut mot Hvitehavet natt til lørdag. Russlands nyeste isbryter skal holde den nordlige sjøruten mellom Europa og Kina åpen mesteparten av året. På isen ligger plankene øyboerne bruker til å kommer over råken når isbryterne har seilt forbi.
  • Per Anders Johansen
    Per Anders Johansen
    Aftenpostens Moskva-korrespondent
Aftenpostens team: Russland-korrespondent Per Anders Johansen og fotograf Dan P. Neegaard.

Det buldrer og rister ute på isen fra 25.000 hestekrefter.

Russlands nyeste isbryter Novorossijsk siger mot oss på elven Dvina fem mil nord for Arkhangelsk på vei mot Arktis.

Øyboerne ved Sagbruk nr. 14 og Aftenpostens team står ute på isen og ser den ni etasjer høye giganten seile sakte forbi 4–5 meter unna mens isflakene moses i biter.

De knuste ismassene fosser og bobler i kjølvannet. Isbryteren etterlater et 12 meter bred stripe gjennom den halvmeter tykke isen.

– Hurra! Leve Russland, roper Sergej, sjef for Elvekryss nr. 3.

– Hold varmen, venner! Nå skal jeg snart få dere over.

Kaptein Jaroslav Versjbitskij og assistent Vladimir Kornienko ombord på Russlands nyeste isbryter. De har seilt skipet fra St. Petersburg rundt norskekysten til Murmansk og Franz Josef land. Etter noen dager i Arkhangelsk fortsetter nå isbryterens jomfrutur.

Russlands nyeste isbryter

En av de største og mest dramatiske endringene på verdens hav skjer i Arktis.

Snarveien mellom Europa og Kina økte i fjor trafikken med 35 prosent til 7 millioner tonn olje, LNG, kull, malm og annen tørrlast.

– I 2022 vil vi frakte 40 millioner tonn. Ti ganger mer enn i 2014, sa Russlands visestatsminister Dmitrij Rogozin i Arkhangelsk denne uken.

Russland er i førersetet i Arktis med 30 dieselelektriske og fire atomdrevne isbrytere.

Før jul startet byggingen av den første kinesiske atomisbryteren på størrelse med Novorossijsk. Planen er å være ferdig i 2019.

– Hvordan det er å leve og arbeide i Arktis? Først og fremst er det mørk, smiler kaptein Jaroslav Versjbitskij.

Store drømmer i et evig arktisk mørke

Jomfruturen til Arktis er alltid den tøffeste.

Ombord på Novorossijsk har kaptein Jaroslav Versjbitskij og mannskapet på 35 nettopp kommet tilbake fra en tur til Franz Josef land, før de skal rett ut i Arktis igjen etter fire dager i Arkhangelsk.

Kapteinen er godt fornøyd.

– Vi klarer å komme oss gjennom is med opp til 1,5 meters tykkelse, sier Jaroslav Versjbitskij stolt.

Med fire dieselgeneratorer på 4,500 kilowatt kan skipet på 120 meter presse vekk ismasser på 10.000 tonn.

Rekkevidden er på 20.000 kilometer. Det er ingen tilfeldighet at båten ble døpt etter «det nye Russland». Novorossisk er også navnet på Russlands viktigste havneby mot Svartehavet som russerne erobret fra tyrkerne i 1829.

Aftenpostens korrespondent og russiske øyeboere står på isen og ser Russlands nyeste isbryter dra på sin jomfrurute på Dvina mot Arktis. Skipet med 19000 hestekrefter skal hjelpe til med å holde den nordlige snarveien til Kina åpen.


Sparer mye tid gjennom Arktis

Oppvarmingen av jordkloden og smeltingen av isen er en viktig årsak til at Russland ser for seg store inntekter på transport gjennom Arktis.

Selve frakten er en av de mest lukrative delene av olje- og gassindustrien, men konkurransen er knallhard.

– Fra Europa til sørøstlige Asia sparer vi nå om lag 10 dager, ifølge lederen for Russlands statlige ekspertråd for utvikling av Arktis Jurij Sytsjev.

Russerne ser også for seg at det er billigere å l laste containere med asiatiske produkter over i skip som tåler is i Petropavlovsk i Kamtsjatka.

  • Russerne, amerikanerne og kineserne er helt enige i en ting: Her venter verdens fremtid - men også en potensiell katastrofe.
Kapteinsassistent Vladimir Kornienko fra St. Petersburg på isbryteren Novorossijsk. – Jeg tok mange bilder av Norge da vi seilte forbi på vår jomfrutur, sier Vladmir. Nå skal skipet ut i Hvitesjøen og Arktis. Først i juni legger isbryteren til kai.

Kan redde Russlands fremtid

Kapteinen tjener om lag 22.000 kroner i måneden på styre isbryteren og mannskapet på 35.

Mange er ute på sin første tur i Arktis.

– Uten våre isbrytere ville det vært umulig å holde havnene og rutene oppe fra Murmansk til Stillehavet. Dette er avgjørende for Russland.

– Hvordan er livet ombord på isbryteren når dere er flere måneder i Arktis?

– Først og fremst er det mørkt. Og mye spennende arbeid, smiler Versjbitskij.

Russlands nyeste isbryter som skal holde den nordlige havruten til Kina åpen, har helikopterdekk for de største russiske helikoptrene, kan løfte store lass med nye kraner og har i tillegg en egen drone med 50 kilos lastekapasitet.

Den nye ruten mellom Europa og Asia

Den nordlige sjøruten vil ikke kunne erstatte Suez-kanalen, men konsekvensene er likevel betydelige.

Russlands visestatsminister tror den nordlige snarveien til Kina på noen få år kan erstatte 20 prosent av all sjøtrafikk som i dag går til Asia via Suezkanalen.

Dermed vil enorme mengder olje, gass og kull seile mellom norskekysten i vest og Beringstredet i øst.

For å komme ut i Arktis, kjører isbryteren Novorossijsk gjennom det nordlige løpet av Dvina. Den ni etasjer høye isbryteren kommer bare ut i høyvann når elven er over ni meter dyp. Derfor seiler skipet ut sent på fredagskvelden mens flere tusen øyboere venter på å passere over isråkene den etterlater seg.

Gigantanlegg i Arktis

I tillegg til de dramatiske klimaendringene, er hovedårsaken til trafikkveksten at russerne nå ferdigstiller store gassprosjekter i Arktis.

I løpet av to år skal 16 millioner tonn nedkjølt naturgass fraktes med tankere fra en ny LNG-terminal på Jamalhalvøya.

Her valgte Russland å satse enormt på bekostning av Stockman-feltet i Barentshavet, hvor norske politikere og oljesjefer drømte om et norsk-russisk energieventyr.

På Jamal har Novatel-sjef og Russlands 3. rikeste oligark med 155 milliarder kroner i verdier bygget verdens største landbaserte gassfelt.

– Vi trodde først at havnen bare ville være åpen 4–5 måneder i året, sa Novatel-sjef Leonid Mikhelson under seminaret Arktisk forum i Arkhangelsk.

– Nå ser vi at skipene kan gå 7–9 måneder i året.

Hurra! Leve Russland, roper Sergej, sjef for Elvekryss nr. 3.– Hold varmen, venner! Nå skal jeg snart få dere over.

Hvor blir det av rikdommene i Arktis?

Prisen for milliardinvesteringene betaler blant annet øyboerne ved Sagbruk nr. 14, som ser isbryteren forsvinne i mørket.

Et øyeblikk følte alle at de var en del av noe stort og stolt.

Så begynner arbeidet for å prøve å komme trygt hjem.

– Vi bor i en av Russlands mest ressursrike regioner med enorme naturressurser. Men se hvordan vi lever, sier Maria og venter på at Sergej kaster planker over isen.

Det kommunale vannet på øya er så forurenset at innbyggere selv må bære vann.

– Min datter på to år skulle vaksineres nå, men vi fikk beskjed om skolen og sykehuset ikke hadde penger, sier Aleksej.

Han er sjåfør med tre barn å forsørge og bor i en falleferdig rønne fra 50-tallet med 1100 kroner i strøm og ulike avgifter.

Kona jobber på sykehus for 2200 kroner i måneden. Alle sykehusansatte har fått kuttet lønnen med 30 prosent.

Den nye skolen skulle være ferdig på 90-tallet, men tomten står fortsatt tom.

– Det eneste som bygges her, er nye kjøpesentre, dyre leiligheter og fine kontorer til våre korrupte lokalpolitikere og oligarker, sier Aleksej.

Sjefen for elvekrysningen ved Sagbruk nr. 14 kaster planker på isen hvor Novorossijsk nettopp har passert. Når det nye høytekniske skipet er forbi, bruker øyboerne planker for å balansere seg trygt over hullene i isen.
En mor bærer tomme vannkanner over til landsiden ved Sagbruk nr. 5 ved elven Dvina i Arkhangelsk-regionen. Bak kommer datteren og bestemor.

Beinhard kamp i kulissene i Kreml

Lav oljepris, økonomisk krise og de vestlige sanksjonene rammer ambisjonene om Arktis hardt.

Den store russiske isbryterflåten er dessuten bokstavelig talt i ferd med å ruste opp.

Innen 2020 er tre av fire russiske isbrytere så nedslitte at de må skiftes ut, ifølge russiske forskere.

Mange av de gamle dieselelektriske isbryterne er ute av drift.

-Det er ikke nok penger til å lage en ny flåte så lenge landet ennå ikke har «lange» og «billige» penger. Derfor blir flåten utdatert, advarte Mikhail Grigorjev i det russiske vitenskapsakademiet til Tass.

– Det Russland virkelig mangler er kraftige tekniske fartøy, sa visestatsminister Dmitrij Rogozin.

Han kjemper for nye milliarder til neste generasjon atom-isbrytere av klassen «Leder» til 1,2 milliarder dollar pr. stykk.

Neste øyboer over er mor og far med barnevogn. De har vært på fest hos besteforeldrene, og faren lukter vodka lang vei.


Slik lever bjørnene i nord

Sergej jobber 24 timers skift for 15 kroner timen ute på isen slik at folk kommer trygt over.

Han er likevel blid og full av planer.

– Vær så god! Nå kan dere gå over, roper Sergej. Øyboerne balanserer raskt over på plankene med barnevogner, mat og vann.

Kona og han har spart opp penger og pensjon til å kjøpe hus på Krim.

– Der kan vi få et bedre liv, selv om fisket er dårligere. Når ukrainerne kvitter seg med oligarken og krigsprofitøren Porosjenko blir det nok fred, mener Sergej.

Så går han til varmebua for å hvile en stund

Om fire timer kommer neste skip, og da må alt rives og bygges på nytt.

– Slik gjør vi det hos oss. Vi er bjørnene fra nord, sier Sergej.

Syntes du denne saken var interessant? Da bør du få med deg sakene fra vår spennende tur til Arkhangelsk:

Les mer om

  1. Russland
  2. Kina