Verden

Facebook med nye retningslinjer om hatefullt innhold. Storannonsør legger press på Facebook og Twitter.

Facebook skal fra nå av merke, men ikke fjerne «nyhetsverdige» innlegg med problematisk innhold.

Unilever er notert på New York Stock Exchange. Richard Drew / AP / NTB scanpix

  • NTB
  • Marianne Stensland

Samtidig ble det kjent at den store europeiske matgiganten Unilever slutter å annonsere på Facebook, Twitter og Instagram i USA, i protest mot mengden hatprat på nettstedene.

Facebook legger ned forbud mot «en bredere kategori med hatefullt innhold» i annonser, opplyser Zuckerberg fredag kveld.

Han kunngjorde de nye tiltakene i et langt innlegg på sin egen Facebook-side samme kveld.

Sier endringene har vært i gjære i flere måneder

Zuckerberg sier endringene har vært i gjære i flere måneder, men ifølge Politico er det ingen tvil om at kunngjøringen kommer på et nyttig tidspunkt for Facebook. Selskapet har fått kritikk for å la være av fjerne innlegg som bryter med retningslinjene, med henvisning til innholdet har offentlig interesse.

– Vi utvider våre annonseregler til å forby påstander om at folk fra en bestemt rase, etnisitet, nasjonal opprinnelse, religiøs tilknytning, kaste, seksuell orientering, kjønnsidentitet eller immigrasjonsstatus, er en trussel mot andres fysiske trygghet, helse eller overlevelse, skriver Facebook-sjefen.

– Vi utvider også våre retningslinjer for å bedre beskytte innvandrere, migranter, flyktninger og asylsøkere fra annonser som antyder at disse gruppene er underlegne eller uttrykker forakt, avvisning eller avsky rettet mot dem, fortsetter Zuckerberg.

Zuckerberg skriver at Facebook av og til kommer til å gjengi innhold som bryter med retningslinjene, men bare dersom den offentlige interessen er større enn potensielle skadevirkninger.

– Men vi vil legge til et varsel som forteller folk at innholdet de deler, kan bryte med våre retningslinjer, skriver Facebook-sjefen.

Presidentvalget

Zuckerberg varslet også en opptrapping i kampen mot innhold som forsøker å skremme folk fra å stemme ved valget i USA i november.

Facebook vil forby falske påstander som har til hensikt å oppmuntre folk til ikke å delta i valg, eksempelvis påstander om at føderale agenter sjekker folks juridiske status ved stemmelokalene.

Selskapet vil dessuten øke sin kapasitet for å fjerne falske påstander om lokale forhold i de 72 timene fram mot presidentvalget i november.

Vil ikke bruke Facebook til markedsføring i juli

Aksjene til både Facebook og Twitter falt rundt 7 prosent da kunngjøringen kom fra storannonsøren Unilever fredag.

Unilever sier at den polariserte atmosfæren i USA frem mot presidentvalget gjør at selskaper har et ansvar for å handle.

Selskapet slutter seg til et økende antall selskaper og varemerker som har sagt de vil slutte å kjøpe annonser på Facebook.

Ifølge CNBC har nærmere 100 ulike aktører annonsert at de vil slutte å bruke Facebook som markedsføringsplattform i hele juli, og muligens for en enda lengre periode.

Årsaken er en oppfatning om at den sosiale mediekjempen ikke evner å slå ned på hatprat og oppfordringer til vold.

Splittelse og hatprat

– Den polariserte atmosfæren legger et økt ansvar på merker om å bygge et tiltrodd og trygt digitalt økosystem. Vårt tiltak starter nå og varer ut 2020, sier Unilever i en Twitter-melding fredag.

En talsperson for dagligvaregiganten sier at selskapet er fast bestemt på å snakke med internettselskapene.

– Men det er mye mer som må gjøres, spesielt i områdene som dreier seg om splittelse og hatprat under denne polariserte valgperioden i USA, sier hun til nyhetsbyrået AFP.

Boikott-opprop

– Å fortsette å reklamere på disse plattformene på dette tidspunktet, vil ikke gi noen verdi for folk og samfunn, sier hun videre og legger til at Unilever vil følge med og revurdere sin holdning «dersom nødvendig».

Organisasjonen Anti Defamation League (ADL) tok nylig til orde for boikotten i USA, som et ledd i kampanjen «Stop the Hate for Profitt».

Den amerikanske telegiganten Verizon sa torsdag at de inntil videre slutter å kjøpe annonser på Facebook. Sportsutstyrsprodusentene Patagonia og North Face er blant øvrige selskaper som har sluttet seg til boikotten.

Facebook-svar

Unilever går enda lenger ettersom både Twitter og Facebook-eide Instagram omfattes.

Facebook kommenterte ikke umiddelbart Unilevers beslutning. Etter Verizons kunngjøring, sa selskapet at det er «opptatt av det viktige arbeidet med å fjerne hatprat».

Twitter sier at selskapet respekterer «vår partneres beslutninger og vil fortsette å kommunisere tett med dem».

– Twitters oppdrag er å tjene den offentlige samtalen og sikre at folk kan knytte menneskelige kontakter, finne og motta autentisk og troverdig informasjon, samt uttrykke seg fritt og trygt, sier talsperson Sarah Personette.

150.000 ansatte

Unilever eier flere hundre husholdningsmerker, deriblant Knorr, Lipton, Ben & Jerry's og Dove. Selskapet har over rundt 150.000 ansatte verden rundt.

Det multinasjonale industrikonsernet ble dannet da den nederlandske margarinprodusenten Margarine Unie og den britiske såpefabrikken Lever Brothers slo seg sammen i 1930.

Facebook og Twitter faller tungt på Wall Street

Facebook- og Twitter-aksjen falt henholdsvis 7,8 og 7,5 prosent, fredag kveld, etter at nyheten om at konsumvaregiganten Unilever skal ikke lenger annonsere på Facebook og Twitter. Les mer på E24.no.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Sosiale medier
  2. Unilever

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Coca-Cola og Starbucks kaster seg på boikott mot Facebook

  2. KULTUR

    5500 Facebook-ansatte stilte ett krav til sjefen: Faktasjekk politikerne

  3. KOMMENTAR

    Aksepterer han at demokratiet trues så lenge det gjør ham selv enda rikere?

  4. ØKONOMI

    Bergans stanser annonser på Facebook og Instagram

  5. VERDEN

    Twitter nektet Trump-kampanjen å tvitre frem til korona-innlegg ble fjernet

  6. VERDEN

    Trump kommer med egen presidentordre om sosiale medier