Verden

Krigsmottoet som aldri ble brukt under krigen

Ordene «Keep calm and carry on» skulle holde moralen oppe da nazistene angrep. Slik gikk det ikke.

«Carrying on»: Gatemusikant Francesca Pidgeon fra Leeds spilte på gaten i Manchester denne uken. Foto: Morten Uglum

  • Per Magnus Riseng
  • Eirin Hurum
    Aftenpostens Europa-korrespondent

Dette er en oppdatert versjon av en artikkel som opprinnelig ble publisert i Aftenposten 3. mars 2012.

I dagene etter terrorangrepet som drepte 22 mennesker mandag kveld, har mange applaudert britenes ro og insistering på at hverdagen skal fortsette som før. Flere aviser og kommentatorer har trukket frem det nå berømte slagordet fra andre verdenskrig: «Keep calm and carry on».

For dette var jo plakaten som hang i gater over hele Storbritannia og motiverte folket til å holde moralen oppe mens nazistene slapp sine bomber over landet?

Slik var det ikke.

De verdenskjente ordene – som i dag kan kjøpes på kopper, vesker, tepper, drikkeflasker, T-skjorter og en haug andre produkter – bidro ikke det spor til at den britiske moral holdt seg oppe under krigen.

  • 12 bilder som viser hvordan livet i Manchester går videre etter terroren

Appellerte til standhaftigheten

«Keep calm and carry on»-plakaten var en av en serie på tre plakater som ble produsert før og under den andre verdenskrig. Alle ble laget i den samme særegne fonten, toppet med kronen til Kong George VI. Den første appellerte til britenes standhaftighet:

«Your courage

Your cheerfulness

Your resolution

Will bring us victory»

Nummer to understrekte hva som sto på spill:

«Freedom is in peril

Defend it with all your might»

Disse ble hengt opp i butikker, på busser, T-baner og togstasjoner over hele Storbritannia. Men hva med nummer tre?

Fem berømte ord som knapt ble sett eller hørt under den andre verdenskrig. Foto: United Kingdom Government

De berømte ordene «Keep calm and carry on» ble trykket opp i mer enn 2,5 millioner eksemplarer. Men plakatene ble aldri hengt opp offentlig. De ble holdt tilbake i påvente av en enda verre krise eller tyskernes invasjon.

Men de ble aldri brukt. Etter hvert ble de fleste plakatene makulert, og i mer enn 60 år forble de resterende eksemplarene gjemt og glemt.

Oppdaget ved en tilfeldighet

Det varte helt til 2005.

Da oppdaget en av eierne av brukt-bokbutikken Barter Books nordøst i England en plakat nedpakket i en pappeske, den hadde et slagord hun aldri hadde hørt før. Hun likte det så godt at hun hengte opp plakaten i bokhandelen. Den ble populær blant kundene, og bokhandelen trykket opp eksemplarer som de begynte å selge.

I 2008 skylte finanskrisen over verden og Storbritannia.

– Det er etter dette det tar helt av. Boomen folk var blitt fortalt skulle fortsette for alltid, var i ferd med å sprekke på et spektakulært vis. Og jeg tror det førte til en viss panikk, som førte til denne smått ironiske «Vi kommer til å klare oss, hold deg rolig»-holdningen, sier forfatter Owen Hatherley til det amerikanske radioprogrammet On The Media.

Hatherley har skrevet boken Ministry of Nostalgia: Consuming Austerity, blant annet om «Keep calm and carry on»-fenomenet, og forteller hvordan slagordet, i motsetning til det mange tror, aldri var et symbol på britisk motstandsvilje under den andre verdenskrig.

– De fleste som kjøper og ser denne plakaten, vil ikke ha levd under den andre verdenskrig. Men enda viktigere: Selv de som levde under den andre verdenskrig, kan ikke ha sett den, sier Hatherley.

Big business

Hvert år selges millioner av plakater, kopper, buttons, T-skjorter og souvenirprodukter med de populære slagordene. De ekte slagordene er blitt erstattet med utallige humoristiske varianter og imitasjoner. Disse er samlet i bøker og på nye plakater.

Men i kjølvannet av den kommersielle suksessen, sitter noen med skjegget i postkassen. Bokhandleren som oppdaget den første originalen er blant dem. Da kundene etter hvert ble mer interessert i den berømte plakaten enn i bøker, skjønte hun at hun kunne spe på inntektene med å kopiere plakatene.

Men det forsto også en forretningsmann fra Surrey i Sør-London. Han snappet domenenavnet foran nesen på bokhandleren. Han lykkes imidlertid ikke med å få godkjent navnet i Storbritannia. Derimot fikk han registrert det som et EU-merkenavn. Nylig fikk han overtalt eBay til å fjerne alle "Keep calm and carry on"-produkter som ikke hadde hans godkjente EU-merkenavn.

Les mer om

  1. Storbritannia

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    12 bilder som viser hvordan livet i Manchester går videre etter terroren

  2. LEDER

    Aftenposten mener: En advarsel og et nødrop fra britene

  3. VERDEN

    «End of freedom»: Slik reagerer britiske aviser på Boris Johnsons drastiske grep

  4. KOMMENTAR

    Hva er viktigst i møtet med terroren i Manchester, et varmt hjerte eller et kaldt hode?

  5. KOMMENTAR

    En statsminister på intensivavdelingen var ikke hva Storbritannia trengte akkurat nå.

  6. NYHETSANALYSE

    Latterliggjort og ydmyket. Uken britene ble minnet på hvorfor de ikke hører hjemme i Europa.