Verden

Flyveren får skylden for flystyrt i Colombia

Flyet som styrtet i Colombia med 77 mennesker om bord, gikk tom for drivstoff. Flyveren skulle etter planen ha etterfylt under en mellomlanding, men gjorde det ikke.

  • NTB
71 av de 77 som var om bord i flyet som styrtet utenfor Medellin i Colombia, omkom i ulykken. Foto: Reuters / NTB scanpix

Rett før flyet med 77 mennesker om bord styrtet i en fjellside nær Medellin i Colombia, meldte flyveren om bord i charterflyet fra Lamia Air Regional fra om drivstoffmangel og svikt i det elektriske anlegget.

– Flight CP-2933 har total elektrisk svikt og er uten drivstoff, lød den desperate meldingen i opptaket, som den colombianske avisen El Tiempo har fått tilgang til.

  • Piloten fortalte at flyet var tomt for drivstoff. Så begynte alle å gråte.

Tomme tanker

Den colombianske flyhavarikommisjonen har gjennomført en foreløpig undersøkelse av vrakrestene og konkluderer også med at flyet ikke hadde drivstoff på tankene da det styrtet.

– Etter å ha undersøkt restene av flyet på ulykkesstedet kan vi fastslå at det ikke var drivstoff i flyet da det traff bakken. Vi har nå innledet etterforskning for å fastslå årsaken til dette, lyder den foreløpige konklusjonen til Seguridad Aérea de la Aeronáutica.

Les også

Han overlevde flystyrten i Colombia. Minst 71 mistet livet.

Skulle etterfylt

Ifølge sjefen for flyselskapet Lamia, Gustavo Vargas, skulle flyet etter planen ha mellomlandet for å etterfylle på en flyplass nord i Bolivia.

Denne flyplassen var imidlertid stengt, men flyveren hadde mulighet til å etterfylle i Colombias hovedstad Bogota før han fortsatte til Medellin, sa Vargas til boliviansk TV onsdag kveld.

Hvorfor flyveren valgte å ikke gjøre dette, er uklart.

Reserve

I henhold til internasjonale regler er det flyverens ansvar å påse at flyet til enhver tid har en drivstoffreserve som tilsvarer minst 30 til 45 minutters flytid.

Flyverne kalkulerer også løpende drivstoffbruken underveis, og de trenger derfor sjelden å bruke av denne reserven.

Flyet som styrtet i Colombia har en rekkevidde på 2.965 kilometer med fulle tanker, noe som er rett under distansen mellom Medellin og flyplassen i Santa Cruz i Bolivia der det tok av med fulle tanker.

Måtte sirkle

Flyet hadde vært i luften i 4 timer og 20 minutter da det nærmet seg Medellin, der flyvelederne ba det om å sirkle fordi et annet fly hadde meldt om en mulig drivstofflekkasje og fikk lande først.

Radaren viser hvordan Flight CP-2933 etterkom henstillingen og sirklet, før flyveren ifølge opptakene fortvilet meldte fra om akutt drivstoffmangel og elektrisk svikt.

71 av de 77 som var om bord omkom i flystyrten, blant dem flyveren og seks andre besetningsmedlemmer, 21 brasilianske journalister og 19 av spillerne på det brasilianske fotballaget Chapecoense.