Verden

Merkevarer blir surret inn i politisk Trump-kjekling – med og mot sin vilje

Bør man boikotte klesmerket Dolce & Gabbana hvis man misliker Donald Trump? Kan Trump-tilhengere drikke Smirnoff – eller tvitre fra en Iphone?

Førstedame Melania Trump kler seg gjerne i kostbare klær fra Dolce & Gabbana, men selskapet blåser i oppfordringer til boikott. I stedet lanserte de sin egen boikott-T-skjorte (innfelt) til 2000 kroner stykket. I New York annonserer Smirnoff med dårlig skjult referanse til presidentens russlandstrøbbel. Foto: AP / Kate Kosturski/@librarian_kate/

  • Kjetil Hanssen
    Kjetil Hanssen
    Journalist i utenriksredaksjonen

Stadig flere store selskaper og merkevarer blir dratt inn i USAs polariserte debattklima.

  • Hvilke TV-programmer, TV-kanaler eller nettaviser kan et selskap annonsere hos?
  • Kan firmaer være med på søksmål mot staten der politiske initiativ fra Det hvite hus angripes?
  • Hva om kulturuttrykk man sponser oppleves som politisk krenkende?
  • Kan man erte politikere med sine egne reklamer?

På begge sider av det politiske spektrum er det organisasjoner som arrangerer forbrukerboikott av varer og tjenester fra selskaper, som gir gruppene grunn til misnøye.

Shakespeare-stykke i trøbbel

Nylig mistet The Public Theatre i New York to store selskaper som sponsorer til sitt prosjekt Shakespeare in the Park. Bank of America og flyselskapet Delta trakk sine bidrag etter en versjon av William Shakespeares Julius Cæsar. Der blir en Trump-lignende hersker stukket til døde.

Etter kritikk på nettet trakk de to selskapene støtten med henvisning til at stykket var bevisst provoserende og smakløst. American Express rykket også ut og understreket at deres sponsing av teateret ikke omfatter disse oppsetningene.

I New York-teaterets oppsetning av Shakespeares Julius Cæsar er keiseren ikke helt ulik en nåtidig politiker. Foto: Joan Marcus / AP / NTB scanpix

Breitbart og NBCs Megyn Kelly

Tidligere i år har annonsører rømt fra det alternative, høyreorienterte nettstedet Breitbart. På to måneder har annonseinntektene falt med 90 prosent. Trumps omstridte rådgiver Steve Bannon kom fra denne kanalen. Samtidig krever mange nå at selskaper må slutte å annonsere på TV-kanalen NBC. Årsaken er at kanalens nye stjerne Megyn Kelly søndag hadde et intervju med den høyreorienterte konspirasjonsteoretikeren Alex Jones.

❤️❤️❤️❤️❤️ #BOYCOTTDOLCEGABBANA ❤️❤️❤️❤️ #fakenews #realtshirt Will be today on our online store ❤️❤️

Blåser i boikottrop

Men det er ikke alle selskaper og merkevarer som bryr seg om ropene om boikott. Det italienske klesmerket Dolce & Gabbana har ved flere anledninger kledd opp førstedame Melania Trump. I mai kom hun for eksempel til G7-møtet ikledd en jakke som ifølge magasinet Fortune koster rundt en halv million kroner.

D & G blåser i boikottoppfordringer. I stedet lanserte merket en T-skjorte for å terge motstanderne. Den hadde påskriften #Boycott Dolce&Gabbana og et hjerte. Pris? 2000 kroner.

Les også

Språkforskerne klør seg i hodet: Hvorfor sier nordmenn «Trumpf»?

Vodka-gjøn med presidenten

Andre kaster seg ubedt inn i den politiske debatten og driver gjøn med presidenten. De siste dagene har en kampanje fra vodkaprodusenten Smirnoff vakt oppsikt. Debatten skjøt fart da en bibliotekar så plakaten på en T-banestasjon i New York og tvitret den. Reklamen har en ikke altfor godt skjult referanse til president Trumps russlandsproblemer og stadige høringer i Kongressen om dette.

«Made in America» er overskriften på plakatene. Under er teksten: «Men vi snakker gjerne under ed om våre bånd til Russland.»

Det er likevel i hvert fall én kunde Smirnoff ikke mister, ettersom Donald Trump er avholdsmann.

Alternative fakta mot svette

Også andre annonsører tøyser med regjeringsapparatet rundt president Trump. Britiske Dove reklamerte tidligere i år for sin deodorant med såkalt «alternative fakta» - som at den oppgraderer wifi-en din, får deg til huske fjerne slektningers navn og forbedrer IQ-en din med 40 poeng.

Gikk imot reiseforbudet

Ytterligere andre selskaper igjen går direkte inn i politiske stridsspørsmål. Da Trumps første presidentordre om innreiseforbud gikk for domstolene, meldte 154 store selskaper seg med et juridisk støtteskriv – et såkalt amicus brief – der de påsto at forbudet ville svi økonomisk. Blant disse var Microsoft, Apple, Facebook, Google, Snap, Levi Strauss og Airbnb. Også her ble det tatt til orde for boikott, men dette ser ikke ut til å ha ført til all verdens problemer for gigantene.

Konservative i startgropen

Ifølge Los Angeles Times er det hittil liberale og venstreorienterte grupper som Media Matters, som har jobbet mest med kampanjer for å få annonsører til å boikotte. De konservative er mer i startgropen med grupper som Media Equality Project. De forsøker nå å få selskaper til å droppe sine reklamer på CNN og MSNBC – kanaler presidenten gjerne omtaler som formidlere av falske nyheter. Nylig var de med på å presse CNN til å si opp to tilknyttede medarbeidere som begge hadde postet ufine ting om Trump.

Medgrunnlegger Brian Maloney i Media Equality sier til avisen at man kan organisere slike ting raskt og effektivt nå.

– Selskaper friker ut ganske raskt, sier han.

  • Vil du lese flere artikler fra Aftenpostens utenriksredaksjon? Følg oss på Facebook og Twitter.

Les mer om

  1. Donald Trump
  2. Amerikansk politikk
  3. Reklame

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Det politiske klimaet i Washington er blitt livsfarlig

  2. VERDEN

    Scalise må gjennom flere operasjoner

  3. VERDEN

    Trump får grønt lys for deler av innreiseforbudet

  4. VERDEN

    I fjor feiret Obama og Castro et nytt og bedre forhold. I dag omgjorde Trump mye av forgjengerens Cuba-politikk

  5. VERDEN

    Scalise operert for tredje gang etter skyteepisoden på baseballbanen

  6. VERDEN

    Flertall støtter domstolenes avvisning av innreiseforbud