I dag kan de pårørende etter MH370 få nye svar

Representanter fra Malaysia, USA, Kina, Frankrike og Boeing skal i dag avgjøre hvor og hvordan jakten på MH370 vil fortsette.

Det er bekreftet at denne vrakresten stammer fra et Boeing 777. Nå skal biten analyseres og forhåpentligvis bidra til at familien til de 239 ombord i MH370 får nye svar.

Representanter fra Malaysia Airlines, malaysiske myndigheter og franske luftfartsmyndigheter samles i dag i Paris for å diskutere og koordinere den videre etterforskningen av Malaysia Arirlines MH370 som ble borte fra flyradaren 8. mars i fjor.

Først på agendaen står trolig den to meter store vingebiten som ble funnet i fjæresteinene forrige uke. Bilder av delen viser at den flere steder er begrodd med sjøgress og skjell, noe som er naturlig om det har ligget i havet i 16-17 måneder.

Det er ventet at representantene vil komme med en uttalelse senere i dag.

Bekreftet at delen stammer fra et 777

Flymysteriet tok en ny vending da disse vrakrestene ble funnet på øya Reunion i det Indiske Hav forrige uke. Fordi øya er fransk, er det franske luftfartsmyndigheter som nå har hovedansvaret for videre undersøkelser av vrakrestene.

Allerede torsdag bekreftet flere kilder at delen som ble funnet må stamme fra det forsvunnede flyet. Vrakdelene ble fraktet til et laboratorium utenfor Toulouse for nærmere undersøkelser.

Disse er ventet å begynne onsdag denne uken, med representanter fra myndighetene i Malaysia, USA, Kina, Frankrike og Boeing.

— Vi vet at vingeklaffen offisielt er blitt identifisert som at den var en del av et Boeing 777-fly, sa Malaysias transportminister Liow Tiong Lai søndag, ifølge NTB.

Fordi det ikke er noe annet Boeing 777-fly som er savnet nå, er det mye som tyder på at vrakdelene er fra MH370.

- Vi bør ikke forvente et mirakel

— Det er fullt mulig at havstrømmer har ført vrakdeler helt fra det antatte styrtstedet og til det sørlige Indiske hav, sa Australias visestatsminister Warren Truss på en pressekonferanse før helgen.

Det hersket full forvirring i helgen da det også ble meldt om nye funn. Først kom meldinger om at flyets dør var funnet, noe som senere ble tilbakevist av representanter fra malaysiske myndigheter. Deretter ble det meldt om funn av en koffert i samme området. Denne kofferten skal også undersøkes i Toulouse.

Myndigheter fra flere land ønsker nå å utvide søket etter flere vrakdeler rundt øya. Det er ventet at representantene på dagens møte tar stilling til den videre etterforskningen og koordineringen.

Fortsatt venter de 239 familiene til passasjerene og besetningen ombord på svar. Boeing 777-flyet var på vei fra Kuala Lumpur til Beijing.

— Vi bør ikke forvente oss mirakler fra denne analysen, sa tidligere direktør for de franske luftvernsmyndighetene Jean-Paul Troadec til AFP.

Store kostnader for leteaksjonen

Australia har vært pådriver i jakten på det forsvunnede flyet. Det var seks australiere om bord i flyet.

Til sammen hadde myndighetene i Australia og Malaysia betalt over 735 millioner kroner for leteaksjonen ett år etter forsvinningen.

En ny rapport om mysteriet ble presentert tidligere i år. Den fastslo at det ikke var tegn til unormal oppførsel blant pilotene eller besetningen før flyvningen. Ei heller er det noe som tyder på rusmisbruk blant besetningen.

Et batteri til signalsenderen på flyets ferdsskriver var utbrent. Dette kan ha bidratt til at flyet ikke er funnet, meldte rapporten videre.

Fortsatt uvisst hvorfor flyet styrtet

Dette skal være de mulige rutene flyet kan ha tatt etter at det forsvant fra radaren.

Letingen har vært konsentrert om et havområdet på 60.000 kvadratkilometer sør i Det Indiske hav, da satelittdata indikerte at flyet fløy sorøver etter å ha avveket fra ruten. Søket, som ledes av Australia, har foreløpig dekket 75 prosent av området.Vrakdelene funnet ved Reunion er funnet 4500 kilometer fra området hvor letemannskaper har søkt etter flyet.

Malaysiske myndigheter har fått mye kritikk for sin håndtering av forsvinningen, spesielt fra kinesisk hold. 153 kinesiske passasjerer var ombord.

Malaysiske myndigheter har ment at den beste teorien er at flyet styrtet i Indiahavet etter å ha lagt om kursen og fløyet sørover i flere timer. Amerikanske representanter har tidliger uttalt at pilotene i flyet må ha endret kurs med vilje.

Det ble ikke sendt ut nødsignal fra flyet før det forsvant fra radaren.

Her kan du lese Aftenposten sin sak ett år etter forsvinningen: