Verden

Kina lot viruset spre seg ukontrollert i flere uker. Slik snudde landets PR-maskin virusfiaskoen.

Kina driver en storstilt diplomatisk kampanje om ettermælet fra koronakampen. – De vil selge inn sin samfunnsmodell, sier norsk ekspert.

En lokal helsearbeider i Wuhan tar farvel med en kollega som drar de 70 milene hjem etter å ha kommet for å hjelpe til. I bakgrunnen jubler innbyggerne. Kinesiske medier legger nå vekt på koronakampens suksesshistorier. Foto: CHINA DAILY via Reuters/NTB scanpix

  • Kjetil Hanssen
    Kjetil Hanssen

19. februar skjedde noe som skulle bli et tidlig tegn på intensiteten i Kinas PR-krig om det nye koronaviruset. En amerikansk akademiker hadde to uker før fått publisert en kronikk i avisen The Wall Street Journal.

Tittelen var: «Kina er den egentlige syke mann i Asia». Der skrev Walter Russell Mead at landets innsats til da var lite imponerende, og at økonomien kunne bli hardt rammet. Drøyt to uker senere utviste Kina avisens tre korrespondenter i landet og anklaget avisen for rasisme.

Les hele saken med abonnement