Verden

USA får en YouTube-president

UPOLERT. Det umåtelig populære videonettstedet YouTube er blitt en viktig politisk arena som brukes og misbrukes av velgere og presidentkandidater i USA.

Mye tyder på at presidentvalget i 2008 vil bli husket som YouTube-valget, mener kommentatoren. Her lytter demokratiske presidentkandidater til pastor Reggie Longcrier som stiller spørsmål via YouTube.
  • Morten Fyhn

Med et truende automatvåpen i hendene tok Jered Townsend fra Clio i Michigan natt til i går et oppgjør med åtte demokratiske presidentkandidater. Han krevde på vegne av mange amerikanere å få vite om "våre babyer" er trygge eller om noen av de åtte vil innføre strengere våpenkontroll.— Hvis det er hans baby, så trenger han profesjonell hjelp, gispet senator Joseph Biden ved synet av våpenet. Biden er en av hovedarkitektene bak dagens forbud mot salg av automatvåpen. Nå lurte han på om Townsend var ved sine fulle fem.

Fenomen.

Heldigvis stilte den bevæpnede Townsend sitt spørsmål via en videosnutt som sammen med 40 andre kom med i en to timer lang utspørring av de demokratiske kandidatene. Denne seansen i regi av kabelTV-kanalen CNN - i sin tid en epokegjørende nyskapning - og vår tids nye fenomen, videonettstedet YouTube, er allerede av eksperter på politisk kommunikasjon blitt omtalt som en merkestein i amerikansk politikks debatthistorie. Det nye ligger ikke bare i at spørsmålene ble stilt av vanlige velgere som selv hadde sørget for å få spilt inn sine mer eller mindre profesjonelle videoer. Vel så interessant er det at de fikk fremføre sine spørsmål direkte og ofte i en upolert form som i seg selv fremprovoserte reaksjoner av det slag senator Biden demonstrerte.

Uvanlig.

Nærmere 3000 videosnutter på 30 sekunder ble sendt inn fra hele verden til CNN/YouTube. Spørsmålene var ofte av et helt annet slag enn dem som profesjonelle TV-journalister gjerne stiller. Et lesbisk par ville vite hvem av kandidatene som ville tillate at paret fikk inngå ekteskap, hjelpearbeidere i Darfur i Sudan spurte - omgitt av sultende barn - hvem som ville sende amerikanske soldater til området, mens andre igjen ville vite om noen kunne tenke seg å være president på minstelønn. YouTube er ganske enkelt et nettsted der brukerne kan laste opp, vise og dele videoklipp. Det kom til verden i februar 2005. I dag er YouTube blitt et medium som politikerne hverken kan ignorere eller kontrollere. Mye tyder på at presidentvalget i 2008 vil bli husket som YouTube-valget.

Innvirkning.

Ingen kan med sikkerhet vite hvilken virkning YouTube måtte ha på et valg. Men man antar at det var YouTube som i fjor satte en stopper for republikaneren George Allens utsikter til å bli valgt til senator fra Virginia. En bemerkning med rasistiske undertoner fra Allen ble tilfeldigvis fanget opp av et kamera og lagt ut på YouTube med ødeleggende virkning.Hillary Clinton er blant dem som vet å utnytte de muligheter YouTube gir til å nå de Internett-avhengige og ofte velgerne. Nylig la hun ut et fiks liten video som parodierte den siste episoden av den populære TV-serien "The Sopranos". Vi ser Hillary og Bill Clinton sitte ved et bord på en "diner" mens folk rundt skuler på dem. De to er opptatt av å finne en sang som passer til hennes presidentkampanje. Men akkurat idet svaret skal gis, blir skjermen svart, slik den ble hos Tony Soprano. Den som ville vite svaret, må gå til hennes hjemmeside.

"Obamagirl".

På YouTube finnes også en musikkvideo som vier hennes fremste rival, senator Barack Obama, smigrende og kanskje uønsket oppmerksomhet. En lettkledd og sexy ung kvinne som kaller seg "Obamagirl" synger smektende om sin forelskelse i senatoren. Obamas kontor forsikrer at man der ikke har noen befatning med videoen. Senator John Edwards står på sin side neppe bak videoen hvor han omhyggelig og forfengelig kjemmer sitt hår til sangen "I feel pretty".