Verden

Massiv nedgang i piratangrep utenfor Somalia

Antall piratangrep utenfor Somalia er dramatisk redusert. Siste vellykkede kapring var for snart ett år siden.

Den tyske fregatten «Hamburg» seiler avgårde etter å ha skutt i stykker to fiskebåter som man fryktet ville havne i hendene på somaliske pirater. Foto: REUTERS/Bundeswehr/Christian Laudan/Handout/NTB Scanpix

  • Mats Bleikelia

Det britiske skipet HMS «Westminster» skyter i stykker et piratskip i det indiske hav. Bildet er fra våren 2012. Foto: AP Photo/Royal Navy/Crown Copyright/NTB Scanpix

Flere års internasjonal innsats mot piratproblemet har gitt resultater, skriver nyhetsbyrået AP.

Ifølge fjorårsrapporten til den internasjonale maritime organisasjonen (IMO), falt antallet Somalia-baserte angrep fra 286 i 2011 til 99 i 2012. Den siste vellykkede kapringen av et større skip var 12. mai 2012, da oljetankeren MV «Smyrni» ble bordet utenfor kysten av Oman.

Mannskapet og skipet ble frigitt først i mars i år, etter at rederiet betalte rundt 50 millioner kroner i løsepenger.

Til tross for nedgangen i antall kapringsforsøk, opplevde piratene en ørliten økning i suksessraten. I 2011 lyktes 11,54 prosent av kapringsforsøkene, mot 13,13 prosent i 2012. De fleste vellykkede piratangrepene er imidlertid de som retter seg mot mindre fartøyer som dhower og lokale fiskebåter.

Tror fengsel har avskrekkende effekt

Mye av nedgangen skyldes de mange militære fartøyene som patruljerer farvannet utenfor Somalia. Men rettslige skritt mot piratene har også hatt en effekt, ifølge den FN-ledede kontaktgruppen mot piratvirksomhet. Totalt er rundt 1000 pirater blitt straffeforfulgt og fengslet.

— Antall aktive pirater er kanskje 3000. Dersom du setter 1000 bak lås og slå, og 300-400 dør hvert år som følge av sult eller drukning, så faller det tallet raskt, sier den danske ambassadøren Thomas Winkler til nyhetsbyrået AP.

Winkler leder FN-gruppens juridiske avdeling.

Koster verden mindre

Piratangrepenes innvirkning på den globale økonomien har også falt. Angrepene kostet verdensøkonomien cirka 35 milliarder kroner i fjor, mot cirka 40 milliarder i 2011, ifølge organisasjonen Oceans Beyond Piracy.

Mellom 2008 og 2012 ble det utbetalt nærmere 1,75 milliarder kroner i løsepenger til somaliske pirater, ifølge det internasjonale forumet Piracy Ransoms Task Force, som ledes av Storbritannia.

Norge skal lede innsatsen

Om en drøy måned setter den norske fregatten KNM «Fridtjof Nansen» kurs mot Adenbukta. Oppdraget vil vare i et halvt år, og har en prislapp på rundt 60 millioner kroner.

Det norske skipet deltok i tilsvarende operasjoner i 2009, og arresterte da flere kaprere. Forskjellen denne gangen er at de norske styrkene nå skal lede NATO-innsatsen som beskytter den sivile skipstrafikken i området.

«Fridtjof Nansen» skal patruljere farvannet utenfor Somalia fra 7.juni til 7. desember i år. Det geografiske ansvarsområdet er enormt, med en utstrekning på over fem millioner kvadratkilometer - et areal som er på størrelse med hele Vest-Europa. Rundt 20.000 skip seiler gjennom dette området årlig.

Advarer mot militært fokus

Militær tilstedeværelse utenfor kysten av Somalia er imidlertid ikke nok til å løse piratproblemet, advarer direktør Pottengal Mukundan i det internasjonale maritime byrået (IMB).

— Årsaken til piratvirksomheten finner du ikke til sjøs. Den er på land i Somalia. Så lenge deler av Somalia er uten kontroll, uten politimyndigheter og uten et rettsapparat, vil dette fortsette, sier han til Voice of America.

Les også

  1. Regjeringen viderefører omstridt bevæpning på skip

  2. Gullalderen er over for kaprerne

Dette bildet er fra januar 2009, da 19 somaliske pirater ble arrestert av franske styrker i Adenbukta. Foto: REUTERS/French Navy/ECPAD/Handout/NTB Scanpix

Et piratfartøy senkes av HMS «Westminster» i 2012. Foto: AP Photo/Royal Navy/NTB Scanpix