Verden

«Lekebåter for barn er av bedre kvalitet»

MIDDELHAVET (Aftenposten): De lange, smale gummibåtene er spesiallaget for ett formål: Å frakte flyktninger til Europa. Båtene er nærmest ubrukelige til sjøs.

Gummibåten med 123 flyktninger, klarer ikke turen over Middelhavet. De livsfarlige båtene produseres i Kina og selges i Libya. Til menneskesmuglerne. Foto: Stig B. Hansen

  • Reidun J. Samuelsen
    Journalist i utenriksredaksjonen

123 mennesker satt presset sammen i gummibåten da det norske redningsskipet plukket dem opp lørdag kveld. – Selvfølgelig var jeg redd, bølgene slo jo inn, sier Princess fra Nigeria som hadde med seg sønnen på fire måneder.

Gummibåtene kommer flatpakket, antagelig fra Kina. De smugles inn i Libya, og er umulig å oppdage før de blåses opp på en strand. Båtene settes på vannet når det er fralandsvind, ofte på natten, og som regel er det flyktningene selv som dytter dem utpå.

Båtene er trolig laget og flatpakket i Kina. Foto: Stig B. Hansen

Ifølge Frontex er de laget for én kundegruppe: menneskesmuglerne. Det er for tiden mer penger å tjene på smugle mennesker, enn narkotika og våpen.

Gummibåtene er rundt 12 meter lange, og cirka tre meter brede. På noen av båtene sitter flyktningene kun på en tynn plastduk. Andre har et slags plankegulv, og en plate bak der påhengsmotoren sitter. Det er kun luft i de to pølsene som utgjør rekken rundt båten.

Turen med gummibåten var Grace Edel (18) og kjæresten Pomusas første møtet med havet. De har reist fra Nigeria, målet er hvilket som helst land i Europa. Foto: Stig B. Hansen

I den båten det norske mannskapet på redningsbåten «Siem Pilot» plukket opp rundt 20 nautiske mil nord for Tripoli lørdag, var det fire kamre med luft.

Plasten er tynn, og av dårlig kvalitet. Det hadde sivet luft ut av den ene siden av båten, og den var ustabil.

Om bord var det fem barn og 38 kvinner.

Princess fra Nigeria var én av dem.

– Hvorfor gikk du i båten?

– Mannen min ville fortsette selv om det var en ballongbåt, så jeg satte min lit til Gud, sier Princess (23).

Vi snakker med henne på dekket til "Siem Pilot", det norske redningsskipet som lørdag tok om bord så mange som 963 flyktninger i tre forskjellige redningsoperasjoner.

Det er mennesker overalt, de småprater, vandrer rundt, noen sover på tregulvet med et av Ikea-teppene alle har fått tildelt. De får vann å drikke og energibarer å spise. Nå og da er det noen som krangler eller slåss, da kommer det klar beskjed fra en av vaktpostene, og ting roer seg.

Se det sterke bildet tatt av Aftenpostens fotograf:

Les også

Her bærer politimannen Frank spedbarnet i sikkerhet. Moren orket ikke selv.

Reddes eller drukner

Hovedredningssentralen i Roma, som overvåker Middelhavets flyktningeruter, har de siste to årene sett flere og flere av de lange, hvite gummibåtene. De oppdages forholdsvis nær Libyas kyst. Lenger nord, nærmere Italia, er det ingen.

– Gummibåter for barn er av bedre kvalitet, sier Disma Malgarini, løytnant i den italienske kystvakten. Foto: Stig B. Hansen

– Disse gummibåtene kommer ikke så langt, sier Disma Malgarini, løytnant i den italienske kystvakten.

– Er det fordi dere plukker dem opp, eller fordi båtene går ned?

– Begge deler. Det er elendige båter, livsfarlige, i tillegg er de fylt til randen. Jeg tviler på at de kan nå Lampedusa.

– Lekebåter for barn er av bedre kvalitet, legger Malgarini til.

Han er tilknyttet den italienske hovedredningssentralen, men er for tiden utlånt til "Siem Pilot".

– Krigstilstander

Inne på dekket til «Siem Pilot» sitter Grace Edel (18) og kjæresten Pomusa tett sammen. De har reist fra Nigeria.

– Vi håpet det ville gå bra, vi hadde sett på nyhetene fra Al Jazeera at mange blir reddet utenfor Libya, sier de.

Båtturen i gummibåten var kjæresteparets første møte med havet.

– Smuglerne sa det ville ordne seg, bare vi kom oss litt utpå, legger en av de andre nigerianske mennene til.

Aftenposten har vært på «Siem Pilot» i flere dager:

Les også

Se bildene fra den dramatiske redningsaksjonen i Middelhavet

Litt lenger unna, i seksjonen for menn, sitter Okoro Friday (21) med ryggen mot sperringene. Han sier han flyktet fra Nigeria fordi han var redd for terrorgruppen Boko Haram.

– Hva er ditt mål med reisen?

– Det er krigstilstander i Nigeria, jeg kunne ikke bli. Målet er Østerrike, jeg har slektninger der som kan ta imot meg. Jeg vil studere og få meg en jobb, sier Friday.

En video fra i fjor, filmet i Middelhavet like nord for Libyas hovedstad Tripoli, viser en av gummibåtene som har fått problemer:

Det du ser på videoen, er at luften siver ut på den ene langsiden, så den blir enda mer ustødig. Et handelsfartøy kommer til for å hjelpe, ved et uhell kommer skutesiden borti gummibåten. Den begynner å kantre, og flyktningene ombord faller i vannet.

En kan se hvordan det blir færre og færre flyktninger i det blå havet. De sorte hodene forsvinner ned, tilsynelatende uten kamp. Solen skinner, og havet er nærmest blikkstille. Mannskapet på lasteskipet hiver i vannet alt som kan flyte, men det redder bare et fåtall av flyktningene.

— Mange av migrantene er ikke vant med sjøen, kanskje har de aldri sett havet før. De vet ikke hva de skal gjøre for å overleve, kommenterer Disma Malgarini fra den italienske kystvakten.

  1. Les også

    Lysene fra Hellas er bare 4 km unna. Men forsøket på å nå dit ender i fiasko etter 20 meter

  2. Les også

    Flere tusen kjempet seg forbi makedonsk grensepoliti

Les mer om

  1. Migrantkrisen i Europa

Relevante artikler

  1. VERDEN

    278 reddet fra synkende båter utenfor Libya

  2. VERDEN

    Over 60 antas å ha mistet livet i båtforlis i Middelhavet i helgen

  3. VERDEN

    Italia ba redningsskip holde seg unna forlis i Middelhavet. Over 100 migranter omkom.

  4. VERDEN

    Her berges over tusen mennesker - frykter ny dødssommer

  5. VERDEN

    Over 350 overlevende om bord på Ocean Viking

  6. VERDEN

    Italia: – Over 500 migranter reddet i Middelhavet