Verden

Ett år gammel jente fra Syria funnet død i lastebilens kjølerom

Når pengemangelen blir stor, tyr flyktninger og migranter til lavpristilbudet: De blir stuet inn i lukkede varebiler og lastebiler.

ta88d9ca.jpg

  • Reidun J. Samuelsen
    Journalist i utenriksredaksjonen

De flyktet antagelig fra krigen i Syria, de 71 menneskene som ble funnet døde i lasterommet på en lastebil langs en motorvei i Østerrike.

Et makabert syn møtte politiet i Østerrike. En forlatt lastebil som sto langs motorveien i den østerrikske delstaten Burgenland, inneholdt 71 døde flyktninger. Det dryppet væske og blod fra kjølerommet, og lukten hadde fått forbipasserende til å melde fra til politiet.

Fire barn i lasterommet

Blant de døde var fire barn, en jente på ett til to år og tre gutter på tre, åtte og ti år, 8 kvinner og 59 menn.

På en pressekonferanse fortalte den lokale politisjefen, Hans Peter Doskozil, at de hadde funnet syriske identifikasjonspapirer i det mørke og trange lasterommet.

Den hvite lastebilen, med skinkereklame på siden, skal ha kjørt fra Budapest onsdag morgen, ifølge internasjonale medier. Da skal flyktningene ha vært i live.

Døde trolig av kvelning

Lasterommet på lastebilen var i utgangspunktet et kjølerom, uttalte Hans Peter Doskozil på pressekonferansen.

— I våre foreløpige undersøkelser av lastebilen, ser det ut til at lasterommet var lufttett, sa Doskozil, og la til at ofrene antagelig døde av kvelning på grunn av oksygenmangel.

Østerriksk politi mener en bulgarsk-ungarsk menneskesmuglerliga står bak flyktningetragedien, og ungarsk politi har arrestert tre mistenkte, skriver BBC.

Lastebilen sto forlatt ikke langt fra grenseovergangen til Ungarn. Antagelig har den stått der et døgn, før politiet åpnet lasterommet.

NYG10330_3_doc6m0c1zu0y7dq65lfjtl.pdf Foto: Nils Kr. Reppen

Flyktningenes lavpristilbud

Migranter og flyktninger kommer til fots, på leide sykler, i biler, godsvogner på tog, minibusser og busser. Flyktninger og migranter på vei fra Tyrkia og Hellas nordover i Europa tar veien gjennom Makedonia og Serbia eller Bulgaria og Romania.

De mest desperate tar sjansen på en plass innelåst i en varebil eller lastebil.

Seniorrådgiver Pål Nesse i Flyktninghjelpen viser til at flyktningene som oftest fraktes i busser og minibusser.

— Lastebiler og varebiler er lavpristilbudet, sier Nesse.

- Koster mer enn de tror

— De har kanskje flyktet fra for eksempel Syria i den tro at de kunne vende tilbake etter noen måneder eller et år. Så gikk ikke det. Når de bestemmer seg for å forsøke å komme til Europa, tar også dette lengre tid og koster mer enn de tror. Kanskje har de måtte betale for overnatting underveis. Når de er kommet så langt, begynner pengene å ta slutt. Og da er det lavpristilbudene som gjenstår, sier Nesse.

Han sier det er for tidlig å spekulere rundt hvorfor migrantene som ble funnet omkommet i Østerrike, reiste i skjul innenfor Schengen.

— Men generelt vet vi at mange av dem føler seg mer velkommen i Østerrike og Tyskland enn i Ungarn og forsøker å unngå å havne på mottakssentre i Ungarn, forteller han.

Økning i skjult grensekryssinger

EUs grensekontrollorgan Frontex registrerer en kraftig økning i det de kaller hemmelige grensekryssinger. Dette er når flyktninger og migranter forsøker å komme inn i det europeiske Schengen-området helt under myndighetenes radar. Motivet er å kunne søke asyl i et land etter eget valg og ikke det første man kommer til, for eksempel Ungarn eller Hellas.

I 2013 ble det avdekket 599 slike forsøk. I fjor var tallet 3052 – de fleste ved Bulgarias grense mot Tyrkia. I år øker det enda mer.

— Da mange kom til Italia tidligere i sommer, kunne de reise videre med offentlig transport, sier Joel Millman talsmann i International Organization for Migration (IOM).

- I armene på farlige gjenger

Ettersom de nå ankommer Hellas, som ikke har landegrense mot andre Schengen-land, er de henvist til smuglerne, fremholder Millman.

IOM er bekymret over utviklingen.

— Vi mener oppbyggingen av kunstige barrièrer ved grensene styrer migrantene og flyktningene i armene på farlige gjenger. Disse er hensynsløse og ubetenksomme, slik vi så i Østerrike der de bare forlot 71 mennesker i bilen, sier Millman.

- Hvorfor reiser de i skjul når de allerede er inne i Schengen?

— Ungarsk politi kontrollerer busser og tog og tar dem av. Kanskje tror myndighetene av en slik taktikk vil avskrekke nye fra å komme, men de kommer uansett, sier Millman

Les Aftenpostens reportasje fra Ungarns piggtrådgjerde:

Les også

– Vi gir aldri opp. Vi vil prøve igjen og igjen til vi kommer inn.

– Smuglerne vil lyve

Kanskje kjente de 71, som trolig var syrere, heller ikke til Schengen-reglene.

— Menneskesmuglerne vil ikke nøle med å lyve for sine kunder, sier Ewa Moncure i Frontex til Aftenposten.

Spådde vekst

Frontex spådde i sin risikoanalyse for 2015 at antallet som ville komme fra Tyrkia over Egeerhavet og over vestre Balkan, kom til å øke i år, og EU-byrået fikk rett.

«Raske endringer i metodene, mulige forskyvninger i ruter og grensetyper, og tiltagende forsøk på å unngå å bli oppdaget og identifisert er ventet som følge av økt overvåking», heter det i risikoanalysen.

Leide ut sykler

I fjor vår og på vinteren nektet makedonske myndigheter de ankomne å kjøpe billetter til buss og tog. Konsekvensen ble en blomstrende forretning med utleie av bruktsykler. For 1500–2000 kroner fikk de en sykkel som de brukte de omtrent tyve milene fra den greske grensen til den serbiske. De forlatte syklene ble fraktet tilbake til Hellas-grensen og solgt på nytt.

Les Aftenpostens reportasje fra Tyrkia:

Les også

Butikkene i kystbyene skor seg på flyktningenes behov

Døde på togskinner

Mange andre fulgte togskinnene gjennom landet. Frontex mener årsaken var at risikoen her var liten for å bli stoppet av politi. Dessuten gjorde det navigeringen langt enklere. I løpet av 2014 ble imidlertid åtte drept av tog. I april i år omkom 14 av en gruppe på 50 i en enkelt ulykke. De fleste av disse var afghanere og somaliere. Den siste tiden har makedonerne satt opp busser og tog for flyktningene som er på gjennomreise mot EU.

— Dette er svært bra. Da forsvinner markedet for et ulovlig tilbud. Der noen trenger transport, vil det dukke opp et transporttilbud. Der noen trenger ulovlig transport, vil det dukke opp et ulovlig transporttilbud, sier seniorrådgiver Pål Nesse i Flyktninghjelpen.

  1. Les også

    Hvorfor øker strømmen av flyktninger så mye akkurat nå?

  2. Les også

    Forsker: Migrantkrisen kan ikke løses i Europa

  3. Les også

    «Lekebåter for barn er av bedre kvalitet»

Les mer om

  1. Migrantkrisen i Europa