Verden

Derfor er Trumps metalltoll dårlig nytt for norske bedrifter

Donald Trumps nye straffetoll har fått varsellampene til å blinke både i USA og utenfor. Her er fem ting vi lurte på om denne saken – og svarene vi fant.

USA importerer rundt en tredjedel av stålet som brukes av amerikanske selskaper. Nå blir dette stålet dyrere etter at Trump innfører metalltoll. Sean Kilpatrick / AP / NTB Scanpix

  • Kristoffer Rønneberg
    Utenriksjournalist

President Donald Trump bekrefter at USA vil innføre 10 til 25 prosents toll på aluminium og stål.

– Vi kommer til å være veldig rettferdige, vi kommer til å bli veldig fleksible, sa Trump i et møte med sin regjering torsdag, melder NTB.

Han skal signere ordren om en metalltoll klokken 21:30 torsdag kveld, ifølge Det hvite hus.

Sparer Mexico, Canada og Australia

Presidenten gjentok at Mexico og Canada kan bli unntatt tollen hvis forhandlingene om en ny NAFTA-avtale går bra. Også Australia kan slippe unna.

– Vi har et veldig nært forhold til Australia, vi har et handelsoverskudd med Australia, et flott land, en langsiktig partner, sier Trump og tilføyer:

– Vi kommer til å gjøre noen greier med dem og vi kommer til å gjøre noen greier med noen andre land.

De nye tollsatsene er gode nyheter for stål- og aluminiumprodusenter i USA, som får en konkurransefordel overfor de utenlandske produsentene.

Men det er dårlig nytt for alle de amerikanske selskapene som i dag benytter seg av disse metallene i produksjonen sin. Bilprodusentene GM og Ford, for eksempel, vil begge få overskuddet sitt redusert med én milliard dollar (8 milliarder kroner) i året, ifølge investeringsbanken Goldman Sachs.

  • Søreide bekymret for Trumps metalltoll. Dette sår tvil om respekten for det multilaterale, regelbaserte handelssystemet som har tjent oss godt i over 70 år, sier hun.

1. Hvorfor gjør Trump dette nå?

Ubalansen i USAs handelsregnskap var ett av Trumps gjennomgangstemaer i valgkampen i 2016.

– Det var amerikansk stål fra Pennsylvania som bygget Empire State Building. Det kommer til å bli amerikansk stål som skal forsterke USAs falleferdige broer. Det kommer til å bli amerikansk stål som sender skyskraperne våre til himmels. Det kommer til å bli amerikansk stål som gjenoppbygger bykjernene våre, lovet Trump i en tale på en stålfabrikk i Monessen i Pennsylvania i juni 2016.

Budskapet ble tatt varmt imot i det såkalte rustbeltet, som inkluderer delstater som Ohio, Pennsylvania og Michigan – delstater der Trump endte opp som vinner i presidentvalget.

I dag er det kun 140.000 som jobber i den amerikanske stålindustrien, ifølge offisielle tall. For et halvt århundre siden var tallet 650.000.

I valgkampen pekte Trump gjerne på én hovedansvarlig for dette massive tapet av arbeidsplasser: Kina.

– Kina dumper stål over hele USA, OK? Det dreper dere. Kanskje vi får litt lavere pris, men vi mister alle jobbene, sa han på et valgmøte i Pittsburgh i Pennsylvania i april 2016.

2. Men stemmer det? Importerer USA så mye stål fra Kina?

Nei. Tar man en titt på 2017-rapporten til det amerikanske handelsdepartementet, ser man at Kina ikke engang er inne på topp 10-listen over stålimportører.

Tilsammen står Kina for 7 prosent av USAs import av aluminium og stål, ifølge tankesmien Brookings.

Amerikanske selskaper bruker rundt 100 millioner tonn stål hvert år. En tredjedel av dette er importert, ifølge handelsdepartementet. Samtidig importeres rundt 90 prosent av all aluminium som brukes i amerikanske fabrikker, ifølge magasinet Fortune.

Trump har derimot rett i at Kina, som produserer halvparten av verdens stål, dumper mye av det på verdensmarkedet, dokumenterer geografiprofessor Ray Hudson ved Durham-universitetet på nettsiden The Conversation.

Men en importavgift til USA vil ikke forhindre kineserne fra å selge billig stål til andre land.

Kina produserer rundt halvparten av verdens stål. Bildet er fra en stålfabrikk i Hebei-provinsen. Thomas Peter / Reuters

3. Hvem blir rammet av disse nye tiltakene?

Den ene hovedgruppen er landene som i dag eksporterer mye stål og aluminium til USA.

Trump har gjort det klart at NAFTA-landene Canada og Mexico, som står for 32 prosent av USAs import av disse metallene, ikke skal omfattes av tariffene. Men land som Sør-Korea, Brasil og Russland, som eksporterer svært mye stål til USA, vil bli rammet av at varene deres blir 25 prosent dyrere for de amerikanske kundene.

Den andre hovedgruppen er nettopp de amerikanske kundene, altså selskapene som benytter seg av stål og aluminium i produksjonen sin.

I flyindustrien alene er det 2,5 millioner amerikanske arbeidsplasser som er avhengige av denne importen, sier Remy Nathan, direktør ved Aerospace Industries Association, til nyhetstjenesten NPR.

Bilindustrien, som skaper rundt syv millioner arbeidsplasser i USA, blir også rammet.

– Prisen på stål og aluminium vil bli høyere her i USA, noe som vil være en konkurransemessig ulempe for oss, sier American Automotive Policy Council i en pressemelding.

Donald Trump kunngjorde metalltollen på et møte i Det hvite hus i forrige uke. Kevin Lamarque / Reuters

4. Hva med Norge?

Norge eksporterte i fjor aluminiumsprodukter til en verdi av 83,1 millioner kroner til USA, ifølge tall Aftenposten har hentet inn fra Statistisk sentralbyrå.

Samtidig importerte amerikanerne norske stålprodukter til en verdi av 364,4 millioner kroner. Rundt en tredjedel av dette var kontrollventiler av rustfritt stål.

Norge er Europas største produsent av primæraluminium, med en produksjon på om lag 1,2 millioner tonn pr. år. Men lite av dette selges direkte til USA.

Norge er Europas største aluminiumprodusent. Her fra Hydro-fabrikken i Øvre Årdal. Johansen, Erik / NTB scanpix

– Påvirkningen av norske selskaper vil være størst gjennom indirekte effekt, og denne kan bli svært stor, avhengig av hvordan den internasjonale handelssituasjonen utvikler seg, sier Finn Langeland, kommunikasjonsdirektør i Norsk Industri, til Aftenposten.

Han legger til at de selskapene som påvirkes er rederier og eksportindustri, både innen aluminium og generelt for norsk eksportindustri.

– Ved en opptrapping og eventuelle mottiltak kan verdensøkonomi påvirkes negativt med potensiell effekt for mange norske bedrifter.

5. Vil dette utvikle seg til å bli en handelskrig?

Det er for tidlig å si. EU har truet med straffetoll på blant annet Harley Davidson-motorsykler og amerikansk whisky – varer som produseres i delstatene til de to fremste republikanske lederne i Kongressen.

Kina har også varslet at det kan bli aktuelt med mottiltak.

Over 100 republikanske kongressrepresentanter forsøkte denne uken å presse Trump til å gi slipp på ideen om en straffetoll på stål og aluminium fordi de frykter konsekvensene et slik tiltak kan få.

De amerikanske politikerne, i likhet med sine kolleger i utlandet, ser ikke ut til å ha lykkes i å få presidenten til å ombestemme seg. Hva som blir neste steg, gjenstår å se. Norge er blant landene som håper dette ikke eskalerer, ifølge utenriksminister Ine Eriksen Søreide.

– En handelskrig er ikke i noens interesse, konkluderer Roberto Azevedo, direktøren i Verdens handelsorganisasjon.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Donald Trump
  2. Handelskrig
  3. USA

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    USA har bekreftet at Norge foreløpig ikke slipper toll på stål og aluminium

  2. VERDEN

    Amerikansk ståltoll skal tre i kraft innen 15 dager. Trump ser spesielt på land som «bidrar for lite til NATO».

  3. VERDEN

    USAs ambassadør til Washington for å diskutere norsk straffetoll

  4. VERDEN

    Handelskrigen rykker nærmere etter Trump-vedtak

  5. VERDEN

    Kun 0,2 prosent av eksporten går til USA. Her er grunnen til at Norge likevel frykter Trumps metalltoll.

  6. VERDEN

    Trump utsetter straffetoll-avgjørelse til 1. juni