Verden

Politisk parti sponser bloggere

Syv kjente svenske privatbloggere skal reklamere for Moderaterna og overbevise yngre velgere.

Moteblogger Katrin Zytomierska, som har over 200.000 lesere hver uke, er en av Moderaternas fremste politiske ambassadører.
  • Emma Tollersrud

Les også:

«Folk prater så mye om at unge bloggere burde vie seg til viktigere saker enn sko, men så når man velger å gjøre det, ja, da spytter folk en i ansiktet.», skriver moteblogger Michaela Forni på sin blogg hos nettsamfunnet Stureplan.se.

Innlegget er et svar på kritikken som har kommet etter at det ble kjent at det konservative partiet Moderaterna sponser Forni og fire andre av Sveriges mest kjente bloggere.

Ambassadører på partiet regning

Fra å skrive om lite annet enn klær og festing, har bloggerne nå involvert seg i valgkampen, som ambassadører med Moderaternas merkelapp. Bloggerne har til sammen nesten en halv million lesere hver uke, og kampanjen skal særlig appellere til første— og andregangsvelgere, ifølge partiet selv.

— Disse bloggerne er våre ambassadører fordi de når ut bredt. Det vi gjør er nytenkende, sier kommunikasjonssjef for Moderaterna i Stockholm, Elisabeth Somp, til Sydsvenskan.

Hvorvidt bloggerne gir Moderaterna politisk gevinst, skal gjennomgås etter valget, sier Somp. Men Moderaterna har tradisjonelt hatt mer støtte blant yngre velgere enn Socialdemokraterna, sier statsviter og valgekspert Mi Lennhag til Helsingborgs Dagblad.

Før selve valgdagen i morgen søndag, har statsminister Fredrik Reinfeldts borgelige allianse fortsatt et forsprang på 4,6 prosentpoeng. De ser dermed ut til å vinne valget, med 183 mandater mot 166 til de rødgrønne.

Men

Les også

Rødgrønne 5,2 prosentpoeng bak i ny måling

i de største svenske avisene viste lørdag at de rødgrønne nærmer seg Alliansen. Miljöpartiet økte mest, med en fremgang på 2,6 prosentpoeng, mens Centerpartiet gikk frem 1,8 prosentpoeng.

Kjøper ikke innlegg

Tre av bloggerne blir i tillegg betalt for å delta på og lokke unge folk til valgarrangementer, slik som fredagens valgkampmøte på Norrmalstorg i Stockholm. Ifølge Glife Media, som er ansvarlig for kampanjesamarbeidet, kjøper de ikke øvrige blogginnlegg.

Mikaela Forni er en av fem bloggere som får betalt for å lokke yngre velgere til Moderaternas arrangementer. - Det er vel klart at jeg tar betalt for å arrangere sånt. Det er jo jobben min, skriver hun i et innlegg.

Bloggeren Katrin Zytomierska, som har over 200.000 lesere hver uke, opptrer blant annet i flere videosnutter på Moderaternas hjemmeside.

— Jeg stemmer på Moderaterna fordi jeg mener at folk skal jobbe, vi skal satse på fremtiden og Fredrik Reinfeldt er en jævlig skjønn gutt, sier hun.

- Tar selvsagt betalt

Ifølge svensk lov skal bloggere opplyse om det når de blir betalt for å reklamere for skjønnhetsprodukter eller klær, men den samme lovbestemmelsen gjelder ikke for partipolitisk sponsing.

— Derimot finner det etiske bestemmelser som sier at man skal være tydelig med avsenderen, sier Daniel Tornberg, administrerende direktør i Advokatfirman för Marknadsrätt, til Sydsvenskan.

Moteblogger Anna Hibbs bekrefter selv at hun blir sponset.

— Selvsagt tar jeg betalt av Moderaterna. Jeg tar betalt for all jobbing jeg gjør, skriver hun, og presiserer at jobben går ut på å dekke arrangementer og hjelpe partiet med å nå ut til førstegangsvelgere, som ikke vet hvorfor og hva de skal stemme.

— Fordi disse ganske enkelt ikke forstår hva noen prater om, skriver Hibbs.

Hun understreker at hun ikke får betalt for å blogge for dem, men kun for utvalgte arrangementer og for å få folk til å møte opp på disse.

- Ingen fra Moderaterna har sagt til oss at vi får betalt om vi blogger sånn og slik, og ingen betaler oss for å skrive valgpropaganda, skriver hun.

Viktig å satse på unge

Professor i statsvitenskap, Pär Zetterberg, sier til Uppsala Nya Tidning at det er viktig for partiene å satse på førstegangsvelgere, fordi de er relativt mange og lettpåvirkelige. Dessuten avgir de ofte sin stemme i siste øyeblikk, som gjør at det er tid til å påvirke dem helt frem til valgdagen.

Det viktigste opposisjonspartiet, Socialdemokraterna, har i motsetning til Moderaterna valgt å minske annonseringsmengden for å satser mer på dør-til-dør-aksjoner og besøk på arbeidsplasser, mens Miljöpartiet forsøker å nå de unge gjennom sosiale medier og Facebook-arrangementer, ifølge Uppsala Nya Tidning.

  1. Les også

    Nytt hackerangrep mot Sverigedemokraterna

  2. Les også

    Rødgrønne 5,2 prosentpoeng bak i ny måling

  3. Les også

    Alliansens forsprang minker i Sverige

  4. Les også

    - En mycket, mycket, mycket viktig debatt

  5. Les også

    - Reinfeldt kan bli historisk

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    SPORT
    Publisert:

    Den 49 år gamle rapperen er like godt trent som en fotballproff. Testresultatene er knapt til å tro.

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5