Verden

Britene girer opp i det førerløse kappløpet

LONDON (Aftenposten): Den førerløse bilteknologien er i rivende utvikling. Britene vil ikke bli parkert, og ruller ut den røde løperen for de autonome bilene.

  • Helle Skjervold
    Helle Skjervold
Nyhetsbrev Få oversikten med vårt nyhetsbrev om Ukraina

— Vi har en vei å gå for at folk skal føle seg komfortable med denne teknologien. Målet er dette føles like naturlig for folk som å ta heis, bare sidelengs.

I en garasje i et høyteknologisk glassbygg i Londons Greenwich-nabolag bøyer prosjektsjef Nick Reed seg ned, for å peke ut hvordan den førerløse minibussens ”sansesystem” fungerer.

— Med disse fire kameraene får den med seg om det er folk eller objekter på vei inn herfra, herfra og herfra, sier Reed og slår ut med armene for å vise frem bussens rekkevidde. Denne bussen er en av fire pilotprosjekter, utviklet av forskningsmiljøet Transport Research Laboratory, som nå har fått juridiske tommel opp og flere millioner pund i støtte fra britiske myndigheter.

— Og her, nødknappen om noe går galt, sier Reed og peker på en stor rød knapp ved en dataskjerm.

I løpet av forsommeren skal denne lille bussen tøffe førerløst rundt i Greenwich. Målet er å se at teknologien står seg i møte med et uforutsigbart miljø, sette cybersikkerheten på prøve og ikke minst – se hvordan folk reagerer på bussen.

Les også:

Les også

Snart kan du lese avisen mens du kjører

Britisk klarsignal

Britene håper nemlig å gire opp utviklingen av førerløse biler, og ta posisjonen som verdensledende. Den britiske regjeringen har nå godkjent testing av førerløse biler i bybildet, og snart publiserer de en relativt enkel sjekkliste for prosjekter som ønsker å teste førerløse biler i britiske gater. Den britiske sjekklisten er ment å være "mer fleksibelt og mindre tyngende" enn i andre land.

Denne førerløse minibussen, som her har næringsminister Vince Cable som passasjer, skal de neste to årene frakte turister, konsertgjengere og nysgjerrige rundt på Greenwich-halvøya i London.

Britene ser nemlig et stort økonomisk potensial i å hekte seg på den førerløse teknologiutviklingen. Næringsminister Vince Cable anslår at den britiske førerløse bilindustrien innen 2025 vil være en industri verdt flere hundre milliarder pund.

Men de er langt fra alene om å ville ha en bit av kaken.

USA leder

Teknologigigant Google har i en årrekke jobbet med denne teknologien, og ryktene svirrer om at også Apple har kastet seg inn i kampen. I februar meldte også det omstridte drosjeselskapet Uber seg på i konkurransen, med et forskningssamarbeid med Carnagie Mellon University.

USA har lenge vært det ledende miljøet. Denne uken satte en førerløs Audi ut på sin ferd tvers over USA, fra San Francisco mot New York, riktignok med to testpersoner i bilen til enhver tid.

Og mens den kommersielle interessen i å utvikle førerløse biler eskalerer, jobber ulike land med å finjustere sitt lovverk for å ivareta sikkerheten, men samtidig ønske utviklere velkommen (se oversikt over land).

For britene er den tradisjonsrike bilindustrien en aldri så liten nasjonal stolthet, og de vil ikke se tyskerne, amerikanerne, japanerne og svenskene ta innersvingen på dem når en ny type bilteknologi utvikles.

— Britiske myndigheter ser dette som en økonomisk mulighet. Dette er et massivt vekstområde, og britene ønsker å ta del i dette, sier Elizaberth Box, forskningssjef ved det britiske transportøkonomiske instituttet RAC.

Folkelig skepsis

Den lille førerløse bussen i Greenwich ligner litt på en golfbil, og har en maksfart på 20 km/t. Bussen kan ikke skryte av det mest futuristiske designet, men den er til gjengjeld sannsynligvis en av de første førerløse fremkomstmidlene som faktisk vil tas i bruk kommersielt.

— Slike busser er veldig nære å være klare for markedet. Etter at vårt toårige forsøk her i Greenwich er gjennomført, ser vi for oss å gå ut i produksjon, sier Reed.

Helautomatiske personbiler ligger derimot et stykke lenger frem i tid. Amerikanske Boston Consulting Group publiserte nylig en omfattende rapport om førerløse biler der de estimerer at opp en fjerdedel av biler kjøpt i 2035 vil være helautomatiske.

— Bilindustrien snakker gjerne om at en relativt stor del av bilparken kan være fullt automatisert innen 2030, sier Box.

— Men her vil det være snakk om en gradvis overgang, ikke et skifte fra manuelle til førerløse biler over natten, sier Box.

Teknologien har kommet lenger enn de fleste er klar over, sier Brox, men både nasjonal lovgiving og folkelig støtte henger foreløpig etter i svingene.

— Rundt 70 prosent av briter sier de ikke er komfortable med den tanken. Mange er dessuten veldig glad i selve kjøreopplevelsen, og skal du endre den kulturen vi har rundt bilkjøring vil det nok ta lengre tid en selve utviklingen av bilene.

Les også:

Les også

Mener Google vil ta opp taxi-kampen mot Uber