Verden

Fly skled av rullebanen og brakk i to i Tyrkia – 179 personer er skadet

Tre personer er døde etter flyulykken i Istanbul der et fly skled av rullebanen og brakk i tre deler, og minst 179 personer er skadet, opplyser myndighetene.

Flyet skled av rullebanen og delte seg i tre etter en hard landing. Foto: AP

  • NTB
  • Tor Arne Andreassen
    Journalist

Flyet, en elleve år gammel Boeing 737-maskin, tilhørte det tyrkiske lavprisselskapet Pegasus Airlines og skled av rullebanen på Sabiha Göcken-flyplassen i Istanbul i Tyrkia onsdag ettermiddag.

Tyrkiske myndigheter sa tidligere onsdag at ingen personer døde i ulykken, men ved 21-tiden opplyste helseminister Fahrettin Koca at en person er bekreftet død.

Like før midnatt opplyser myndighetene at dødstallet har steget til tre, og at minst 179 personer er skadet.

Røff landing

183 personer var om bord i flyet. Passasjerer ble evakuert gjennom sprekkene i flyet, og andre ble observert forlate flyet via den ene vingen. De fleste klarte å ta seg ut på egen hånd.

Årsaken til ulykken var en «røff landing», ifølge transportdepartementet. Den ene motoren tok fyr i sammenstøtet, men brannen ble slukket i løpet av kort tid.

Flyet kom fra den tyrkiske byen Izmir og skled av rullebanen under landing. Det var veldig vått på rullebanen da ulykken skjedde, ifølge den tyrkiske TV-kanalen NTV.

Brann slukket

Tidligere bilder viser at flyet sto i brann etter landingen. Brannen som oppsto i flyet ble slukket av brannmannskaper.

Et stort antall brannfolk, ambulanser og politi var på stedet. Bilder fra stedet viser hvordan den fremre delen av flykroppen er revet av resten av flyet. Det er også et stort brudd i taket bak på flyet.

Store mannskaper jobber ved flyet som ble delt i tre etter landing i Istanbul onsdag. Foto: REUTERS/Murad Sezer

Raste ned skrent

Det var Pegasus flight nr. PC2193 fra Izmir som skled av rullebanen og ble delt i tre biter. Flyet landet på Sabiha Gökçen-flyplassen kl. 18.19 lokal tid. Flyet er av typen Boeing 737-86J. Opplysninger fra Flightradar24 tyder på at flyet sirklet i luften ved Istanbul før det gikk inn for landing.

Data fra Flightradar24 indikerer at flyet var på 850 fots høyde da det kom inn over rullebanen og at det først landet da det var igjen cirka en fjerdedel av banen.

Videobilder fra publikum viser at flyet har sklid av rullebanen og rast ned en skrent før det har stoppet i en mur som skiller flyplassområdet fra den nærliggende motorveien.

TV-stasjonen NTV melder at to fly måtte oppgi forsøk på å lande like før ulykken. Årsaken skal ha vært dårlig vær.

Starter etterforskning

Sabiha Gökçen-flyplassen ligger på Asia-siden av Istanbul. Dokuz8 melder at fly som skal lande i Istanbul, nå blir bedt om å lande på Istanbul flyplass, den nye flyplassen som ble åpnet på Europa-siden av byen 6. april i fjor.

Flightradar24 viser at alle fly blir tatt ned på Istanbul flyplass. Mange fly sirkler i nærheten av Istanbul i påvente av at de skal få lande.

Påtalemyndigheten har startet etterforskning av ulykken, melder Hurriyet.

Også 7. januar i år skled et fly av rullebanen på samme flyplass. Da ble ingen personer skadet.

Vedvarende sikkerhetsproblem

Ulykker av denne type kalles runway excursions på fagspråket, og Norsk Flygerforbund har lenge vært bekymret for sikkerhetsutfordringen runway excursions utgjør.

Det er en luftfartshendelse som er et vedvarende sikkerhetsproblem og som blir sett på som å ha en høy ulykkesrisiko innen kommersiell luftfart, heter det i en artikkel i bransjebladet Cockpit Forum i november i fjor.

Siden 2008 hadde 186 fly sklidd av rullebanen frem til november i fjor, ifølge den internasjonale luftfartsorganisasjonen International Air Transport Association (Iata).

Arkadaşlar Sabiha Gökçen havalimanı yakinknda uçak düştü inşaallah ölü yoktur. https://t.co/LrGYeIvHVR