Verden

Øyenvitner: Så røyk og fragmenter fra flyet før det traff bakken

737-maskinen laget en merkelig, klaprende lyd og det kom røyk og fragmenter fra det da det vinglet over et jorde med panikkslagne kyr før det traff bakken, melder øyenvitner til Reuters.

Arbeidere samlet mandag sammen restene av flyet og innholdet etter at avgangen ET302 fra Addis Abeba til Nairobi styrtet etter få minutter i luften. Mulugeta Ayene / TT NYHETSBYRÅN

  • Carl Alfred Dahl
    Journalist

Siste nytt: Det amerikanske luftfartstilsynet FAA kom mandag kveld, norsk tid, med en melding om at flytypen fortsatt regnes som flyvedyktig, men at det trolig vil kreve noen endringer i designet i løpet av april. Endringene vil blant annet måtte gjøres i programvare som skal hindre at flyene steiler, og i manøvreringssystemene, ifølge NTB.

Seks minutter etter avgang søndag morgen styrtet et Boeing 737-Max8-fly fra Ethiopian Airways på vei fra Addis Abeba til Nairobi i Kenya. 157 mennesker omkom i flystyrten i nærheten av Bishoftu – omtrent 50 kilometer fra Addis Abeba.

Piloten hadde meldt at noe ikke var som det burde være og ba om å få returnere til flyplassen.

Reuters har intervjuet seks vitner på landsbygda i området. De forteller at røyk var synlig bak flyet før styrten, og fire av dem sier også at de hørte en svært høy lyd.

– Det var en høy, klaprende lyd. Som å riste på metall, sier Turn Buzuna, en 26 år gammel husmor og bonde som bor rundt 300 meter fra åstedet, til nyhetsbyrået.

– Alle sa at de aldri før hadde hørt den lyden fra et fly, og de bor under flyvebanen, legger hun til.

  • Les også: Dette vet vi og dette vet vi ikke om flystyrten i Etiopia

Sier han så papir, klær og hvit røyk

Flyet styrtet i åkeren til kornbonden Malka Galato. Også hun beskriver røyk og gnister fra flyets akterende.

– Flyet var veldig nærme bakken og det foretok en sving. Kyr som gresset i åkeren løp i panikk, sier hun til Reuters.

Tamirat Abera (25) gikk forbi åkeren da ulykken inntraff. Han sier flyet gjorde en skarp sving, at hvit røyk og fragmenter som papir og tøy var synlig bak flyet, før det kræsjet 300 meter fra ham.

– Det forsøkte å stige, men mislyktes og falt med nesen først. Det var brann og hvit røyk som så ble svart, sier han.

– Da det svevet over bakken, kom det flammer ut av halen, så forsøkte flyet å løfte nesen. Da det fløy over huset vårt, pekte nesen nedover og halen oppover. Det gikk rett i bakken med nesen først, før det eksploderte, sier Gadisa Benti til Reuters.

Skiller seg fra Lion Air-ulykken

Dersom ild og fragmenter fra flyet var synlig før det traff bakken, vil det kunne ha stor betydning for årsaken til ulykken.

Et fly av samme type styrtet 29. oktober 2018 i Indonesia 12 minutter etter avgang. Flyet tilhørte selskapet Lion Air. Alle 189 om bord omkom.

737-Max8 er en helt ny flytype fra amerikanske Boeing, og begge de rammede utgavene var bare noen få måneder gamle.

Etter de to relativt tette ulykkene, har flere flyselskaper og luftfartsmyndigheter vedtatt å sette alle 737-Max8-fly på bakken.

Norwegian setter ikke sine 737-Max8-fly på bakken.

– Det er viktig for meg å presisere at dersom vi hadde hatt noen som helst tvil rundt sikkerheten, hadde vi ikke operert disse flyene. Sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først. Vi er i tett dialog med Boeing og luftfartsmyndighetene og dersom det kommer nye anbefalinger vil vi naturligvis iverksette disse umiddelbart. Etter Lion Air-ulykken innførte vi nye rutiner som innebærer at alle piloter skal forholde seg til en oppdatert sjekkliste, og vi har i dag minnet våre piloter om viktigheten av å fortsette å følge disse rutinene. Alle våre piloter trener jevnlig på «upset recovery» - altså situasjoner der flyet befinner seg i en uønsket situasjon, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer til Aftenposten.

Flyet i Indonesia styrtet etter at nødsystemet ved en feil startet opp og aktiverte autopiloten som styrte flyet nedover. Flyverne hadde ikke kunnskap om hvordan de kunne overta kontrollen manuelt.

Systemet, en såkalt AOA-sensor, skulle hindre at flyets nese pekte oppover slik at flyet tapte fart og mistet det aerodynamiske løftet fra vingene, men tvang i stedet nesen ned på grunn av at systemet mottok uriktige sensoravlesninger.

Dette skal ha skjedd mer enn 20 ganger på de elleve minuttene flyet var i luften. Pilotene klarte igjen og igjen å rette nesen opp, før de til slutt mistet kontroll og styrtet.

– Fortellingen kan bli en helt annen

Det skal ikke være noen grunn til å tro at denne typen manøvreringsproblemer skulle føre til at ild og fragmenter kom fra flyet mens det var i luften, slik vitnene i Etiopia beskriver.

Dersom vitnenes beskrivelser viser seg å stemme, kan det være helt andre årsaker enn sensorproblemer som førte til ulykken. Det kan vi få vite mer om når de to «svarte boksene», som mandag ble funnet intakt, er analysert.

– Dersom dette stemmer, vil fortellingen trolig bli en helt annen enn det som har vært rapportert de første 24 timene, skriver Yahoo News’ luftfartsjournalist på Twitter.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Boeing 737
  2. Flyulykker
  3. Etiopia

Relevante artikler

  1. NORGE

    Norwegian setter ikke sine 737 MAX på bakken

  2. ØKONOMI

    EU stoler ikke på USA når ulykkesflytypen skal godkjennes

  3. VERDEN

    Boeing-fly var nær ved å styrte dagen før dødsulykken i Indonesia

  4. VERDEN

    Flyselskap forventer å fly Boeing 737 MAX igjen i januar

  5. NORGE

    Glad for at flyet ble satt på bakken. - Man blir jo bekymret når det har skjedd to ganger med samme type fly

  6. ØKONOMI

    Max uflaks i en lang rekke problemer for Norwegian