Amerikanere bruker i år 80 milliarder kroner på feiringen av halloween – allehelgensaften. Det er litt mindre enn de to foregående rekordårene. Årsaken skal være usikkerhet om økonomien på grunn av handelskrigen med Kina.

Monsterbabyer og gravstøtter

Nabolaget Park Slope i Brooklyn er et av stedene der folk tar feiringen på alvor. Inngangspartiene er i ukene før 31. oktober preget av effekter som spindelvev, edderkopper, skjeletter, veggklatrende monsterbabyer, gravstøtter og selvsagt de tradisjonelle utskårne gresskarene.

Den røde ballongen gir assosiasjoner til Stephen Kings grøsser It.
Kjetil Hanssen
Andre satser på oppblåsbar skrekk.
Kjetil Hanssen
Blomsterbed får på høsten en ny sesong som halloween-kirkegårder.
Kjetil Hanssen

På selve dagen råder en feststemt atmosfære, det er opptog gjennom bydelen, og naboene er spente på hva skuespiller Steve Buscemi, kjent fra Fargo, Armageddon, Con Air, Boardwalk Empire og Sopranos, vil kle seg ut som i år.

Kler seg som superhelter

Theodore (6) og storebror Joseph (8) gleder seg stort til feiringen. Lillebror proklamerer kry at de får være oppe til klokken ett på natten, mens mor rister diskret på hodet i bakgrunnen.

– Jeg skal kle meg ut som Deadpool, og Theodore skal være Batman, forteller storebroren.

Thedore (6) og Joseph (8) fikk pynte inngangspartiet. De begynte med falskt spindelvev på buskene.
Kjetil Hanssen
Lyst til å ringe på sent en mørk kveld?
Kjetil Hanssen
Enkelte dekorerer såpass mye at inngangspartiet blir mindre fremkommelig.
Kjetil Hanssen

Superhelter står for en solid andel av kostymene for gutter i denne alderen.

– Voksne som feirer, ser stadig etter nye ideer, men for barn er prinsesser og superhelter alltid tilbakevendende temaer, sier Phil Rist i Prosper Insights.

Dette firmaet har utført en halloween-undersøkelse for National Retail Federation, en organisasjon for kjøpmenn.

72 prosent av dem som feirer, bruker penger på dekorasjoner.
Kjetil Hanssen
Her begynte de å dekorere inngangspartiet over en måned før halloween.
Kjetil Hanssen

Pengebruken

Husholdninger som feirer, bruker i gjennomsnitt i underkant av 800 kroner på feiringen. Tilsammen blir det over 80 milliarder kroner.

Dette går pengene med til:

  • Kostymer: 30 milliarder kroner
  • Godteri: 24 milliarder kroner
  • Pynt: 25 milliarder kroner
  • Gratulasjonskort: 3, 5 milliarder kroner

Kler ut hunden som hotdog

Hele 29 millioner amerikanere pynter eller kler ut kjæledyret sitt på halloween. De mest populære kostymene for de firbente er gresskar, pølse i brød, superhelt og humle.

Hundeopptog på Manhattan: Marcie Walkers Nana er blitt en sjiraff.
ANDREW KELLY, Reuters/NTB scanpix
Huskyen Keiko blir kledd ut som Paven.
ANDREW KELLY, Reuters/NTB scanpix
Hotdog er et populært hundekostyme.
ANDREW KELLY, Reuters/NTB scanpix

Utkledning av kjæledyr er blitt mye mer populært det siste tiåret og er blitt god butikk. I år bruker folk 4,5 milliarder kroner på kostymer til menneskets beste venner. Det er dobbelt så mye som for ti år siden.

Velkommen til oss? Mange markerer halloween med å holde fest.
Kjetil Hanssen

Unge voksne ivrigst

En annen trend det siste tiåret er at de yngste voksne – de i alderen 18–24 år – er blitt de aller ivrigste til å feire halloween. De kler seg ut, deler ut snop, går på fest og pynter rundt boligen sin.

Hvor mange amerikanere som feirer totalt? Omtrent 222 millioner av landets 327 millioner innbyggere – ca. to av tre.

  • Vil du lese flere artikler fra Aftenpostens utenriksredaksjon? Følg oss på Facebook og Twitter.