McCain: F-35-programmet er en skandale og en tragedie

Tidligere presidentkandidat John McCain hudfletter kampflyprogrammet som Norge deltar i. Nå spør han åpent om USA skal vurdere å kansellere kjøpet av F-35.

Den amerikanske senatoren og tidligere presidentkandidat John McCain er nådeløs mot F-35-programmet.

Det norske kampflykjøpet var ett av de store temaene under en debatt om utenriks— og forsvarspolitikken i Stortinget tirsdag.

Flere stortingsrepresentanter hadde fått med seg Aftenpostens oppslag om at Forsvarsdepartementet nå opererer med en prislapp som er 90 milliarder kroner høyere enn tidligere anslag.

Også i den amerikanske nasjonalforsamlingen begynner ledende politikere å bli urolige over de mange utsettelsene og prisøkningene fra Lockheed Martin, som produserer kampflyene både Norge og USA har bestemt seg for å kjøpe.

— Dette programmet har vært en skandale og en tragedie, erklærte John McCain, den høyest rangerte republikaneren i forsvarskomiteen i det amerikanske senatet, da han tok opp temaet i Senatet i forrige uke.

Les også

Alle har visst det, bare ikke Stortinget og det norske folk

Han la til at amerikanske myndigheter så langt har forpliktet seg til å kjøpe 28 kampfly til en pris på 289 millioner stykket.

— Det er uakseptabelt, sa han.

Åpner for å avlyser kjøp

McCain påpekte at viseadmiral David Venlet, som leder F-35-prosjektet i det amerikanske forsvarsdepartementet, nylig oppfordret til å roe ned utviklingen av det nye flyet fordi det stadig oppdages nye feil og mangler ved testflyene Lockheed Martin produserer.

— Vi er blitt overrasket av hvor mange ting som må endres på og hvor mye det vil koste, sa Venlet til nettstedet AOL Defense.

McCain tar Venlets oppfordring svært alvorlig:

- Når sjefen for tidenes dyreste og mest profilerte våpensystem sier "Vent litt! Vi må redusere antallet vi skal kjøpe!" bør vi alle lytte svært oppmerksomt, sa senatoren i sitt innlegg.

Han mener at Lockheed Martins stadige utsettelser og prisjusteringer bør føre til en diskusjon rundt spørsmålet om man i det hele tatt bør kjøpe F-35 til det amerikanske flyvåpenet.

— Dersom ting ikke raskt blir bedre, vil både skattebetalerne og pilotene insistere på at vi lar alle muligheter være åpne. Og det bør de være, sa McCain.

Krass reaksjon i Stortinget

I Stortinget på tirsdag ble forsvarsminister Espen Barth Eide konfrontert med at statssekretær Roger Ingebrigtsen og kontreadmiral Arne Røksund under et møte i den canadiske nasjonalforsamlingen sa at det norske flykjøpet vil få en total prislapp på 40 milliarder dollar -- 235 milliarder kroner. Det tallet er 90 milliarder kroner høyere enn de 145 milliardene Regjeringen tidligere har fortalt Stortinget at flyet vil koste over en levetid på 30 år.

Les også

- Kan bli 90 milliarder kroner dyrere i drift

Forsvarsministeren forsvarte seg ved å si at det nye tallet er det samme som det forrige, men at det er oppjustert til 2011-kroner.

— Det er en annen måte å uttrykke det samme tallet på, fortalte han fra Stortingets talerstol.

Han påpekte at den samme beregningsmetoden ble brukt da Norge tidligere i år gikk inn for å kjøpe fire testfly fra Lockheed Martin, og at Stortinget derfor burde være godt kjent med denne måten å regne på.

Svaret fikk Ivar Kristiansen (H) til å reagere.

— Vi måtte innkalle Barth Eides forgjenger, Grete Faremo, til en ekstraordinær høring for å få dratt ut tallet 145 milliarder. Vi er altså nå kommet i en situasjon der statsråden sier at tallene er kjent, men at vi ikke har hørt det nye tallet.

— Dette fremstår som en økning på 90 milliarder. Synes statsråden at dette er en måte å veilede Stortinget på? Eller er det en måte å sette Stortinget i forlegenhet på?

Mer bekymret for forsinkelser

Barth Eide svarte ved å påpeke at beregningsmåten "ikke er noe Forsvarsdepartementet har funnet på", men at det var den gjeldende metoden i statsapparatet.

— Her er antallet milliarder såpass mange at utslagene blir såpass store. Det kan være krevende for noen enhver å forstå dette, men jeg skal gjøre det jeg kan for å oppklare misforståelser, sa han.

På spørsmål fra Kjell Ingolf Ropstad om Stortinget kunne forvente seg nye overraskelser i form av prisstigninger på F-35-programmet, antydet Barth Eide at prisen på flyene ikke er det han er mest bekymret for.

— Jeg kommer til Stortinget i vår, anslagsvis i februar, med oppdaterte tall for ny levetidsberegning. Jeg vil være forsiktig med å antyde hvilken vei det går. Men det er vel så sannsynlig at det blir bedre som at det blir verre. Jeg er mer bekymret for forsinkelser enn at det blir dyrere. Det kommer an på mange ting, blant annet hvilke land som også skal kjøpe dette flyet, sa forsvarsministeren.