Verden

Voldsom turbulens har skadet 55 på tre dager: – Bruk setebeltet på fly! sier forsker.

På få dager har tre fly nødlandet i Sørøst-Asia og Florida som følge av kraftig turbulens. 55 personer er skadet, noen alvorlig.

Hong Kong Airlines-flyet på bakken etter nødlandingen lørdag.
  • Christina Pletten
  • Ntb
Nyhetsbrev Få oversikten med vårt nyhetsbrev om Ukraina

Et Hongkong Airlines-fly med 204 passasjerer og et mannskap på tolv ble rammet av kraftig turbulens etter å ha tatt av fra ferieøya Bali lørdag. 17 personer ble skadet, tre av dem alvorlig, ifølge lederen for det balinesiske direktoratet for katastrofer og ulykker, Dewa Made Indra.

Turbulensen inntraff over Borneo, og flyet, som var på vei til Hongkong, måtte returnere til Denpasar.

Til sykehus

— 17 mennesker ble skadet. Tolv må sendes til sykehus for videre behandling, mens de øvrige fem ble behandlet på flyplassklinikken og er nå utskrevet, sier Trikora Harjo, sjef på Ngurah Rai-flyplassen på Bali, til AFP.

Flyet hadde 204 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer.

Slik så været ut i det akuelle området i sørøst-Asia lørdag.

Flesteparten av passasjerene hadde blåmerker, men var ved bevissthet og kunne gå selv, la Harjo til. Tre av de skadede var besetningsmedlemmer. Airbus A330-flyet fikk ikke alvorlige skader og er parkert på flyplassen for gransking. Ifølge pilot er det liten grunn til å frykte flyreisen. – Flybransjen har et supersikkert system, sier han.

Les også

Gruer du deg til neste flytur? Her er noen fakta som kan roe nervene.

Klarluftsturbulens

Turbulenstilfellet var det andre som har rammet et Airbus-fly i Indonesia denne uken. Onsdag ble 31 passasjerer skadet da et Etihad Airways-fly støtte på «alvorlig og uventet» turbulens like før landing i Jakarta på vei fra Abu Dhabi.

En lignende hendelse fant sted i Florida fredag, da et fly på vei til Pittsburgh fra Den dominikanske republikk plutselig ble rammet av sterk turbulens. Syv personer ble skadet, skriver Pittsburgh Post-Gazette. Flyet landet i Florida, og de skadede ble fraktet til sykehus.

Beskrivelser fra besetningen indikerer at flyet i Florida støtte på såkalt "klarluftsturbulens" eller CAT, ifølge flyselskapet Allegiant.

Fly kan oppleve å rammes av CAT plutselig fordi det hverken kan sees med det blotte øye, eller meldes med nøyaktighet av meteorologer.

— Luft som kokende vann

Turbulens kan oppstå i mange ulike værsituasjoner, sier forsker Knut Helge Midtbø ved Meteorologisk institutt ved UIO.

— Flyet opplever turbulens når det møter raske endringer i vindhastighet og temperatur.

Turbulens høyt oppe og i skyfrie områder kaller vi klarluft-turbulens og denne har oftest sammenheng med de kraftige jetstrømmene i flere tusen meters høyde i atmosfæren, forklarer Midtbø.

— Det har vært torden og uvær over området i Indonesia der de to ferske turbulenstilfellene inntraff. Hongkong-flyet kan ha møtt kraftig konveksjon, det vil si at varm og fuktig luft løftes, mens kald og tung luft faller ned, sier Midtbø.

I atmosfæren er konveksjon komplisert og potensielt svært farlig når den forsterkes av høy luftfuktighet og nedbør. Midtbø understreker at han ikke kjenner alle detaljer om forholdene rundt nødlandingene i Indonesia.

Turbulens er ikke alltid ufarlig, sier Midtbø.

— Turbulens som følge av luft som strømmer over fjell, der vi har såkalte fjellbølger, har for eksempel ført til tap av fly, sier han.

Det er klokt å følge anbefalingen om å spenne fast setebeltet når du sitter i setet. Han anbefaler alle å ha setebeltene festet på fly.

Setebeltet avgjørende

Flyets betjening og passasjerer uten setebelte er mest utsatt for skader om følge av turbulens, viser tall fra det amerikanske luftfartsverket Federal Aviation Administration (FAA). Betjeningen er de som oftest utsettes for alvorlige skader som følge av turbulens. Av 298 personer som fikk alvorlige skader fra 1980 til 2008, var 184 flyverter. Tre mennesker døde.

Passasjerer uten setebelte har også en langt større sjanse for å bli alvorlig skadet – to av tre skader er personer som ikke har setebeltet på selv om signalet for at man skal være fastspent lyser, skriver FAA. To tredjedeler av ulykkene relatert til turbulens skjer i høyder over 30 000 fot.

Her er noen av de verste tilfellene av turbulens de siste årene:

  • April 2016: En Boeing 777 møter sterk turbulens på vei fra Jakarta til Bangkok i luftrommet over Singapore. En passasjer uten setebelte blir kastet opp i luften. Fem besetningsmedlemmer og en passasjer må fraktes til sykehus med skader, ifølge flyselskapet Thai Airways.
  • Desember 2015: Et Air Canada-fly møter voldsom turbulens som slynger passasjerene ut av setene på en flight fra Shanghai til Toronto. Flere blir slått i flytaket, og 21 mennesker blir skadet, åtte av dem alvorlig. Flyet må nødlande i Calgary. Passasjerene beskrev etterpå en skremmende situasjon der bagasje og løsøre fløy gjennom luften, mens folk skrek og ba høyt.
  • 2014: Et Air France-fly på vei til New York må snu og reise tilbake til Paris etter at de plutselig støter på turbulens i luftrommet over England. Det var pent og rolig vær, og flyet kan ha møtt såkalt "klarluft-turbulens", skriver Daily Mail. Passasjerene beskriver en skremmende opplevelse av vektløshet etterfulgt av voldsom risting. Noen av besetningsmedlemmene ble lettere skadet.
  • 2009: En flyvertinne brekker ankelen da en SAS-maskin blir rammet av kraftig turbulens på vei inn til Tromsø. Hun var ikke fastspent, til tross for at flyet bare var i 8000 fots høyde da ulykken inntraff. SAS økte grensen for når betjeningen må spenne seg fast for noen år siden, som følge av flere skader på besetningen fra turbulens.
  • 2008: 33 personer blir skadet da et fly rammes av voldsom turbulens under en flyvning fra Singapore til Perth i Australia. Flyet ble tvunget til gjøre en nødlanding ved en avsidesliggende flyplass i Vest-Australia etter hendelsen.Tre besetningsmedlemmer og 30 passasjerer blir skadet, 15 av dem alvorlig, deriblant brukne bein og kuttskader.
  • 2008: To besetningsmedlemmene på et SAS-fly blir alvorlig skadet under en innflyvning til Værnes. Begge falt i gulvet da flyet kom inn i uventede turbulens, mens de var i ferd med å spenne seg fast for landing.