Verden

Skal du leie bil i sommerferien?

Dette må du vite før du leier.

Rundt en av fire nordmenn leier bil når de er utenlands på sommerferie. Foto: EpicStockMedia/NTB scanpix / Shutterstock

  • Camilla Flaatten

Finner du leiebil på nett, så husk på at prisene som angis ofte kun inneholder det grunnleggende. Foto: IJzendoorn/Shutterstock, NTB Scanpix/Shutterstock

Rundt én av fire velger å leie bil i ferien, og hvert år får flere nordmenn på ferie problemer med leiebilen i utlandet. Kredittkort blir belastet i etterkant, skader dukker plutselig opp på bilen etter levering, og ekstra gebyrer blir lagt på summen.

Når du søker etter leiebil på internett får du ikke alltid opp hele prisen, men kun det grunnleggende. Det gjelder både på bilutleierens nettside og hos leiebilformidlere, opplyser Forbruker Europa, det norske kontoret i det europeiske nettverket av forbrukerkontorer.

– Leiebilbransjen har en markedsposisjon og en avtalesituasjon via nettet nå som gjør hverdagen mer komplisert for forbrukerne. Du kan bestille leiebil via eksempelvis en bank eller et flyselskap til en formidler. Bestillingen inngås, du henter bilen og der ender kontrakten din. Forbrukeren betaler til formidler og blir deretter pålagt ekstra kostnader, gjerne for forsikring og ekstrautstyr, ved henting eller levering av bil. Det betyr forvirring i vilkår og pris, og det er ikke til forbrukerens fordel, mener direktør Ragnar Wiik i Forbruker Europa.

Over 80 klager på leiebil

I fjor registrerte Forbruker Europa 61 klagesaker på leiebil og 16 henvendelser. Så langt i år har de mottatt 20 klagesaker før sommersesongen starter. Rundt 40 prosent av klagene løser seg, mens det på leiebil er noe lavere da avtalesituasjonen gjør at leiebilselskapene kan spekulere i vilkårene.

Mange går i prisfellen.

– Det ene er leieprisen for bilen og hvordan den er beregnet, men så kommer forsikring – hvor det finnes to nivåer, sier Wiik.
Skal du suse rundt i en liten landsby på Lanzarote i noen dager, så er det mulig at standardforsikringen holder.

– Men hvis du leier en dyr bil og skal kjøre i en storby, kan du velge en toppforsikring for å være på den sikre siden, råder han.

– Ikke underskriv på avtaler du ikke forstår eller ikke er enig i – da må du i alle fall ta skriftlig forbehold. Les avtalevilkårene til formidleren og leiebilselskapet før du inngår avtalen. De inneholder mye verdifull informasjon om dine rettigheter og plikter, legger han til.

Ikke gå i egenandelsfellen

Å velge forsikringer på leiebilen kan være stressende, så unngå å velge ved skranken, mener forsikringsbransjen.

– Mange bruker nok mer enn nødvendig på forsikring, ved at de overrumples av forsikringsalternativer i skranken når de leier bil. Når man står med mye folk rundt seg og skal fylle ut et skjema, er det ofte for sent å undersøke priser og vilkår. Den usikkerheten tjener leiebilselskapet på, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring og If.
Hennes råd er å sjekke både priser og betingelser i ro og mak hjemme.

– Få spesifisert leiebetingelsene før du leier. Hva som er inkludert kan variere fra selskap til selskap. Ofte skor utleiefirmaene seg på nordmenns usikkerhet når det er et virvar av forsikringer å velge mellom, mener Vennesland.

Kasko og ansvar er normalt inkludert i leiebilavtalene i Europa, men egenandelen er det verre med. Noen leiebilfirmaer trikser med egenandelen. De tilbyr kunden en svært høy egenandel på kasko og ansvarsforsikringen, samtidig som prisen på å fjerne egenandelen gjennom en egenandelsforsikring skjules ved bestilling.

– De som skjuler egenandelsforsikringen er ofte også de firmaene som har høyest egenandeler, sier Wiik.

Når du henter bilen

Når du skal hente bilen må du foreta en grundig inspeksjon innvendig og utvendig – gå hele veien rundt bilen.

– En medarbeider i bilutleiefirmaet bør sjekke tilstanden på bilen sammen med deg ved avhenting og notere alle skader på eksteriør og interiør i et skjema – hver eneste bulk, ripe og avskalling av lakk, sier Wiik.
Ta alltid bilder av alle sider av bilen samt av interiøret for å kunne dokumentere eventuelle skader eller mangel på skader.

– Hvis du ikke får utlevert noen spesiell sjekkliste eller noe skjema, må du sørge for at du noterer ned eventuelle skader skriftlig og får listen undertegnet av en ansatt i bilutleiefirmaet før du drar av sted med bilen.
Behold en kopi av dokumentet undertegnet av bilutleiefirmaet.

– Dette er din eneste dokumentasjon hvis det oppstår en tvist, sier Wiik.

Levere utenfor åpningstid?

Noen utleiefirmaer kan tillate deg å returnere bilen utenfor firmaets åpningstid, men Forbruker Europa mener du må være obs på den type tilbud.

– Du bør være klar over risikoen ved å godta dette. Du vil være ansvarlig for tilstanden til bilen inntil en av de ansatte i bilutleiefirmaet foretar en inspeksjon, noe som betyr at du kan bli belastet for skader som oppstår mens bilen er uten tilsyn.

– Hvis du returnerer bilen utenfor bilutleiefirmaets åpningstid, må du parkere den på angitt plass. Ta bilder av bilen som en bekreftelse på at den ble returnert i god stand. Dette er din eneste dokumentasjon – sørg derfor for at bildene har tilstrekkelig kvalitet og at man kan se at bilen er skadefri, råder Wiik.

Blir trukket beløp i ettertid

En annen vanlig leiebilfelle er at forbrukeren blir belastet kredittkortet for skader i etterkant. Et typisk eksempel er at forbrukeren hevder at disse skadene ikke var forårsaket av ham eller henne.

– Videre forklarer forbrukeren at det ikke var representanter fra leiebilfirmaet der da bilen ble levert. For skader forbrukeren mener han er ansvarlig for, er det ikke dokumentert utbedringskostnader, sier Wiik.
Men når det gjelder kortbruk kan du benytte deg av kortgarantien som ligger i kredittkortet som gjør at trekk foretatt uten at du er enig, skal løses opp. I fjor benyttet 17 prosent seg av den muligheten ved handel på nett.

Men baksiden er at leiebilfirmaet har mulighet til å trekke rett fra kortet, da innen rimelighetens grenser.

Full tank eller ikke?

– Vær spesielt oppmerksom på drivstoffbestemmelsene og sørg for å få dem tydelig forklart før du bekrefter bestillingen, sier Wiik.

I noen land er det andre fartsgrenser og trafikkregler enn vi er vant med her hjemme. Sånt kan det bli bøter og ekstra gebyrer av.

– Forbrukeren mottar bøter for å ha kjørt i såkalte miljøsoner, brutt trafikkregler og forskrifter. Hvis du for eksempel begår en overtredelse av veitrafikkreglene eller unnlater å betale bompenger, vil utleiefirmaet kreve deg for dette, og det er en god sjanse for at du også vil bli belastet et administrasjonsgebyr på toppen av boten, sier Wiik.

Relevante artikler

  1. MOTOR

    Leie bil i utlandet i sommer? Pass deg for disse fellene

  2. MOTOR

    Skal du på bilferie i sommer? Les disse tipsene først.

  3. REISE

    Hvorfor må du betale ekstra for å bruke kredittkort når du kjøper reise?

  4. REISE

    Ung og reiseklar? Du kan spare mye på å forsikre deg riktig

  5. BOLIG

    Huseiere forsikrer juleribba, men ikke helsa

  6. NORGE

    Fikk ekstraregning på 250.000 etter tannbehandling i utlandet