Verden

Prins Harry saksøker britiske aviser for avlytting

Prins Harry har saksøkt The Sun og The Daily Mirror og anklager de to avisene for avlytting av telefonsvarerbeskjeder.

Storbritannias prins Harry saksøker to britiske aviser og anklager dem for ulovlig telefonavlytting. AP / NTB scanpix

  • NTB

Ifølge ITV News' kongejournalist Chris Ship bekrefter Buckingham Palace at tronarvingen har saksøkt de to avisene, som han hevder på ulovlig vis har skaffet seg tilgang til talepostkassen hans.

Det fremgår ikke av søksmålet hvilke opplysninger avisene har fått tilgang til, eller hvordan de eventuelt har benyttet seg av disse.

Prins Harrys ektefelle, hertuginne Meghan, saksøkte for få dager siden The Mail on Sunday etter at den britiske avisen trykket et brev hun hadde skrevet til faren.

The Mail on Sunday har tidligere trykket flere saker om hertuginnens far Thomas Markle, som hun har et anstrengt forhold til, og i det håndskrevne brevet ba hun ham om ikke lenger å stille opp for mediene.

Prins Harry gikk i den anledning hardt ut mot britisk tabloidpresse og deres behandling av Meghan og sa i en kunngjøring at han ikke lenger stilltiende kunne være vitne til hennes lidelse.

Den britiske tronarvingen trakk parallell til medienes behandling av moren, avdøde prinsesse Diana, som i årevis var fritt vilt for enkelte aviser.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Prins Harry
  2. Søksmål
  3. Avlytting

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Hertuginne Meghan saksøker Mail on Sunday

  2. VERDEN

    Harry og Meghan «trenger en pause» fra pliktene

  3. VERDEN

    «Megxit» vekker oppsikt. Selv dronningen ble tatt på sengen.

  4. VERDEN

    Prins Harry og hertuginne Meghan skal ikke lenger bruke tittelen «kongelig høyhet»

  5. VERDEN

    Prins Harry har forlatt Storbritannia

  6. VERDEN

    Dronningen forbereder krisemøte – ønsker mer kontroll over «Megxit»