Verden

Bombetrussel mot reklamebyrå som laget SAS-reklame

Politiet har avsluttet søket i kontorlokalene til reklamebyrået «& Co» i København, som torsdag mottok en bombetrussel.

Politiet har sperret av hele gaten der reklamebyrået har kontorer i København sentrum. Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson / Ritzau Scanpix

  • Thomas Olsen
  • Beth-Kajsa Elveos
    Journalist

Politiet sperret torsdag morgen av et helt kvartal i Adelgade i København sentrum etter at et reklamebyrå mottok en bombetrussel.

Kontorlokalene ble i løpet av formiddagen undersøkt av bombehunder. Politiet i København meldte klokken 11.34 at det ikke var funnet noe mistenkelig og at avsperringene var opphevet.

Sto bak omdiskutert SAS-kampanje

Firmaet er det norskeide reklamebyrået «& Co», som laget kampanjen for SAS om hva det betyr å være skandinavisk. Kampanjen ble møtt med sterk kritikk, og det har stormet i sosiale medier.

Administrerende direktør i reklamebyrået, Mikael Jørgensen bekrefter til Danmarks Radio at de mottatt en bombetrussel.

– Jeg kan bekrefte at det er en bombetrussel, og at politiet holder på å undersøke stedet. Vi følger deres instrukser og avventer situasjonen. Det er selvfølgelig veldig trist for våre medarbeidere, sierJørgensen.

  • Dette er reklamefilmen som skapte rabalder i sosiale medier:

Evakuerte naboer

Reklamebyrået skal ha varslet politiet om trusselen klokken 5 i natt, melder danske medier.

Torsdag morgen sperrer politiet av Adelgade sentralt i København. En rekke politipatruljer, ambulanser og forsvarets bomberyddegruppe EOD var på stedet.

Politiet ba folk i området om å holde seg innendørs. Et treningssenter og et hostell i nabolaget ble evakuert.

Les også

Aftonbladet: Slik kuppet høyrepopulister SAS’ nye reklamefilm

Reklameselskapet som står bak en kritisert SAS-reklame, ble utsatt for en bombetrussel torsdag. Store politistyrker rykket ut til selskapets lokaler i København. Her gjør forsvarets bombegruppe seg klar for å undersøke lokalene. Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson / Ritzau Scanpix / Ritzau Scanpix

Ansattes navn lagt ut på høyreekstrem nettside

Den omstridte reklamevideoen fra SAS, som antydet at det ikke finnes noe «ekte skandinavisk» og at «alt er kopiert», satte sinnene i kok hos folk. Spesielt på sosiale medier lot ikke reaksjonene vente på seg da videoen ble sluppet tirsdag denne uken.

Det er det norske markedsføringskonsernet The North Alliance som eier reklamebyrået, skriver DN.

Ansatte i reklamebyrået skal ha blitt navngitt i kommentarfelt etter at videoen ble publisert. Navnelister skal også ha blitt lagt ut på det ytterliggående nettforumet 4-chan.

«Bare en påminnelse om å notere seg disse navnene og adressene, og legge de et trygt sted. Når tiden kommer vil alle som var involvert i å lage denne videoen bli gjort om til vindspill», skrev én, ifølge DN.


Reklamebyrået & Co la tirsdag ut melding i Linkedin om at de denne uken lanserte SAS-kampanjen «What is truly Scandinavian?»:

Drahjelp fra russisk propagandabyrå

Kort tid etter at reklamefilmen ble publisert, gikk kommentarfeltene på Facebook og Youtube varme av kritikk, skrev Aftenposten onsdag.

Den svenske avisen Aftonbladet skrev senere at sinnet på nettet skal ha fått drahjelp av alternative medier, høyreradikale og det russiske nyhets- og propagandabyrået Sputnik.

Onsdag kveld sa SAS at de mente mønsteret og antallet reaksjoner ved reklamefilmen gjør at det er grunn til å mistenke et koordinert angrep på kampanjen.

Politiet og bombehunder skal undersøke lokalene til reklamebyrået & Co. Et treningssenter og et hostell i nabolaget er evakuert og tømt for mennesker. Foto: Ólafur Steinar Rye Gestsson / Ritzau Scanpix / NTB scanpix

  1. Les også

    «Hva er ekte skandinavisk», spør kommentator Joacim Lund

Les mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. København