Twitter slutter med politisk reklame. Trump-leiren reagerer.
«Det å betale for å øke spredningen av politikk, har store konsekvenser», skriver Twitter-sjef Jack Dorsey på Twitter.
«Politisk innflytelse skal være fortjent, ikke kjøpt», skriver Jack Dorsey på Twitter.
I en lang tråd på sin private Twitter-profil, beskriver Dorsey hvordan effektiv politisk reklame på internett kan påvirke livene til millioner av mennesker.
«Politisk reklame på internett skaper også helt nye utfordringer for tonen i debatten», skriver Dorsey.
Han går inn i hvordan utfordringene med maskinlæring, falske nyheter, målretting av innhold og såkalte «deepfakes» øker i omfang med en overveldende hastighet. Dorsey forklarer videre at spredningen av denne typen informasjon blir stadig mer sofistikert.
– Store konsekvenser
Dorsey sier denne endringen ikke handler om ytringsfrihet, men om det grunnleggende problemet med å betale for spredning av innhold.
«Det å betale for å øke spredningen av politikk har store konsekvenser, konsekvenser som dagens demokratiske infrastruktur kanskje ikke håndterer», skriver han.
Han avfeier kritikken om at reklamestoppen vil være entydig positiv for de etablerte politikerne og partiene. Han peker på at mange bevegelser starter på grasrotnivå uten store ressurser.
Trump-leiren reagerer
Donald Trumps valgkampsjef Brad Parscale reagerer på at Twitter forbyr politisk reklame og kaller det en dum beslutning.
Det skriver han i en pressemelding fra Trumps valgkampapparat. Parscale sier at Twitter har snudd ryggen til hundrevis av millioner dollar i potensielle inntekter, noe han mener går ut over aksjonærene.
– Vil Twitter også stoppe annonsører fra partiske liberale medier som ikke blir sjekket når de kjøper opplagt politisk innhold ment for å angripe republikanerne, spør Parscale.
Parscale kaller forbudet nok et forsøk på å tie de konservative «siden Twitter vet at president Trump har den mest sofistikerte nettplanen gjennom tidene».
Demokratenes Elizabeth Warren har tidligere være svært kritisk til Facebooks forhold til falske nyheter og omtalte dem for noen uker siden som en «feilinformasjon-for-profitt-maskin».
Facebook-sjefen tillater
Facebook-sjef Mark Zuckerberg er dypt uenig med Twitters beslutning om å forby politisk reklame.
«I et demokrati syns jeg ikke det er riktig at private selskaper skal sensurere politikere eller nyhetene», skriver Zuckerberg i et engasjert innlegg på Facebook.
Der forklarer han hvorfor han mener det er riktig av Facebook å tillate politisk reklame, som nå forbys på Twitter.
Politisk reklame kan være en viktig del av stemmen til kandidater og interessegrupper som kanskje ikke når igjennom i ellers, påpeker han.
«Og det er vanskelig å avgjøre hvor vi skal sette strek. Skulle vi virkelig ha blokkert reklame for viktige politiske saker som klima eller kvinners rettigheter? Jeg mener en bedre tilnærming er å arbeide for å øke åpenheten i stedet», skriver Zuckerberg.
Politiske ytringer er viktige, og derfor må de høres, fastholder han.