Verden

50 omkom da passasjerfly styrtet i New York

WASHINGTON D.C./OSLO (Aftenposten.no:): En pendlerfly styrtet under innflyvingen ved byen Buffalo i delstaten New York natt til fredag. Minst 50 personer har omkommet.

  • Anders Nordstoga
  • Alf Ole Ask
    Journalist

Har du bilder eller tips om denne saken? Send en e-post til 2286@aftenposten.no eller ring Aftenposten.no på 02286. Du kan også sende SMS/MMS til 2286.


Artikkelen oppdateres. Denne videoen, som er lagt ut på You Tube, ble filmet av en ung gutt som bor like ved der flyet styrtet.

Et Dash 8 propellfly fra Continetal styrtet i forstaden Clarence Center utenfor byen Buffalo i delstaten New York ved 22.20-tiden lokal tid, altså 04.20 norsk tid. Det brøt ut en voldsom brann etter styrten. Aftenposten TV:

Ødela bare ett hus

Flyet kræsjet inn i et bolighus, som ble totalskadet. En person i dette huset er bekreftet omkommet. Flere andre som bodde i huset, skal ha overlevd fordi de var ute og handlet. To personer på bakken er sendt til sykehus. Én skal være alvorlig skadet. Flere hus i nærheten fikk mindre skader. — Det er bemerkelsesverdig at det bare ødela ett hus. Flyet kunne utslettet hele nabolaget, sa lederen for bergingsarbeidet, Dave Bissonette, på en pressekonferanse fire timer etter ulykken. Det spekuleres om at isregn og sludd kan ha ført til ising på flyet, og at dette kan ha bidratt til ulykken. Mye tyder på at det skjedde brått. Pilotene sendte ikke ut noen nødmelding. Flyet skulle ha landet i Buffalo klokken 20.45, men var om lag to timer forsinket. Grunnen til forsinkelsen er ikke kjent.

«Det er bemerkelsesverdig at det bare ødela ett hus. Flyet kunne utslettet hele nabolaget»
Dave Bissonette, leder for bergingsarbeidet

«Vi tror vi har mistet et fly»

CNN har fått tilgang til et opptak av kommunikasjonen mellom kontrolltårnet og flyet i minuttene før ulykken. Pilotens siste ord over radioen var: «Colgan Flight 3407». På opptaket gis flyet klarsignal for å lande. En kvinnelig pilot svarer, uten merkbart stress i stemmen. To minutter senere ber tårnet om en rutinemessig bekreftelse av landingen. Det kommer da ikke noe svar fra flyet. På dette tidspunktet er flyet borte fra radaren. En tydelig stresset flykontrollør sier: «Vi tror vi har mistet et fly.» Vedkommende ber andre fly i området se etter det. - Hele himmelen ble oransje. Plutselig hørte jeg et skarpt smell, og huset mitt ristet, forteller en beboer i nærheten av ulykkesstedet, Bob Dworak. Piloten av en annt fly i området skal ha bedt om å få stige raskere enn vanlig for å komme ut av isregnet. Under visse værforhold kan is oppstå svært raskt på flyet. Dette kan ha bidratt til ulykken, ifølge en tidligere pilot i Continental som CNN har snakket med. Erie County Executive, Chris Collins, fikk spørsmål om dette på en pressekonferanse noen timer etter at flyet hadde styrtet. - På dette tidspunktet er det ingen indikasjoner om årsaken til ulykken. Den etterforskningen vil starte i morgen, svarte Collins. Aftenposten TV:

«Hele himmelen ble oransje»
Bob Dworak, beboer i nærheten av ulykkesstedet Artikkelen fortsetter under bildet.

— Som en motorsag

Ett vitne forteller til CNN at flyet stupte i bakken med nesen først. Han sier at motoren ikke hørtes normal ut. - Det hørtes ut som en motorsag i skogen. Det var veldig rart, sier vitnet Brendan Biddlecom, som bor i nærheten av ulykkesstedet. Andre vitner sier at flyet kom inn lavt mot flyplassen, som en vanlig landing. Flyet fløy en rute mye brukt av pendlere fra flyplassen Newark utenfor byen New York. Det var 44 passasjerer og et mannskap på fire om bord på flyet. Passasjerlisten vil ikke bli offentliggjort før alle pårørende er varslet. UD opplyser til Aftenposten.no at ingenting tyder på at det var nordmenn om bord på flyet. Ulykken skjedde under innflyvningen, ca. to mil fra flyplassen i delstatens nest største by. Alle 49 om bord er bekreftet omkommet, så vel som én person på bakken. Det ligger en brannstasjon like ved ulykkesstedet. Brannmannskapene var derfor raskt på plass. Ifølge beboeren Bob Dworak forsøkte de å komme så nær flyet som mulig, men ble holdt tilbake av varmen. - De ropte for å finne ut om det var noen overlevende. Virkelig en heroisk innsats. Men det var ingen overlevende, sier Dworak. To kvartaler rundt ulykkesstedet er nå sperret av. Myndighetene ber folk holde seg borte fra stedet. - Vi vil ikke at noen skal se hva som har skjedd, sa bergingskoordinatoren Chris Collins. Tolv hjem er evakuert. Det er erklært begrenset unntakstilstand.

«De ropte for å finne ut om det var noen overlevende. Virkelig en heroisk innsats. Men det var ingen overlevende»
Bob Dworak, lokal beboer om brannmannskapenes innsats

- Tyngste telefonen i mitt liv

Søsteren til Chris Kausmer fra Clarence var om bord på flyet. 24 år gamle Ellyce studerte juss i Florida. - Jeg måtte ringe min mor i Florida for å fortelle om ulykken. Det er den tyngste telefonen jeg har tatt i mitt liv, sa Chris til journalister kort tid etter ulykken. - Hvordan er det med moren din? spurte en av journalistene. - Hun lagde en lyd jeg aldri har hørt før. Så ikke bra. Ikke bra. Det som bekymrer meg nå er at hun må fly fra Florida for å komme hjem, svarte Kausmer. De som ventet på passasjerene fra New York, blir tatt hånd om av flyselskapets personale og andre hjelpemannskaper ved et eldresenter i nærheten av flyplassen. Redningsmannskapene opplyste i natt at 12 mennesker ble evakuert fra hus i området. Ettersom flyet bare hadde minutter igjen til det skulle landet, var det lite drivstoff om bord. Dette reddet trolig boligområdet fra en enda større katastrofe. Det har blåst kraftig i denne delen av USA, men været i går var ikke spesielt dårlig.

«Jeg måtte ringe min mor for å fortelle om ulykken. Det er den tyngste telefonen jeg har tatt i mitt liv. Hun lagde en lyd jeg aldri har hørt før.»
Chris Kausmer, hans søster Ellyce (24) omkom i flyulykken Artikkelen fortsetter under bildet.

«Ubeskrivelig scene»

Vitner forteller om «massive flammer» etter at flyet hadde kræsjet. «Ubeskrivelig scene» og «surrealistisk», er blant uttrykkene brukt av redningsfolkene som kom først til stedet. Flightnummeret var 3407. Flyet tilhørte Continental Airlines, men ruten er operert av Colgan Air. Flyet skal ha vært av typen Bombardier Q400 Long Version, også kalt Dash 8. Flyet er designet for å kunne fly i ekstreme værforhold. Det produseres i Canada. Dash 8 Q400 er samme flymodell som SAS og Widerøe hadde problemer med for et par år siden. Selskapene opplevde flere nestenulykker, blant annet kræsjlandet et fly i Aalborg da et landingshjul klappet sammen, skriver NTB. Noe av det samme skjedde under en landing i Vilnius i Litauen kort tid senere. To andre fly måtte gjøre vendereis etter å ha fått problemer etter avgang. Amerikanske medier merker seg i dag at SAS sluttet å bruke flyene etter problemene i 2007. Les mer om problemen med Dash-flyene: Artikkelen fortsetter under.

— Dette er ingen redningsoperasjon

— Jeg må understreke at informasjonen vi har nå, er uklar. Det er mye følelser der ute. Flyet brenner fremdeles, men brannen er under kontroll. Vi har ikke tall over døde. Dette er en langvarig hendelse, sa koordinatoren for bergingsarbeidet. Han sa at den pågående operasjonen «ikke var en redningsoperasjon», fordi det var for varmt. Han karakteriserte hendelsen som en «tragedie». - Er det noen overlevende? spurte en av journalistene. - Det vet vi ikke, svarte mannen. En sykepleier ved Erie County Medical Center sier til Buffalo News at kveldsskiftet hadde fått beskjed om å vente for å behandle overlevende, men de ble sendt hjem like før midtnatt lokal tid, altså like før klokken 06:00 lokal tid. Se video fra den første pressekonferansen etter ulykken: Embedded video from CNN Video

Les også

  1. Enda et uhell med Dash 8-fly

  2. &ndash; SAS fløy med <br/>farlige fly i flere år

  3. Ikke lenger flyforbud for Dash i Norge

  4. &ndash; SAS fulgte ikke godkjent Dash-prosedyre

Brannmannskaper ved flyvraket.
Alle om bord på pendlerflyet fra Newark til Buffalo omkom da det styrtet i et boligområde et par mil fra flyplassen torsdag kveld. På bildet kan man se halen på flyet.
TV-bilde fra WGRZ-TV viser beboere, brann- og redningsmannskaper observere brannen etter flystyrten.