Verden

Brev blir lagt frem som bevis på at USA presser Nobelkomiteen

Alle aktører er klare på at brevet er falskt, men russiske medier skriver fortsatt om det.

Ukrainas parlament er helt klare på at dette brevet, som da skal bevise at USA presser Nobelkomiteen til å gi Nobels fredspris til Ukrainas president Petro Porosjenko, er forfalsket.
  • Gunnar Kagge
    Journalist
  • Eivind Nicolai Lauritsen
Nyhetsbrev Få oversikten med vårt nyhetsbrev om Ukraina

De siste dagene har flere nettsteder spredd en historie som ser ut til å ha sitt utspring i The People's Voice og den selvutnevnte «undersøkende historikeren» Eric Zuesse. Han omtaler det han kaller et lekket brev fra presidenten i det ukrainske parlamentet, Vladimir Groysman, til den amerikanske ambassaden i Oslo. Brevet er blitt gjengitt av flereprorussiskeblogger og russiskemedier.

I brevet, som du kan lese nederst i saken, fremgår det at USA aktivt presser Nobelkomiteen for at Ukrainas president Petro Porosjenko skal nomineres til, og vinner, fredsprisen.

«Det er av høyeste viktighet for herr Porosjenko å ha sikre garantier for at han vil bli tildelt prisen i 2015», står det i brevet.

— Et uredelig forsøk på å dikte opp en historie

Både de som skal ha mottatt og de som skal ha sendt brevet er helt tydelige på at det hele er oppspinn:

— Denne informasjonen er falsk. Det finnes ikke noe brev med et slikt utgående nummer i databasen til parlamentslederens sekretariat. Dette er 100 prosent falskt, sier Dmytro Stoliarchuk, pressetalsmann for det Vladimir Groysman, til Aftenposten.

USAs ambassade i Oslo har følgende korte kommentar til brevet:

- Vi mener brevet er en fabrikasjon, og et uredelig forsøk på å dikte opp en historie, skriver kommunikasjonsrådgiver ved ambassaden, Emilie Bruchon.

Russiske medier skriver om utpressing og spionasje

Ifølge det russiske nyhetsbyrået Sputnik er det komiteens sekretær Olav Njølstad og professor Henrik Syse som har stilt seg bak president Porosjenkos nominasjon til fredsprisen. I listen over medlemmer av nobelkomiteen blir ikke Thorbjørn Jagland nevnt.

Sputnik er heleid av den russiske staten, og har tatt over som Russlands ansikt utad i det internasjonale nyhetsmarkedet fraRIA Novosti. I likhet med andre nyhetsbyrå skriver de ikke hvem som har skrevet sakene de publiserer. De har heller ikke annen kontaktinformasjon enn en e-postadresse.

Saken er også omtalt i nettutgaven til tabloiden Komsomolskaja Pravda, som skal være Russlands største avis, mens næringslivsavisen Kommersant dementerer saken over to avsnitt.

I omtalen av brevet står står det blant annet at den amerikanske ambassaden i Berlin skal sende over en mappe med informasjon på komiteens leder, Kaci Kullmann Five, for å overtale henne til å støtte en fredspris til den ukrainske presidenten.

Nobelkomiteen er blitt varslet om ryktene

Henrik Syse er kjent med både brevet og nyhetsartiklene, men vil ikke uttale seg om saken. Han viser til nobelkomiteens leder, Kaci Kullmann Five. Hun sier at hun ikke er kjent med brevet.

— Jeg snakker helt konsekvent ikke med noen som vil diskutere kandidater, sier Five til Aftenposten.

Hun bekrefter at hun er blitt varslet om ryktene som sprer seg på nettet.

— Vi får mange invitasjoner fra ambassader og andre. Men alle innspill skal sendes komiteens sekretær.

Nobelkomiteens sekretær og direktør for Nobelinstituttet, Olav Njølstad, sier saken er en ren fabrikasjon.

- Hvilke motiver noen kan ha for å fabrikere og spre denne typen desinformasjon, kan man bare spekulere over, skriver Njølstad i en SMS til Aftenposten.

- Ikke noe nytt med falske dokumenter

— Det er godt dokumentert at russiske myndigheter betaler folk for å spre propaganda på internett, sier seniorforsker, Julie Wilhelmsen ved Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI).

Hun sier hun ikke kan si noe om dette spesifikke brevet, men at det historisk sett ikke er noe nytt ved at det dukker opp falske dokumenter i storpolitikken.

— Likevel mener jeg at russisk propagandakrigsføring har tatt seg opp betraktelig det siste året, sier Wilhelmsen.

Hun er også klar på at det ikke er utenkelig at ukrainske myndigheter legger press på vesten for å få støtte.

- Det som blir problemet i slike tilfeller er å skille hva som har rot i sannheten og hva som er ren løgn, spesielt for de som bor i Russland, forklarer Wilhelmsen.

Aftenposten sendte tirsdag morgen følgende spørsmål til Sputniks PR-avdeling:

  • Hvordan fikk dere bekreftet om dette brevet var ekte?
  • Hvordan fikk dere bekreftet om dette brevet var blitt sent av det ukrainske parlamentet eller mottatt av den amerikanske ambassaden i Oslo?
  • Prøvde dere å kontakte Nobelkomiteen?
  • Hjalp Sputnik news til med å finne brevet?
  • Har Sputnik en lavere standard for hva de anser som troverdige kilder, dersom kildene setter Ukraina eller USA i et negativt lys?
    Tirsdag ved 17-tiden svarer PR-avdelingen slik:

Sputniks journalist nevnte to faktaopplysninger i saken: At dokumentet finnes på Internett og reaksjonen fra det ukrainske parlamentet. Per nå er disse opplysningene dekkende for situasjonen. Vi vil følge opp saken og informere leserne dersom det blir avdekket nye fakta i saken.

Brevet som gir seg ut fra å være fra Ukrainas parlament til USAs ambassade i Oslo.

Les også

  1. Nye medier utfordrer regimevennlige propagandister. Her er fem punkter for å forstå russiske medier

  2. Hyrer soldater for å kjempe på Facebook og Twitter

  3. Fem nordiske ministre i felles kronikk: Russisk propaganda bidrar til å så splid