Verden

De selger europeisk luksus til hele verden. Nå er de større enn banker og bilselskaper.

Det franske selskapet som eier Louis Vuitton og champagneprodusenten Moët, er nå et av Europas største.

LVMHs styreformann Bernard Arnault er blant verdens rikeste menn. Her er han på motevisning i Paris sammen med en rekke kjendiser på første benk. Foto: JACQUES BRINON / AP

  • Christina Pletten
    Christina Pletten
    kommentator

Butikkjeder sliter, og kjøpesentre dør, men luksusbransjen går så det griner.

Det franske selskapet LVMH satte denne uken ny rekord på børsen da verdien bikket 200 milliarder euro. Det er nå ett av Europas største foretak, uavhengig av bransje. Luksusgiganten er større enn Europas største bilselskap, Volkswagen, og Europas største bank, HSBC, skriver The Wall Street Journal.

Salget av LVMHs luksusvarer økte med 11 prosent det siste året. Selskapets merkevarer for mote og lærprodukter ledet an oppgangen, med en økning på 19 prosent.

700 år med erfaring

LVMH eier en lang rekke luksusmerker, som Louis Vuitton, Celine, Bulgari, Dior og kosmetikkjeden Sephora. Nå er selskapet dessuten i ferd med å kjøpe opp USAs mest berømte smykkebutikk-kjede, Tiffany’s.

Bokstavene LVMH representerer fire ærverdige, erkefranske selskaper med tilsammen 700 års erfaring med å lage kvalitetsprodukter. Koffert- og veskemaker Louis Vuitton fikk sin start i Paris for 165 år siden. Det karakteristiske monogrammet er blitt en av verdens mest kjente merkevarer. De to siste bokstavene i LVMH representerer en annen del av fransk tradisjon, nemlig eksklusive drikkevarer: champagnegiganten Moët (grunnlagt i 1743) og konjakkprodusenten Hennessy (grunnlagt i 1765).

Les også

2017 ble året da butikkdøden inntok USA. Kjente merker går konkurs, og kjøpesentre står tomme.

Asiatisk vekst og rikdom

En stor del av selskapets suksess er at de klarer å tilpasse seg et marked i rask endring. De blir også godt hjulpet av økende forskjeller og en stadig rikere overklasse.

En nyrik middelklasse i Kina er for eksempel blitt et kjempemarked for LVMHs luksusprodukter. Både i USA og Europa har dessuten den rikeste delen av befolkningen økt sin andel av BNP betraktelig siden kriseårene etter krakket i 2008. Selv i de mørkeste årene etter finanskrisen gikk det unna av håndmalte silkeskjerf fra Hermes og skinnvesker fra Louis Vuitton.

På tross av sine lange historie er LVMH blitt eksperter på å snu seg raskt og tilpasse seg et marked i hurtig endring. Dette vil være avgjørende for hvilke selskaper som overlever den neste økonomiske nedgangen, skrev konsulentselskapet Deloitte i en rapport nylig.

LVMH har hentet inn ekspertise for å modernisere sine merkevarer og har dessuten hyret inn stjerner som Rihanna for å lage egne kolleksjoner og promotere deres produkter.

LVMH eier 75 merkevarer og satser på mange fronter. Superstjernen Rihanna har fått sin egen merkevare, Fenty, under selskapets paraply. Foto: Evan Agostini / TT NYHETSBYRÅN

Merkebevisste shoppere

Moderne shoppere er veldig bevisst på hvilke merker de velger, sier Thomai Serdari, en ekspert på luksusvarer, til Aftenposten.

– De kan være sparsommelige, men de liker å bruke mye penger på luksusmote og tilbehør. Merkevarer er blitt en del av personlig identitet, en forlengelse av deg selv, sier Serdari, som svarte på spørsmål fra Aftenposten på e-post.

Serdari mener luksusprodusentene har vært flinkere å tilpasse produktene til kundenes endrede preferanser. De har også vært bevisst på at kundene ønsker en opplevelse.

– Det meste av innovasjonen i varehandelen skjer i luksusbransjen og finner etter hvert veien til masseproduserte varer og rimeligere butikker, skriver Serdari.

– De sørger for at det skjer ting i butikkene, de eksperimenterer mye og har klart å gjøre luksusbutikkene til en destinasjon i seg selv.

President Donald Trump holder en Louis Vuitton-veske mens han prater med selskapets adm.dir. Michael Burke (i midten) og LVMHs styreformann og eier Bernard Arnault. Selskapet har åpnet ny fabrikk i Texas og fikk i den anledning besøk av presidenten. Foto: JONATHAN ERNST / REUTERS

Faresignaler

Men det er skjær i sjøen også for luksusprodusentene. I New York har det eksklusive kjøpesenteret Barneys startet opphørssalget sitt denne uken etter å ha vært i New York i nesten 100 år. Varemagasinet gikk over ende etter at leieprisen deres på Manhattan doblet seg i januar, ifølge nettsidene handelsskolen Wharton ved University of Pennsylvania.

Rundt 12.000 butikker vil trolig stenge i USA i 2019, over dobbelt så mange om i 2018, da i underkant av 6000 butikker lukket dørene, ifølge Coresight.

Ikke alle europeiske luksusprodusenter gjør det skarpt, heller. Både britiske Burberry og italienske Prada strever med å holde seg unna kanten av konkursstupet, skriver Wall Street Journal.

Gjør det godt også i Norge

Louis Vuitton har én butikk i Norge, i Nedre Slottsgate. Også her gjør den franske luksusgiganten det svært godt. Butikkens omsetning har økt hvert år siden den ble åpnet.

I løpet av de siste fem årene har Louis Vuitton doblet sin omsetning i Norge, og i 2018 solgte de for mer enn 150 millioner kroner.

  1. Les også

    Butikken hans overlevde verdenskriger. Nå frykter han at bilfritt sentrum kan bety butikkdøden.

  2. Les også

    De «gamle» kjedene frykter butikkdøden. Nå gjør de seg større, sterkere og smartere.

Les mer om

  1. LVMH
  2. Louis Vuitton
  3. Butikker

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    De største taperne blant milliardærene: Han har mistet 191 milliarder av formuen

  2. A-MAGASINET

    Maos etterkommere har skiftet stil. Nå har Gucci-kineserne inntatt Paris.

  3. VERDEN

    I Norge ble loven kassert. Nå skaper den sinne i Tyskland.

  4. VERDEN

    Delstat i Australia erklærer unntakstilstand etter katastrofebrann

  5. VERDEN

    Tre siktet for spionasje mot Twitter-brukere som har vært kritiske til Saudi-Arabia

  6. VERDEN

    AP: Trump har godkjent et utvidet amerikansk militæroppdrag i Syria