Verden

Én oljetanker tatt i arrest av Iran – en annen fikk advarsel

Det svenskeide skipet Stena Impero, som fredag ble oppbrakt av Irans Revolusjonsgarde, er ført til havnebyen Bandar Abbas.

På nettstedet Marine Traffic ser man den sist registrerte posisjonen til Stena-skipet. Skjermdump Marine Traffic

  • Ingvild Fjelltveit
  • Pål Vegard Hagesæther
  • Hans O. Torgersen
  • NTB

Det opplyser Iran, ifølge det iranske nyhetsbyrået Fars News.

Ifølge iranske myndigheter var skipet involvert i en ulykke med en iransk fiskebåt, før det ble beslaglagt.

Revolusjonsgarden har også opplyst at den har oppbrakt den svenskeide tankeren for brudd på internasjonal maritim lov.

Mannskapet på 23 personer er fremdeles om bord i skipet, og vil forbli der inntil en undersøkelse er gjennomført, opplyses det. Det er så langt ikke meldt om skadede.

Det er rederiet Stena Bulk som eier det London-registrerte tankskipet. Skipet seiler under britisk flagg.

Samarbeider med myndighetene

Stena Impero ble oppbrakt av hurtigbåter og et helikopter da det skulle passere Hormuzstredet på vei mot havnen Al Jubail. Rederiet sier hendelsen fant sted i internasjonalt farvann, men Revolusjonsgarden sier skipet befant seg i iransk havområde.

Stena samarbeider tett med britiske myndigheter om håndteringen av situasjonen, heter det i en pressemelding.

Samtidig som Iran tok kontroll over Stena Impero fredag, tok iranske militære også kontroll over den Liberia-registrerte supertankeren Mesdar.

Mesdar fikk seile videre etter en stund. Iranske medier melder at skipet fikk en advarsel.

Ifølge kilder i den britiske regjeringen var det ikke briter om bord på noen av skipene. En reporter i britiske Sky News sier besetningen på de to skipene består av russiske, ukrainske, latviske, indiske og filippinske sjøfolk.

Supertankeren Mesdar ble stanset, men fikk seile videre fredag. John Pitcher / TT NYHETSBYRÅN

Britiske myndigheter: – Alvorlige konsekvenser

Britiske myndigheter kalte fredag kveld inn til et krisemøte om situasjonen. Utenriksminister Jeremy Hunt sier til BBC at de er dypt bekymret over Irans handlinger.

– Hvis denne situasjonen ikke løses raskt, vil det bli alvorlige konsekvenser, sier Hunt til kanalen.

Utenriksministeren sier også at de ser på Irans handlinger som helt uakseptable, men at de per nå ikke vurderer militære handlinger. Britiske myndigheter ber nå britiske fartøy om å unngå Hormuzstredet, melder AFP.

Richaer Meade, redaktør for shippingindustripublikasjonen Lloyds List, har uttalt at hendelsen trolig er «den høyeste sikkerhetstrusselen man har sett i regionen siden slutten av 80-tallet», skriver CNN.

Internasjonalt farvann

På nettsidene til Marine Traffic ser man at Stena Impero plutselig forandrer kurs klokken 17.11 norsk tid, går litt sørover før hun så setter kurs mot Iransk farvann klokken 17.24.

Litt over én time senere mottar Marine Traffic den siste posisjonen til Stena Impero. Det kan bety at noen om bord har slått av AIS, utstyret som sender ut skipets posisjon slik at det blir synlig for andre fartøy og på Marine Traffic.

Bevegelsene til supertankeren Mesdar. Skjermdump Marine Traffic

Spent forhold

Hendelsene kommer etter at det i flere uker har vært en svært spent situasjon mellom USA og Iran.

4. juli ble den iranske oljetankeren Grace 1 tatt i arrest av britiske marinesoldater utenfor Gibraltar, på bakgrunn av mistanke om at den skulle frakte olje til Syria. Dette ville ha vært i strid med EU-sanksjonene mot Syria.

En førstegangsordre fra retten som hadde gitt tillatelse til å holde fartøyet i arrest, utløp fredag. Denne ble samme dag forlenget med 30 dager.

– Vi ser frem til å fortsette konstruktivt og positivt arbeid med tjenestemenn i Iran for å lette løslatelsesprosessen av Grace 1 i henhold til juridiske krav, sier Gibraltars statsminister Fabian Picardo til nasjonalforsamlingen i det britiske territoriet.

Iran mener USA står bak arrestasjonen av oljetankeren. USA har innført sanksjoner mot Iran med sikte på å ramme iransk oljeeksport.

Oljetankeren Stena Impero ble sjøsatt i 2018. Skipet er på rundt 30.000 bruttotonn. Stena Bulk

Les også

USA hevder de ødela iransk drone. Iran sier de ikke savner noen.

Flere norske skip i området

Det er for tiden 38 norskkontrollerte skip i området hvor tankskipet Stena ble stanset, opplyser direktør for sikkerhet og beredskap John Hammersmark i Norges Rederiforbund til VG. Av disse seiler 8 under norsk flagg.

I juni ble skipet Front Altair, som kontrolleres av John Fredriksens rederi Frontline, satt i brann i Omanbukta.

Samme måned hevet Sjøfartsdirektoratet sikkerhetsnivået for norske skip i området. Norske skip gjennomfører ifølge Hammersmark grundige sikkerhetsrutiner før de går inn i området.

– Mannskapet øver på hva de skal gjøre dersom det skjer noe alvorlig, og sikkerhetsplanene oppdateres hyppig. Dessuten benytter de alle tilgjengelige systemer slik at de får med seg hva som skjer i området og rundt fartøyet, sier han til VG.

Hammersmark opplyser at norske skip holder så stor avstand til Iran som mulig.

UD: Bekymret

Også Utenriksdepartementet er bekymret for situasjonen rundt Hormuzstredet.

– Angrep på skipsfarten er uakseptable og bidrar til å eskalere en allerede spent situasjon i regionen. Fri navigasjon og sikker seiling er av stor betydning, også for Norge som er en stor skipsfartsnasjon, sier statssekretær Audun Halvorsen til VG.

Ekspert: En eskalering av situasjonen

– Det eneste sikre er at dette innebærer en eskalering av situasjonen, sier Nils A. Butenschøn.

Han er Iran-ekspert og professor emeritus ved Senter for menneskerettigheter, Det juridiske fakultet, Universitetet i Oslo.

Butenschøn mener eskaleringen innebærer økt fare for åpen militær konfrontasjon, noe som vil ramme verdenshandelen og tilgangen på olje sterkt.

– Det vet partene, og det kan bidra til at de holder seg i skinnet.

– Hvilke handlingsvalg står Storbritannia nå ovenfor?

– Etter arresten i Gibraltar, er det opprettet kontakt mellom de to landenes utenriksministre. Jeg vil tro den kanalen fortsatt er aktiv. Jeg tror begge landene ønsker å unngå en mer direkte konfrontasjon. Men det kan tenkes at revolusjonsgarden, som opererer disse småbåtene, er mer innstilt på å utfordre internasjonale aktører enn Irans president er.

Tyskland og Frankrike krever løslatelse

Utenriksdepartementene i Tyskland og Frankrike ber Iran om å umiddelbart løslate det svenskeide tankskipet som fredag ble oppbrakt av Irans Revolusjonsgarde.

– Beslagleggelsen av det London-registrerte tankskipet Stena Impero er en ytterligere farlig forverring av en allerede spent situasjon, heter det i den tyske uttalelsen.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Tankskip
  2. Iran
  3. USA
  4. Storbritannia
  5. Oljeeksport
  6. Stena AB

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Irans vokterråd med sjeldent utspill: Sier at arresten av tankskipet var et svar

  2. VERDEN

    Storbritannia protesterer mot Iran

  3. VERDEN

    Iran: Besetningen på Stena Impero er i god behold

  4. VERDEN

    Iran løslater syv besetningsmedlemmer fra britisk tankskip

  5. VERDEN

    Svenskeid tankskip blir frigitt i Iran

  6. VERDEN

    Iran advarer USA mot å ta arrest i oljetanker