Verden

Skjerper regelverk etter dødsulykken på Storebæltsbroen

Danske samferdselsmyndigheter skjerper regelverket etter togulykken på Storebæltsbroen der åtte mennesker mistet livet.

Redningsmannskaper arbeider på stedet etter togulykken på Storebæltsbroen 2. januar. Foto: Tim Kildeborg Jensen / Ritzau scanpix via AP / NTB scanpix

  • NTB

Trafikkmyndigheten forbyr med øyeblikkelig virkning bruk av lastebiltilhengere montert på tomme godsvogner. I tillegg skal hastigheten være maksimalt 80 kilometer i timen når vindhastigheten er stiv kuling, altså 15 meter i sekundet, eller sterkere.

Ved vind på 20 meter i sekundet, forbys godstransport med vindfølsomme kjøretøyer, og ved 25 meter i sekundet forbys all godstransport over Storebæltsbroen.

Det er også funnet feil ved låsemekanismen som fester lastebiltilhengerne på godsvognene som tilhører selskapet DB Cargo. Det var et godstog fra dette selskapet som var innblandet i ulykken. Et dokument danske TV 2 har fått tak i, viser at låsemekanismen løsnet på første forsøk under testing.

Havarikommisjonen og den danske Trafikstyrelsen bekrefter rapportens innhold.

Fem kvinner og tre menn døde da gjenstander fra et godstog traff et møtende passasjertog på Storebæltsbroen onsdag 2. januar. 16 personer ble skadd i togulykken.

Havarikommisjonens umiddelbare vurdering på ulykkesstedet var at en tom lastebiltilhenger blåste av godstoget og traff det møtende passasjertoget.

  1. Les også

    Togulykken i Danmark: Kan ta et år å slå fast hva som skjedde

  2. Les også

    Antall døde i togulykken i Danmark har steget til åtte

  3. Les også

    Dansk jernbaneforbund: Lokførere og togpersonalet uten skyld i Storebælt-ulykken

  4. Les også

    Åtte mennesker omkom i togulykke på Storebæltsbroen: – Vinduene eksploderte. Så ble alt svart.

Les mer om

  1. Togulykker
  2. Jernbane
  3. Danmark