Verden

Da snøen falt, gikk det veldig galt for det mektigste krigsskipet i den russiske flåten

MOSKVA (Aftenposten): Russlands eneste hangarskip Admiral Kuznetsov brukes ofte som selve symbolet på at Russlands militærmakt er gjenreist.

Bildet er fra tidligere i høst da Russlands eneste hangarskip lå i flytedokken. De høye kranene forårsaket skadene på hangarskipet. Wikipedia.ru

  • Per Anders Johansen
    Aftenpostens Moskva-korrespondent

Natt til tirsdag ble hangarskipet skadet etter en stor ulykke under reparasjon i Murmansk.

En arbeider mistet livet, og fire ble skadet i den dramatiske ulykken, som karakteriseres som en stor skandale i Russland.

Historien om alt som gikk galt for hangarskipet i Murmansk, viser baksiden ved den russiske militærmakten som ellers skremmer mange i Vesten.

Bildet er tatt av hangarskipet Admiral Kuznetzov før ulykken denne uken. MVestnik

Slik skapte snø problemer for hangarskipet

Russlands flaggskip Admiral Kuznetsov har de siste ukene ligget til reparasjon i flytedokken ved skipsverft nr. 82 i Murmansk, hvor hangarskipet skal moderniseres for 5,1 milliarder kroner.

Tidligere i år gjennomførte fly fra hangarskipet 420 bombeangrep i Syria.

Bildet er tatt av naboer til militærverftet i Murmansk før flytedokken sank. Vkontakte/Roslyakovo

Før helgen kom årets første snøfall i Murmansk.

Det eneste uvanlige med snøværet var at det vanligvis kommer mye tidligere.

Snø, is og sludd førte til at flere av kraftledningene brøt sammen.

Fra fredag og til mandag var deler av Murmansk uten strøm i lengre perioder. Fra hele regionen kom det inn klager fra innbyggere.

Les også

– Bli yngre, vakrere og tynnere, sa ministeren til fattige russere. Dette er menyen for dem som bare har 14 kroner dagen til mat.

Bildet som er tatt av naboer til verftet i Murmansk, viser redningsarbeidet natt til tirsdag da flytedokken sank. Vkontakte, Roslyakovo

Strømbruddene førte til at pumpene på den 330 meter lange og 67 meter høye flytedokken sluttet å virke, ifølge avisen Mk.ru og flere andre kilder i Murmansk.

Bildet viser hvordan de store kranene falt ned over hangarskipet da den ene flytedokken sank natt til tirsdag. Novaja Gazeta/flere russiske sosiale medier

Ved midnatt gikk alarmen.

Sjøvann strømmet inn i ballasttankene på flytedokken. 70 arbeidere måtte evakueres, fire ble skadet og én arbeider ble drept.

Da dokken sank ned i havet, falt en av de to store kranene på 70 tonn over hangarskipet.

Skroget på hangarskipet fikk flere skader, blant annet et 20 kvadratmeter stort hull over vannlinjen.

I 02:40-tiden hadde arbeiderne klart å taue hangarskipet vekk fra den synkende flytedokken før den gikk til bunns.

Les også

Da Hans hellighet kom kjørende i Mercedes nr. 02, visste alle at dette ble bråk.

Arbeidere ved det militære verftet. MVestnik.ru

Vinter til besvær

Ulykken med Russlands flaggskip skjer samtidig som 50.000 NATO-soldater og 60 skip gjennomfører en av NATOs største militærøvelser i Nord-Norge.

– En latterlig fiasko, skrev russiske medier da amerikanske soldater i fjor fikk et knalltøft møte med norske vinterforhold.

Det vakte også latter da nederlandske soldater glemte å ta med vinterklær på NATO-øvelsen Trident Juncture.

Nå er diskusjonen i gang blant russere om hvorfor deres eneste hangarskip kan få problemer på grunn av snøvær.

Hangarskipet Admiral Kuznetzov i flytedokk i Murmansk før ulykken denne uken. Wikipedia.ru

Svekker russisk militærberedskap i nord

Dette er den 14. og hittil mest alvorlige ulykken som har rammet Russlands flaggskip.

Skipet har tidligere mistet flere fly og helikoptre, motorene har sviktet og farten er så lav at det ofte må taues.

– Årsaken er en rekke systemiske problemer i forsvarsindustrien, konkluderer avisen Rosbalt, som mener hendelsen illustrerer hvor forfallent Russland fortsatt er.

– Forfallet viser seg særlig når det kreves ekstra komplekse systemer, konkluderer avisen, og viser til tilsvarende skandaler innen romfart og flyindustri.

Tidligere ansatte hevder til russisk BBC at verftet sparte penger på å kutte ut dieseldrevne aggregater og i stedet bruke elektrisk strøm.

Den nesten 40 år gamle flytedokken ble levert av Götaverken i Göteborg i 1980 og var i dårlig stand. Hangarskipet ble bygget i 1985.

– Flytedokkens tilstand var ikke bra, innrømmet verftets sjef til Tass.

– Hvordan kan sikkerheten til så strategiske objekter være så svak at de ikke tåler en helt ordinær snøstorm, spør Novaja Gazeta.

Ulykken fører til at de største krigsskipene og ubåtene i Nordflåten må dra helt til Stillehavet og verftene i Øst-Asia for å gjennomføre reparasjoner og vedlikehold.

– Dette truer nå kampeffektiviteten til Nordflåten, skriver avisen Vedomosti.

Fikk du med deg disse sakene om Russland?

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Russland
  2. Norge
  3. Nord-Norge
  4. Forsvarsindustrien
  5. Trident Juncture
  6. Vinter

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Brann i russisk hangarskip i Murmansk

  2. VERDEN

    Kan Russland invadere Nord-Norge? – Vi har ikke en sjanse, svarer russerne.

  3. VERDEN

    For første gang har Russland avfyrt et missil fra en atomdrevet ubåt som ligger til kai. NATO fortviler over Russlands nye superubåter.

  4. NORGE

    Amerikansk offiser var på broen da fregatten kolliderte

  5. NORGE

    Den kan utslette USAs østkyst. Derfor er atomdrevne amerikanske ubåter i norske havner tredoblet.

  6. VERDEN

    Jakten på dobbeltagentene som lurte norsk etterretning, fører til Natalja og Vasilij på Den røde plass.