Verden

Hjelpearbeidere: – Verre og verre i Middelhavet

På fire dager har den italienske kystvakten reddet 6.500 personer utenfor Libya. Redningsarbeidere i Middelhavet mener at situasjonen bare blir verre og verre.

Migranter ankommer Sicilia i et redningsskip som drives av Leger Uten Grenser. Bildet ble tatt i juni. Foto: Antonio Parrinello / Reuters / NTB scanpix Foto: Antonio Parrinello / X03144

  • NTB

Søndagens redningsoperasjoner berget flere enn 1.100 flyktninger og migranter fra overfylte båter. Det totale antallet personer som er reddet fra torsdag til søndag, endte dermed på 6.530, opplyser den italienske kystvakten, som koordinerer redningsoperasjonene i Middelhavet.

Les også

Aftenposten mener: En dyster rekord i Middelhavet

Søndag ble fem personer funnet omkommet. To ble hentet opp fra havet av det italienske skipet Vega. En tysk hjelpeorganisasjon, Jugend Rettet, sier den fant to omkomne i en gummibåt med 130 personer om bord. Båten var overfylt og i ferd med å ta inn vann da redningsskipet kom til stedet.

En femte person ble funnet død i en fiskebåt der det befant seg om lag 470 personer.

Flere drukner

Omkring 90.000 personer er kommet fra Nord-Afrika til Italia med båt hittil i år, noe som er litt færre enn tilsvarende periode i fjor, opplyser Den internasjonale organisasjonen for migrasjon (IOM). De fleste kommer fra land sør for Sahara.

Men samtidig har langt flere mennesker druknet. Dødstallet på over 3.000 er en økning på 50 prosent sammenlignet med samme periode i 2015, ifølge IOM.

Mange av dem har druknet, andre er blitt kvalt etter å ha blitt stuet sammen i overfylte rom under dekk.

Den nederlandske legen Erna Rijnierse, som jobber for Leger Uten Grenser (MSF) på redningsskipet MV Aquarius og SOS Méditerranée, sier til The Independent at hun har opplevd en rekke tragedier de siste månedene.

– En grusom død

Hun har behandlet mennesker som i sitt forsøk på å nå Europa er blitt torturert, slått eller voldtatt. Hun har også funnet omkomne som ser ut til å ha lidd en svært smertefull død.

Den 20. juli gikk hun ombord i en båt som drev utenfor kysten av Libya. Der fant hun 22 døde mennesker, de fleste kvinner.

– Båten var gått i stykker, og drivstoffet hadde lekket ut og blandet seg med vann. De døde en grusom død, du kunne se det på ansiktene deres. Noen av dem var blitt kvalt, andre hadde druknet i 30 centimeter vann. Det er noe jeg håper at jeg aldri vil se igjen, sier Rijnierse til den britiske avisen.

Både hun og andre redningsarbeidere mener at situasjonen har blitt verre og verre etter at EU inngikk en avtale med Tyrkia om tilbakesendelse av asylsøkere, noe som har ført til at bare et fåtall forsøker å reise fra Tyrkia til de greske øyene.

Flere gummibåter

Den svenske kystvaktbåten som deltar i Frontex-operasjonen i Middelhavet. Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB scanpix Foto: Meek, Tore / NTB scanpix

Nå har menneskesmuglere i Nord-Afrika også begynt å bruke gummibåter i stedet for trebåter.

– Disse båtene er overhodet ikke sjødyktige. De er farlig overfylte, og personene som kjører dem, aner ikke hva de gjør, sier hun.

Både Rijnierse og norske Kim Clausen, som er prosjektkoordinator på MSFs Bourbon Argos, er dypt indignert over at EU ennå ikke har sørget for trygge og lovlige ruter for flyktninger til Europa.

– Det virker som om mange mennesker i EU tenker at alle som kommer, er terrorister, og at vi bør la dem dø. Jeg mener at vi befinner oss i et virkelig skamfullt kapittel i europeisk historie. Vi greier ikke engang å behandle folk som mennesker, sier Clausen til The Independent. (©NTB)

Les også

  1. Siem Pilot reddet over 900 flyktninger

Les mer om

  1. Flyktninger
  2. Italia
  3. Hjelpeorganisasjoner
  4. Asylsøkere