Verden

Russiske lastebilsjåfører elsker som regel Putin. Slik ble de hans farligste hjemlige trussel.

I løpet av den siste måneden har flere tusen lastebilsjåfører gjennomført den største og mest vellykkede protestkampanjen i Russland på mange år.

Du tuller ikke med en lastebilsjåfør fra Sibir. Det får Putin erfare når Kreml nå tvinges i kne på hjemmebane.

  • Per Anders Johansen
    Per Anders Johansen
    Aftenpostens Moskva-korrespondent

Den russiske regjeringen ville ha lastebilsjåfører til å betale mer skatt.

Det har utløst et opprør mot Kreml som Russland ikke har sett maken til på nesten fire år.

— Putins venner er verre enn IS, sier de rasende sjåførene, som har stått i mot en rekke forsøk på å stoppe opprøret.

I løpet av den siste måneden har flere tusen lastebilsjåfører gjennomført den største og mest vellykkede protestkampanjen i Russland på mange år:

  • I 70 byer fra St. Petersburg til Vladivostok har lastebiler blokkert veier og hindret trafikken.
  • Lastebilsjåførene har dessuten vist seg å være eksperter på sosiale medier. Forsøkene fra Kreml-styrte medier på å tie dem ihjel har vært fullstendig mislykket.
  • De har også stått imot en rekke forsøk fra politi og myndighetene på å stoppe aksjonen.
  • I tillegg har de skaffet seg støtte i et flertall av befolkningen.
20 prosent av skattepengene fra lastebileierne går til Rotenburg-oligarkene, en av Putins beste barndomsvenner. - Rotenberg er verre enn IS, sto det på plakatene til lastebileierne som har tatt Kreml på sengen med sitt opprør mot høyere skatt.

Tirsdag tvang de Russlands president Vladimir Putin til å gi etter for et at de viktigste kravene til lastebilsjåførene: Putin endret loven og senket bøtene kraftig for dem som ikke betaler skatten.

Men lastebilsjåførene er ikke fornøyd – de vil at skatten fjernes.

Les også

Putins holder årets presseshow: - Jeg doper meg ikke

Dette gjør russiske sjåfører rasende

Platon-saken, som den kalles i Russland, er blitt den største utfordringen Putin har møtt på hjemmebane siden de store demonstrasjonene i Moskva i 2011 og 2012.

  1. november innførte regjeringen en ny lastebilskatt med navnet "Platon", som betyr betaling pr. tonn.

Alle lastebiler på over 12 tonn måtte installere en brikke som gjør det mulig å følge på satellitt. For hver kilometer skulle lastebilsjåførene betale 1,5 rubler i skatt.

Pengene skulle ifølge Kreml gå til å reparere veier.

200 forbannede lastebileiere fra Dagestan i Kaukasus satte seg i bilene og kjørte mot Moskva. Siden har bråket spredt seg over hele Russland med daglige demonstrasjoner, veiblokader og oppfinnsomme aksjoner.

Les også

I Kreml spøker Putin med Kerry. Det er dårlig nytt for IS. Det blir ingen julefred for terroristene.

Klar tale til Putin

I en videohilsen som lastebilsjåførene sendte til Putin sist helg på sosiale medier, fikk Russlands president en melding han ikke har fått på lenge:

For Vladimir Putiner dette blitt den største utfordringen han har møtt på hjemmebane siden de store demonstrasjonene i Moskva i 2011 og 2012.

Lastebileierne minnet Putin om at folket, ifølge Russland grunnlov, er grunnlaget for hans makt."Hvis folket i vårt land ikke lenger får være med på å bestemme noe som helst, kan du vennligst forandre grunnloven", sa en av lastebileierne.

"Verre enn IS"

Rent teknisk har Platon-prosjektet vært en skandale. 20 prosent av inntektene går til Rotenberg-familien, som er blant Putins mektigste oligarker. Sønnen til Putins gamle kamerat og judopartner fikk kontrakten.

"Rotenberg er verre enn IS", står det på flere av plakatene til lastebilsjåførene.

Russere er svært negative til mer skatt fordi de tror pengene forsvinner i korrupsjon og havner i oligarkenes dype lommer.

Les om mannen som ventet, men kona kom ikke hjem:

Les også

Så mange har mistet livet på Europas glemte dødsmark

Anklaget for å være forrædere

Alle lastebiler på over 12 tonn måtte installere en brikke som gjør det mulig å følge på satellitt. For hver kilometer skulle lastebilsjåførene betale 1,5 rubler i skatt.

Putins parti Forent Russland anklaget først lastebilsjåførene for å være "nasjonale forrædere" som jobber for USA. Politiet startet etterforskning, og enkeltsjåfører ble oppsøkt av sikkerhetspoliti. Russere fleste vet imidlertid at lastebilsjåfører er små, selvstendige næringsdrivende, som jobber døgnet rundt, tjener begrenset og må konkurrere beinhardt om oppdrag.

De er voksne, trauste russiske gubber som tidligere har støttet Putin i tykt og tynt, enten det har handlet om Krim-annekteringen, krigene i Ukraina og Syria, innstramminger mot menneskerettighetsgrupper eller lover mot homofile.

Men mer skatt får dem til å se rødt.

Presset Putin om Platon-skandalen

Under sin årlige pressekonferanse denne uken måtte Putin svare på flere kritiske spørsmål om saken:

— Alle pengene skal gå til veibygging, lovet Putin, og kritiserte måten prosjektet var håndtert.

— En del ting her må finjusteres, sa presidenten. Han fastholdt imidlertid at skatten er kommet for å bli.

Russland går med underskudd

Lavere oljepris og store offentlige utgifter er en enorm utfordring for Putin. Russernes lønninger har falt med 7 prosent, mens prisene øker med 14.

Selv om russerne så langt har klart den økonomiske krisen bedre enn de fleste trodde, har den russiske regjeringen kviet seg for å gjennomføre upopulære tiltak som å kutte pensjoner og velferdsgoder.

Bildet av en flyktning i Mjøndalen-dress viser hvor tett Norge kom på Midtøsten i 2015. Hør våre korrespondenter fortelle om Europas vanskelige år, da konsekvensene av krigen i Syria nådde oss for alvor og terroren rammet igjen og igjen. Du kan lytte til den i spilleren under eller påSoundCloud, iiTuneseller fra vårRSS-strøm.

Vil du lese flere artikler fra Aftenpostens utenriksredaksjon? Følg oss på Facebook.

Les også

  1. Mannen ventet, men hun kom aldri hjem. Hun ble en av 9100 døde på Europas glemte dødsmark

  2. Putin om Syria: - Det høres merkelig ut, men vi er grunnleggende enige med amerikanere

  3. Full slåsskamp i Ukrainas parlament