Verden

Mark R. Cohen: - En hel generasjon unge muslimer har vokst opp med å hate jøder

  • Andreas Bakke Foss
    Journalist

- Den arabisk-muslimske antisemittismen ble importert fra vesten på 1900-tallet, i etterkant av koloniseringen. Det er et europeisk fenomen som kom til Midtøsten for ikke lenge siden, sier Mark R. Cohen, middelalderhistoriker og professor emeritus i jødisk kultur ved Princeton University. I dag snakker han på Saladindagene på Litteraturhuset i Oslo. STEIN BJORGE

  • Jeg var mye mer optimistisk for noen år siden enn jeg er i dag, sier Cohen om det fremtidige forholdet mellom jøder og muslimer i verden.

— De siste 40 årene er det spilt så mye blod og hat i forholdet mellom muslimer og jøder at en hel generasjon unge muslimer er vokst opp med å hate jøder. Det er i seg selv forståelig, men tragisk, sier Mark R. Cohen, middelalderhistoriker i jødisk kultur og professor emeritus ved Princeton University.

Han er en faglig autoritet på forholdet mellom muslimer, kristne og jøder fra middelalderen og fremover. Nå er han i Oslo for å innlede Saladindagene, som begynner på Litteraturhuset i Oslo mandag.

- Ødeleggende å lese historien feil

Utgangspunktet er hva som kjennetegner jødenes historie i den islamske verden.

— I dag finnes det muslimer som bare kjenner jøder gjennom staten Israel og som ser på det som en fornærmelse mot islam. Det kommer til å ta lang tid for muslimer å akseptere Israel. Samtidig tror jeg noen av Israels handlinger er bensin på bålet for endel av den muslimske antisemittismen i Europa, svarer Cohen på spørsmålet om det er noe i historien som kan vise vei til forsoning mellom jøder og muslimer.

Han mener det på grunn av det dårlige forholdet mellom muslimer og jøder i Israel, Midtøsten og nå også i Europa, er vanskelig å tenke på historien som veldig konstruktiv.

— Samtidig er det ødeleggende å lese historien om muslimsk antisemittisme feil. Politikere i Israel misbruker historien for å tjene sine formål, og muslimer har brukt antisemittiske motiver for å forklare Israels makt, sier Cohen.

Les også:

Les også

«Vi trodde aldri jødehatet igjen ville blomstre i Norge»

Forståelig vanskelig

— Hvordan vil du karakterisere dagens forhold mellom jøder og muslimer sett i et historisk perspektiv?

— Det er verre i dag enn det var i middelalderen, og det er blant annet et resultat av nasjonalismekonfliktene i den postkoloniale perioden. For mange arabere er det uakseptabelt at jødene har en egen stat i Israel, fordi det viser at jøder har krenket hierarkiet som islam som religion tidligere i historien påla kristne og jøder og andre store religioner.

— Det er vanskelig for muslimer å akseptere en jødisk stat. Den ligger på overflaten av et historisk forhold som både jøder og muslimer forsto. Jøder forsto at de var underordnet, noe de mer eller mindre aksepterte så lenge det ikke var vold knyttet til det, sier Cohen.

Han mener den muslimske verden historisk sett har mye mer toleranse for nærvær av religiøse minoriteter.

— Og dette er et viktig poeng: I middelalderen i Europa var jødene nesten den eneste ikke-konforme religiøse minoriteten. I den muslimske verden var det alltid en pluralisme av religioner. I den etniske, religiøse og kulturelle pluralismen, var jøder bare én del av et mye større bilde der de ikke var ansvarlige på samme måte som jøder ble holdt ansvarlig i den kristne verden, sier Cohen

- Ikke noe demokrati som kan løse problemer

-Mitt ansvar er å fortelle en ærlig historie om fortiden, for å motkjempe at misbruk av historien ikke blir en grunn til å innta en uforsonlig holdning, sier Mark R. Cohen. Mandag snakker han på Litteraturhuset i Oslo. STEIN BJORGE

— Om du bruker historien, hvordan ser du for deg at forholdet mellom muslimer og jøder i generasjonene som kommer? - Jeg var mye mer optimistisk for noen år siden enn jeg er i dag.

- Hvorfor det?

— Fordi den politiske venstresiden i Israel, som tidligere jobbet aktivt for fredelige løsninger, nesten er helt stille. Jeg var på en demonstrasjon organisert av en venstreorientert organisasjon i Israel for et år siden, og det var trist å se: Nesten alle personene som deltok, var over 60 år.

— Jeg tror mange på den politiske venstresiden i Israel ikke ser noen mulighet for å komme i posisjon. Israel liker å snakke om seg selv som det eneste demokratiet i Midtøsten, noe som er sant. Men det er ikke et demokrati som kan løse problemer, sier Cohen.

- Så situasjonen i Israel er grunnen til at du ikke er så optimistisk når det gjelder forholdet mellom jøder og muslimer?

— Ja, den politiske situasjonen gir ingen anledning for enkle løsninger, og det er ingen karismatiske politikere i Israel som kan få gjennom de ofrene de må gjøre for å oppnå en fredelig løsning.

— Jeg er mer og mer pessimistisk. Mitt ansvar er å fortelle en ærlig historie om fortiden, for å motkjempe at misbruk av historien ikke blir en grunn til å innta en uforsonlig holdning, avslutter historikeren.

  1. Les også

    Harald Stanghelle: Det er alvor nå!

  2. Les også

    Jeg har en davidsstjerne liggende i smykkeskrinet. Jeg er ikke tøff nok til å ta den på nå.

  3. Les også

    Muslimsk ring rundt synagogen

  4. Les også

    Sveriges Radio: «Har jødene selv et ansvar for voksende antisemittisme?»

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KOMMENTAR

    Antisemittisme er mer enn anti-jødedom. Det er anti-demokrati.

  2. KULTUR

    Islam-ekspert John L. Esposito: Frykten for islam vokser. Ikke bare i USA, men også i Europa.

  3. DEBATT

    Mina Bai fremstår som en moderne, norsk-iransk Erasmus Montanus | Usman Rana

  4. KRONIKK

    IS forbereder Jorden til dommedag

  5. KOMMENTAR

    Harald Stanghelle: Det første «den hellige familien» gjorde var å flykte. 2016 år senere er det Midtøstens kristne som forsvinner.

  6. KRONIKK

    Holdninger til jøder og muslimer i Norge i 2017: Antisemittisme og muslimfiendtlighet er beslektede fenomener