Verden

Åtte mennesker omkom i togulykke på Storebæltsbroen: – Vinduene eksploderte. Så ble alt svart.

Åtte personer mistet livet og 16 ble skadet i togulykken på Storebæltsbroen i Danmark.

De største skadene på ulykkestoget er foran på venstre side av første vogn. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/NTB Scanpix

  • Gunnar Kagge
  • Helene Skjeggestad
    Korrespondent i Russland
  • Lene Skogstrøm
    Journalist
  • NTB

Ulykken skjedde da et lyntog, som var på vei fra Aarhus til København, ble truffet av deler fra et møtende godstog ved 07.30-tiden.

Torsdag morgen oppjusterte politiet i Danmark antall omkomne etter ulykken fra seks til åtte. De forteller at det har vært vanskelig å komme til i søkearbeidet i togvraket, og at det er årsaken til at tallet de meldte på antall omkomne onsdag ikke var korrekt.

Godstoget fraktet trailervogner lastet med øl. Disse skal ha mistet deler av taket i den kraftige vinden som herjer i området.

– Man kan se der ute at det ligger en trailer-tilhenger som er veltet eller blåst av godstoget. Om den har truffet toget foran eller i siden, vet vi ikke, sier Bo Haaning fra den danske Havarikommissionen.

Det var 131 passasjerer og tre ansatte om bord på lyntoget, skriver Politiken.

– Måtte tråkke over de døde

19 år gamle Simon Voldsgaard Tøndering satt i den midterste av de tre vognene på lyntoget.

– Plutselig begynte toget å riste kraftig. Jeg så ut gjennom vinduet at det kom gnister fra siden av toget. Så begynte vindusrutene å eksplodere. Glasskårene fløy inn over oss, og takpanelene begynte å løsne. Så ble alt svart, sier Tøndering til Politiken.

– Vi prøvde å hjelpe noen ut. Sistemann vi fikk ut, etter 45 minutter, hadde brukket noen ribbein og en arm. Men det var flere igjen inne i toget. Vi var nødt til å tråkke over de døde som lå gjemt under vrakgodset på gulvet.

Fronten på ulykkestoget, der man fortsatt arbeider med oppryddingsarbeidet. De største skadene på toget er på den andre siden, som ikke var tilgjengelig for fotografen. Foto: Tim K. Jensen / Ritzau Scanpix via AP / NTB scanpix

– Som en film

Li Peng, som var passasjer på lyntoget, forteller til dansk TV 2 at hun plutselig hørte en merkelig lyd i kupeen.

– Lyden ble høyere og høyere, og plutselig ble tre vinduer knust. Jeg vet ikke hva som forårsaket det, men toget fortsatte å kjøre. Jeg var i sjokk, og krøp inn under setet, sier hun til TV 2.

– Jeg var veldig nervøs, og folk rundt meg var rystet. Det er som å være med i en film.

Noen av de uskadede passasjerene kommer her til krisesenteret ved Idrætscenter Nyborg. Foto: Carsten Bundgaard / Ritzau Scanpix / NTB scanpix

Heidi Langberg Zumbusch var også passasjer på toget.

– Der lød et brak, og så begynte vinduene å knuses. Vi ble kastet ned på gulvet og så stoppet toget, forteller hun til DR.

Zumbusch så ikke selv hva som forårsaket ulykken, men fikk vite av andre passasjerene at den ene siden av en togvogn var blitt revet av. Hun slapp fra ulykken uten skader.

– Vi var heldige. De som satt i vognen foran oss var ikke så heldige, sier Zumbusch til DR og understreker at hun er sjokkert over det som har skjedd.

Godstog-operatøren: Var klar over at det blåste kraftig

Det var DB Cargo, et datterselskap av tyske Deutsche Bahn, som var operatør for godstoget. Selskapets kommunikasjonsdirektør Jan Wildau sier at togføreren hadde fått grønt lys til å kjøre over Storebælt-forbindelsen før ulykken skjedde.

– Vi var klar over at det blåste kraftig. Vårt oppsett er vanligvis svært robust, og burde kunne klare det, sier Wildau til dansk TV 2.

DB Cargo har sendt egne eksperter til ulykkesstedet, for å bistå den danske havarikommisjonen i etterforskningen av ulykken.

– Akkurat nå samler vi inn alle opplysninger vi kan fra åstedet, og deretter skal vi samle en mengde andre data. Alt fra vindhastigheten og hvordan godsvognene er lastet til hva reglene sier om når Storebælt-forbindelsen skal stenges, sier havariinspektør Bo Haaning.

Åpen for biltrafikk, stengt for tog

Storebæltsbroen var onsdag morgen stengt for veitrafikk på grunn av uvær og kraftig vind.

Ved 10.30-tiden åpnet broen for biltrafikk østover mot Sjælland, og 12.15 ble trafikken også åpnet i retning mot Fyn, skriver nettsiden Sund & Bælt. Hastigheten er begrenset til 50 km/t og det frarådes å kjøre over med kjøretøy som er følsomme for vind.

Der er ingen togdrift over Storebælt resten av døgnet onsdag etter den alvorlige togulykken. Banedanmark skriver på Twitter at man håper å åpne for togtrafikk igjen torsdag.

Flere mennesker mistet livet i togulykken på lavbroen over Storebælt i Danmark onsdag morgen. Toget står ute på lavbroen mens redningsmannskapene arbeider på stedet. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix/NTB Scanpix

Også Øresundsbroen var stengt på grunn av uværet natt til onsdag, men åpnet igjen på morgenen.

Den kraftige vinden som har rammet store deler av Norge de siste dagene, har nå forflyttet seg østover mot Sverige, Finland og Danmark.

Uværet har fått navnet Alfrida, og har gjort skade på trær og bygninger. Ved Åland ble vindstyrken målt til opp mot 41 m/s i kastene, og i Bottenhavet er det meldt om opptil 14 meter høye bølger. Rundt 100.000 husstander i Sverige var onsdag morgen uten strøm.

På bildene av godstoget ser man tydelig hvordan sidene er flerret opp. Foto: Michael Bager/ Ritzau Scanpix / NTB scanpix

Les mer om

  1. Vær
  2. Snø
  3. Bil
  4. E6
  5. Togulykker
  6. Jernbane

Relevante artikler

  1. VERDEN
    Publisert:

    Antall døde i togulykken i Danmark har steget til åtte

  2. VERDEN
    Publisert:

    Dansk jernbaneforbund: Lokførere og togpersonalet uten skyld i Storebælt-ulykken

  3. VERDEN
    Publisert:

    Kan ta et år å finne årsaken til ulykken

  4. VERDEN
    Publisert:

    Skjerper regelverk etter dødsulykken på Storebæltsbroen

  5. VERDEN
    Publisert:

    Godsselskap suspenderer en ansatt etter Storebælt-ulykken

  6. VERDEN
    Publisert:

    Trump om Orkanen Laura: – Vi har hatt flaks