Verden

176 personer har mistet livet etter flystyrt i Iran. Iranske myndigheter nekter å utlevere flyets ferdsskriver til Boeing.

Et ukrainsk fly med 167 passasjerer og 9 kabinansatte har styrtet i Iran. Iranske myndigheter vil ikke gi de «svarte boksene» fra det styrtede ukrainske Boeing-flyet til den amerikanske flyprodusenten.

Dette bildet fra viser vrakrester etter flystyrten natt til onsdag. Foto: Ebrahim Noroozi / AP

  • NTB
  • Thomas Spence
  • Robert Gjerde
  • May Synnøve Rogne
  • Carl Alfred Dahl

Det er ikke håp om å finne overlevende. Aftonbladet melder 17 svensker blant de omkomne.

Ifølge avisen Expressen er en familie med to voksne og to barn fra stockholmsområdet og to yngre menn fra Småland blant de omkomne.

Informasjon som har kommet fra både flyselskapet og den ukrainske utenriksministeren, sier at det var ti svensker om bord. Utenriksdepartementet bekrefter at svenskene har dødd, men ikke hvor mange.

– Ukraina har kunngjort at det dreier seg om ti personer, men det kan være flere, sier utenriksminister Ann Linde til nyhetsbyrået TT.

Vil ikke utlevere ferdskriver og taleregistrator

Usikkerheten rundt antallet omkomne skyldes, ifølge Expressen at noen av de omkomne er svenske statsborgere, andre har dobbelt statsborgerskap og andre bor i Sverige, men uten statsborgerskap. Passasjerlisten fra flyselskapet viser at 17 personer som bodde i Sverige var om bord i flyet, blant annet en jente på 15 år.

Under en pressekonferanse i dag sa statsminister Stefan Löfven at hans tanker var med de berørte etter ulykken.

– Det er viktig at det nå gjøres en skikkelig etterforskning, sa Löfven.

Redningsmannskaper bærer bort omkomne fra åstedet. Foto: Ebrahim Noroozi / AP

De to boksene, ferdskriveren og taleregistratoren, er viktige for å finne årsaken til at flyet styrtet.

– Vi vil ikke gi de svarte boksene til produsenten og amerikanerne, sier leder for luftfartsmyndighetene, Ali Abedzadeh.

Han sier også at det er uklart hvilket land de svarte boksene kommer til å bli sendt til for å bli undersøkt, og legger til at det er landet der flystyrten skjedde, som i henhold til internasjonale regler har rett til å stå for etterforskningen.

Ukrainas utenriksminister Vadym Prystaiko skriver på Twitter at det var 63 canadiere og 82 iranere på flyet. I tillegg var det 17 svensker, fire afghanere, tre tyskere og tre briter.

– Ingen nødanrop

Ukrainske myndigheter har opplyst at det var ni kabinansatte og to passasjerer blant ukrainerne om bord, og de fleste passasjerene var i transitt og skulle videre med fly fra Kiev.

Det er trolig ingen nordmenn blant dem som var om bord det ukrainske flyet som styrtet i Iran, ifølge Utenriksdepartementet.

Redningsmannskaper bærer bort omkomne fra åstedet. Foto: Ebrahim Noroozi / AP

Reza Jafarzadeh sier at piloten ikke hadde kontakt med tårnet og ikke varslet om noen nødssituasjon før havariet.

Hendelsen skjer samtidig som det er svært spent mellom Iran og USA. Ukrainas ambassade i Iran opplyst først at flyet fikk tekniske problemer med motorene og at ulykken ikke skyldtes «terrorisme», men senere har meldingen om at motorproblemer var årsaken bli trukket tilbake, ifølge Reuters.

Dette bildet viser deler av skroget på flyet. Foto: Wana News Agency / X07016

Iranerne vil etterforske ulykken

Leder for iranske luftfartsmyndighetene, Ali Abedzadeh, sier det er Iran som skal ha ansvaret for å etterforske denne flystyrten.

– Denne ulykken vil bli etterforsket av Irans luftfartsmyndigheter, men ukrainerne kan også være til stede under etterforskningen, sier han.

Tidligere onsdag ble det meldt at både ferdskriveren og taleregistratoren fra Boeing 737-flyet var funnet på stedet der flyet styrtet.

176 mennesker omkom da passasjerflyet styrtet kort tid etter avgang fra Teheran. Det var på vei til Kiev.

Jason Rabinowitz, som er en av personene bak lufttrafikktjenesten Flightradar24, melder på Twitter at lufthastigheten var den samme, før de plutselig mistet kontakt med flyet.

– Det plutselige tapet av data er veldig rart. Flyets bane, høyde og hastighet viser ingenting unormalt fra tidligere flyreiser, skriver han.

Siste signal tjenesten plukket opp fra flyet var to minutter etter avgang. Da hadde flyet en høyde på cirka 2400 meter og en hastighet på 275 knop.

Redningsmannskaper i arbeid på ulykkesstedet. Sko, leker og barnebøker er observert på stedet. Foto: Wana News Agency / AP

Flyselskapets første ulykke

Flyet, av typen Boeing 737-800, ble levert nytt til Ukraine International Airlines i juli 2016. Flyselskapet meldte onsdag formiddag at maskinen sist ble vedlikeholdt mandag 6. januar, to dager før ulykken. Været skal ha vært fint i området, og mannskapet hadde lang erfaring, ifølge BBC.

Ukraine International Airlines ble etablert i 1992, har en flåte på 35 fly, og har aldri før vært involvert i en ulykke med dødelig utfall.

I en uttalelse til Reuters sier Boeing at de kjenner til medieomtalen om kræsjet, og at de jobber med å samle mer informasjon.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj avbryter et besøk i Oman og reiser tilbake til Kiev etter ulykken. Han sier at det settes inn ressurser for å finne årsaken til ulykken, og advarer mot å feste lit til ulike spekulasjoner om årsaken.

– Min dypeste medfølelse til slektninger og venner av alle passasjerer og mannskap, sier han i en uttalelse, ifølge BBC.

Boeing 737 den nest mest solgte flytypen i verden, etter konkurrenten Airbus A320-serien. Flyet som styrtet natt til onsdag tilhører 800-serien. Dette er forgjengeren til Boeings ulykkesrammede Max-utgave, men har ikke systemet som så langt har fått skylden for Max-ulykkene.

Boeing 737–800 har vært involvert i svært få dødsulykker. De få ulykkene med dødelig utfall har stort sett skyldtes menneskelig feil i forbindelse med landing.

  • Få med deg det som skjer i verden. Følg Aftenposten Verden på Facebook og Twitter

Les mer om

  1. Flyulykker
  2. Boeing 737
  3. Iran
  4. Ukraina

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Seks spørsmål og svar om flyulykken i Iran

  2. VERDEN

    Reuters: Iran åpner for amerikansk deltakelse i etterforskningen av styrten

  3. VERDEN

    Sorg blant Canadas iranere etter flyulykken

  4. VERDEN

    Iran: Feiljustert radar årsaken til flystyrt

  5. VERDEN

    Flystyrten i Iran: Dette mystiske hullet vekker mistanke

  6. VERDEN

    Iran bekrefter at fly ble truffet av to missiler