Verden

Ekspert om Facebook-brevet: – Vil ikke bli sett på som «store, stygge Facebook»

Marc Zuckerberg (32) ønsker å samle det globale samfunnet. En samfunnsrolle han er nødt til å påta seg, mener ekspert.

32-åringen har store planer for Facebook og deres vei videre. Foto: MARIANA BAZO / Reuters/NTB scanpix

  • Kristine Hellem Aanstad

I sitt nesten 6000 ord lange brev skriver Facebook-sjefen om store og ambisiøse mål for å skape en bedre verden.

Der gir 32-åringen et løfte om at han skal ta Facebook, som har over 1,8 milliarder brukere i verden, i en retning som vil hjelpe å overbevise individer og myndigheter om at «prosessen videre krever at mennesker samler seg, ikke bare som byer og nasjoner, men også som et globalt samfunn».

  • Facebook-sjefen har skrevet sitt eget manifest for å restarte globaliseringen

Akkurat hvordan dette skal skje skriver han ikke spesifikt om, men han forteller at han vil forandre fokuset til det sosiale mediet.

Ståle Lindblad. Foto: Susanne Lindblad

Vil unngå «store, stygge Facebook»

– Dette virker som et forsøk på å summere opp det bildet de ønsker at folk skal ha av Facebook. En motvekt etter all kjeften de får for ulike ting de gjør, sier Ståle Lindblad, som er sosiale medier-ekspert og daglig leder i Areca Social, til Aftenposten.

Han ser på brevet til Zuckerberg som en rettesnor på det arbeidet de ønsker å gjøre for å oppnå «den globale plattformen for lykke og velstand».

– De ønsker å gi en visjon av at de er noe annet enn bare et kommersielt selskap, med økonomiske motiver og deres rolle som redaktør.

– Er dette en naturlig retning å gå når selskapet nærmer seg 2 milliarder brukere?

– Ja, det er nødvendig strategi for dem. Dersom de ikke tar en posisjon som samfunnsaktør, kan de ende opp som Microsoft. De ble saksøkt fordi de var for dominerende på et område – og med det tvunget til å skille ut ulike deler av selskapet.

– De vil nok heller bli sett på som en viktig samfunnsaktør som bidrar til at vi er trygge og tolerante, enn «store stygge Facebook», forteller Lindblad og sier videre at han ikke tror at den vanlige brukeren kommer til å merke endringene til Facebook.

5 punkter for å bygge samfunnet videre

I brevet trekker Zuckerberg frem fem steg han vil ta for å oppnå målene sine:

1. «Supportive communities»: Å styrke lokalsamfunnene er en viktig del av selskapets nye retning. At gjennom Facebook kan man enklere oppnå kontakt med ulike deler av samfunnet, skriver nettstedet Mashable.

2. «Safe Community»: Deres innsats for å utvikle kunstig intelligens som kan lese innlegg og skjelne mellom nyheter og propaganda

3. «Informed Community»: Hjelpe og støtte opp rundt pressen og journalistikk.

4. «Civically-engaged Community»: Facebook kan hjelpe å heve deltakelsen i lokal politikk.

5. «Inclusive Community»: At innstillingene skal bli mer skreddersydd for å passe enkeltbrukerne – deres forhold til temaer som nakenhet, vold, eksplisitt innhold og banning.

Ekteparet Chan Zuckerberg har opprettet en veldedig stiftelse som skal gi store pengebeløp til vitenskaplig forskning. Foto: Jeff Chiu, AP/NTB Scanpix

Oppdatert eksistenserklæring for første gang

Brevet, som kom natt til fredag norsk tid, er en oppdatering av hans eksistenserklæring som ble publisert 2012 – samtidig som Facebook ble lansert. I det brevet skrev han at det sosiale nettverket «var bygd for å gjennomføre et sosialt oppdrag – å gjøre verden mer åpen og sammenhengende».

Dette er ifølge New York Times første gang han har oppdatert Facebooks eksistenserklæring siden selskapets børsnotering.

Les mer om

  1. Facebook sensurerer historisk bilde
  2. Facebook

Facebook sensurerer historisk bilde

  1. KULTUR

    Aftenpostens sjefredaktør: - Facebook har endret mentaliteten totalt

  2. KULTUR

    Facebook åpner for å tillate mer innhold som bryter med egne regler

  3. DEBATT

    Barna i ytringsfrihetens kryssild

  4. KOMMENTAR

    Hvor er Mark Zuckerberg i diskusjonen om egen makt? | Espen Egil Hansen

  5. KULTUR

    – Jeg får sjelden utfordret standpunktene mine på Facebook