Verden

Newyorkerne har falt for norske skolebrød

Nina Brøndmo kunne egentlig ikke bake da hun åpnet bakeriet "Bakeri" i 2009. Hun lærte fort. I dag har hun 35 ansatte, to filialer og daglige køer av tålmodige kunder.

De siste fem årene har Nina Brøndmo (44) drevet bakeriet "Bakeri" i Williamsburg i Brooklyn, New York. For et halvt år siden åpnet hun filial nummer to i Greenpoint, lenger nord i Brooklyn. KRISTOFFER RØNNEBERG

  • Kristoffer Rønneberg
    Aftenpostens korrespondent i USA

John Kurzynowski, Alex Roberts og Brittney Zamora er blant Brøndmos 35 ansatte på de to bakeriene i Brooklyn. KRISTOFFER RØNNEBERG

Nina Brøndmo baker fortsatt mye av produktene selv, til tross for at hun nå har ansvaret for tre spisesteder i Brooklyn. Dagen begynner ofte i firetiden om morgenen.

Norske Bakeri er populært i Williamsburg. KRISTOFFER RØNNEBERG

Alle de ansatte på Bakeri har på seg blå kjeledresser.Her forbereder Lacey Wissen morgendagens surdeigsbrød. KRISTOFFER RØNNEBERG

Brøndmos nye bakeri ligger i en stille gate i Greenpoint i Brooklyn. KRISTOFFER RØNNEBERG

I førjulstiden står selvsagt pepperkaker på menyen. KRISTOFFER RØNNEBERG

– Det begynte egentlig med at jeg savnet et sted som solgte godt brød, sier Nina Brøndmo (44).

Et lavt vinterlys strekker seg gjennom vinduet og inn i det trange lokalet. De siste fem årene har beboerne her i Williamsburg kunnet ta turen innom bakeriet Bakeri for å kjøpe kvalitetskaffe, sofistikerte surdeigsbrød, baguetter eller ymse kakeslag.

Blant spesialitetene er norsk skolebrød. - Det er noe av det mest populære vi har. Det hadde jeg ikke trodd på forhånd, sier Brøndmo. KRISTOFFER RØNNEBERG

Og selvfølgelig skolebrød.– Jeg fikk besøk av broren min, og han spurte meg om jeg kunne bake skolebrød for ham. Jeg laget en stor porsjon og solgte det vi ikke spiste selv. De viste seg å være veldig populære, og nå er de en fast del av produksjonen, sier Brøndmo.

Jobbet seg gjennom sorgen etter ektemannens bortgang

Mye av Bakeris historie har vært tilsvarende tilfeldig. Det var heller ikke meningen at det skulle ha et norskklingende navn, men det bare ble sånn. Og menyen? Den er kommet litt etter litt, delvis basert på Brøndmos oppskrifter og delvis basert på hva de ansatte ønsker å lage.

– Jeg ante ikke hva jeg holdt på med da jeg begynte. Jeg måtte lære raskt, og det har vært mange og lange arbeidsdager. Av og til baker jeg til 23 om kvelden og starter på nytt klokken 4 om morgenen. Men foreløpig ser det ut til å fungere, sier 44-åringen.

Det ser ut til å fungere veldig bra, faktisk. I vår åpnet hun Bakeri nummer to i Greenpoint, et stykke lenger nord i Brooklyn. I morgenrushet står folk i kø langt nedover gaten for å kjøpe sitt daglige brød. Og nå flørter Brøndmo med tanken om å skrive en bok.

– Estetikk er viktig for meg. Mesteparten av interiøret er laget av ting vi har funnet på bruktmarkeder. Det kunne vært fint å skrive en bok som både tar for seg maten og hvordan man kan skape stemning, sier hun.

Baking som terapi

Ti år er gått siden hun ga opp jobben som markedssjef for den norske vannprodusenten Voss for å starte en restaurant i Williamsburg sammen med sin argentinske mann, Pablo. Etter noen år fikk hun lyst til å starte sitt eget prosjekt, og dermed ble Bakeri født i 2009.

For halvannet år siden mistet hun ektemannen etter kort tids sykeleie. Siden den gang har hun hatt eneansvaret for de rundt 50 ansatte som jobber på restauranten og på de to Bakeri-filialene.

– Det har vært en tøff tid. Men det ligger mye terapi i det å jobbe, spesielt brødbakingen klokken fire om morgenen. Det er noe meditativt over det, sier Brøndmo.

Nordisk invasjon i New York

Hun var blant de første som tok del i det som nå er en tydelig nordisk bølge i New York. Nye skandinaviske spise— og drikkesteder åpner stadig opp i verdensmetropolen, med navn som Tørst, Luksus, Skál og Aska. Samtidig holder veletablerte Aquavit koken.

I Brooklyn ser nordiske kaffebarer ut til å være spesielt populært. Det svenske kaffestedet Konditori har seks filialer, hovedsakelig i Brooklyn.

Og nylig åpnet den nordiske kafeen Budin i Greenpoint, der kaffe fra norske Tim Wendelboe er blant fristelsene – til 75 kroner koppen.

Magasiner og nettsider i New York har forlengst lagt merke til at den nye, nordiske invasjonen, ikke minst etter at Claus Meyer, en av grunnleggerne av stjernerestauranten Noma i København, kunngjorde at han skal lage en stor, nordiskinspirert mathall i en ubrukt fløy av togstasjonen Grand Central.

Men selv om mange ser at trenden eksisterer, er det minst like mange som sliter med å definere hvorfor nordisk mat plutselig er så populært. Eller hva "nordisk mat" er for noe.

– Jeg tror det handler om det enkle og naturlige. De fleste nordiske stedene fokuserer på renhet, og det appellerer veldig her i New York for tiden, sier Nina Brøndmo.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Stjernekokk gjør knallsuksess med sildesmørbrød og grøt i hjertet av New York

  2. REISE

    Åtte ting du bør få med deg i Brooklyn

  3. A-MAGASINET

    Engelskmennene elsker de norske vaffelhjertene hans

  4. ØKONOMI

    På innsiden av XXL-lageret: Slik skal de vinne mot Gjelsten og Sunde

  5. A-MAGASINET

    Jeff Bezos’ idé gjorde ham til verdens rikeste mann. Det kan bety butikkdød i Norge.

  6. VERDEN

    Kaldt sa du? Her er gjennomsnittstemperaturen 50 kuldegrader i januar.