Verden

Tror annenpiloten styrtet flyet med viten og vilje

  • Tor Arne Andreassen
    Journalist i utenriksredaksjonen
  • Reidun Samuelsen
  • Thomas Olsen
    Journalist
  • Vår teori er at annenpiloten ønsket å ødelegge flyet og at han forårsaket styrten med viten og vilje, sier den franske statsadvokaten Brice Robin.
  • siste nytt om etterforskningen av flystyrten i Sør-Frankrike i Aftenpostens livestudio.
    Påtalemyndighetene i både Frankrike og Tyskland bekrefter nå at deres teori er at den ene av pilotene, Andreas Lubitz (28), med viten og vilje forårsaket flykrasjet som krevde 150 menneskeliv tirsdag.

På lydopptaket fra taleregistratoren kan man høre at skrik fra passasjerene like før det krasjer, opplyste den franske statsadvokaten Brice Robin under en pressekonferanse torsdag.

Flyselskapet: Det som er skjedd er ufattelig for oss

Styreformann Carsten Spohr i Lufthansa, morselskapet til Germanwings, sa under en pressekonferanse torsdag at det som er skjedd er ufattelig. Ledelsen er sjokkert og rystet.

— Ikke i våre verste mareritt kunne vi drømme om at noe slikt kunne skje i vårt konsern, sier Spohr.

Det var annenpiloten som befant seg alene i cockpiten da flyet styrtet. Han er identifisert som den tyske statsborgeren Andreas Lubitz (28).

- Anerkjente tyske institutter sjekker pilotenes psyke

— Vi samarbeider med de mest anerkjente tyske institutter når det gjelder å vurdere også de psykiske sider ved våre ansatte. Han var 100 prosent flydyktig, uten noen begrensninger.

Annenpilot Andreas Lubitz.

Ifølge Lufthansa-sjefen var det ikke noe å utsette på Lubitz.

— Vilegger stor vekt på kvalitet og troverdighet, det er et sjokk for oss og for offentligheten at noe slikt skjer, sa Spohr torsdag.

Ble stengt ute fra cockpiten

New York Times meldte natt til torsdag at lydopptak fra flyet avslører at den ene piloten forlot cockpiten, og at han ikke klarte å komme seg inn igjen.

På opptaket kan man høre at kapteinen er blitt stengt ute og forsøker å smadre døren til cockpit.

Opplysningene ble torsdag formiddag bekreftet av både fransk og tysk påtalemyndighet, som etterforsker flystyrten som en kriminalsak.

Kapteinen måtte på do

Under en pressekonferanse torsdag orienterte den franske statsadvokaten Brice Robin om etterforskningsfunnene så langt.

Statsadvokat Brice Robin leder politiets etterforskningen av flylukken. Foto: Claude Paris

I et opptak fra flyets taleregistrator kan man høre at kapteinen overlater kontrollen av flyet til annenpiloten fordi han «av naturlige årsaker» må ut en tur.Da er flyet kommet opp i marsjhøyde.

Statsadvokat: — Regner med at han styrtet flyet med vilje

Kapteinen går ut av cockpiten og kommer tilbake til stengt dør kort tid senere. Man kan høre at han banker på døren til cockpiten og vil inn igjen, men annenpiloten svarer ikke.

- Vi antar at annenpiloten med vilje lot være å åpne døren inn til cockpiten og at han med vilje styrte flyet slik at det mistet høyde, sier Robin.

Hørte at han pustet hele veien

Han avviser dermed teorien om at annenpiloten kunne ha mistet bevisstheten.

Ifølge Robin kan man høre at annenpiloten puster helt til flyet styrter.

Dessuten samsvarer ikke måten flyet styrtet på med teorien om at det kan ha falt ned av seg selv. Noen må ha styrt det slik, mener Robin.

— Vår teori er at annenpiloten ønsket å ødelegge flyet og at han forårsaket styrten med viten og vilje.

Se pressekonferansen med statsadvokat Brice Robin her

Flyet styrtet jevnt og sakte

Teorien som etterforskerne nå presenterer stemmer med hvordan flyet styrtet, mener den erfarne luftfartsrådgiveren, Einar Sørensen. Han peker på at Germanwings-flyet holdt en jevn kurs nedover med cirka 3400 fot per minutt.

— Dersom piloten fikk et illebefinnende og autopiloten ble slått av, så ville flyet lett ha kommet ut av kontroll og ikke fulgt en rett linje, sier Sørensen.

Flyet ville med et slikt scenario antagelig ha gått i spinn. Det ville ha falt mye raskere mot bakken og truffet bakken med en mye høyere hastighet enn de 500-600 kilometer i timen som man har beregnet at flyet hadde da det traff bakken.

Annenpilot Lubitz (28) var fersk i yrket

Kapteinen på flyet blir beskrevet som svært erfaren. Han hadde jobbet i over ti år for Lufthansa og Germanwings og hadde over 6000 flytimer bak spakene i fly av typen Airbus A320.

Flyets annenpilot hadde kun 630 timers flyerfaring etter å ha sluttet seg til selskapet høsten 2013, opplyser Lufthansa.

Både Lubitz og kapteinen skal begge ha fått opplæring ved Lufthansas treningsanlegg i Bremen.

Tok pause i pilotutdannelsen

28 år gamle Anderas Lubitz startet sin pilotutdannelse i 2008 og har vært styrmann i Germanwings siden 2013.

Han haddeet avbrekk i utdannelsen for seks år siden, men etter en stund ble den gjenopptatt, opplyste Lufthansa-sjefen Carsten Spohr torsdag.

— Dette er det verste som har skjedd i Lufthansas 60 år lange historie. Jeg og den øvrige ledelse har den absoluttetillit til våre piloter - de er de beste i verden. Det som har skjedd er en ufattelig tragisk enkelthendelse, det er det viktig å understreke, sier Spohr.

Les også:

Les også

Dette vet vi om annenpiloten som skal ha styrtet flyet

Kan låse cockpit fra innsiden

Etter terrorangrepet mot World Trade Center i New York 11. september 2001, ble alle cockpitdører sikret med skuddsikre dører.

**

Slik ser cockpiten i en Airbus A320 ut. Det aktuelle bildet er fra et annet fly enn det som krasjet tirsdag. Foto: KHAM

Døren er utstyrt med kikkhull eller kamera, slik at pilotene kan se hvem som ønsker å komme inn i cockpit. Mannskapet kan bruke en kode for å komme inn i cockpiten, men pilotene kan likevel sperre døren fra innsiden.**

I en nødsituasjon kan cockpitdøren åpnes fra utsiden med en kode. Åpning skjer først etter en forsinkelse, slik at pilotene på innsiden likevel har mulighet til å sperre døren hvis de har mistanke om at noen prøver å trenge seg inn.

Støtter teorien om at flystyrten var ønsket

Luftfartsrådgiver støtter teorien om at flyet ble styrtet med vilje.

Han har lang bakgrunn fra internasjonal luftfart og har arbeidet mye med flysikkerhet

— Alt tyder på at noen med vilje har styrt flyet i bakken, mener Sørensen.

Flyet ble fløyet rett i bakken og ble fullstendig ødelagt. Foto: Laurent Cipriani

— Ikke noe som tyder på terror

Under torsdagens pressekonferanse sa statsadvokat Brice Robin at det ikke er noe som tyder på at flyet styrtet som følge av en terrorhandling.

Han sier at de vil samarbeide med tysk politi for å finne ut mer om annenpilotens bakgrunn og forbindelser.

Ifølge BBC og flere andre nyhetskilder var tysk politi ved Lubiz-familiens hjem i Tyskland tidlige torsdag. Annenpilotens familie er flydd inn til Frankrike, og ble briefet av franske myndigheter om etterforskningen.

Statsadvokaten fikk under møtet med pressen spørsmål om det kan ha vært et selvmord. Robin sier sier at han ikke ønsker å bruke det begrepet.

- Han var ikke alene i dette flyet, understreker Robin, og viser til de 149 personene som Lubitz tok med seg i døden.

  1. Les også

    Fra taleregistratoren: - Du kan høre at han forsøker å smadre døren til cockpit

  2. Les også

    USA: Piloten skal ikke være alene i cockpit

Flere artikler

  1. VERDEN
    Publisert:

    Rapport: EgyptAir-styrten skyldtes trolig brann

  2. VERDEN
    Publisert:

    Etiopisk minister: Boeing-pilotene fulgte riktig prosedyre

  3. VERDEN
    Publisert:

    Seks spørsmål og svar om flyulykken i Iran

  4. VERDEN
    Publisert:

    Etterlatte i harnisk etter pressekonferanse om Boeing-ulykken

  5. VERDEN
    Publisert:

    Da erfarne piloter skulle teste Max 8-flyet i simulator, var de forberedt på feilen. Likevel hadde de under 40 sekunder på å unngå styrt.

  6. VERDEN
    Publisert:

    Reuters: Iran åpner for amerikansk deltakelse i etterforskningen av styrten