Verden

- Smuglerne forsvant i speedbåt

Indonesia søker nå etter tusener av flyktninger om bord i båter som er forlatt av menneskesmuglere drivende til havs.

En gutt fra rohingyafolket blir tatt hånd om på et hospital i Aceh-provinsen i Indonesia.
  • Jørgen Lohne
    Jørgen Lohne
    Aftenpostens korrespondent i Asia

— Vi var nødt til å reise, jeg må komme meg til min mann i Malaysia. Jeg er villig til å gjøre hva som helst for å komme dit, sier Somirahatun, og klemmer sin lillle sønn Muhammad Mahin.

Den unge moren og babyen ble skilt fra hverandre i forvirringen da de sammen med nesten 700 andre kom seg til land i Kuala Langsa øst i Aceh-provinsen etter måneder til sjøs, skriver The Jakarta Post.

Ved hjelp av lokalbefolkning og politiet på stedet fant Somirahatun heldigivis lille Muhammad igjen.

Tok alt kommunikasjonsutstyr

Mer enn 3000 desperate mennesker er kommet til land i Indonesia, Malaysia eller Thailand i løpet av de to siste ukene, etter at smuglerne de hadde betalt for transport og illegal innvandring hadde gått fra borde og forlatt dem drivende til havs.

De fleste båtflyktningene er rohingya-muslimer fra Myanmar. Om bord i smuglerbåtene er også bangladeshere.

Båteieren og smuglerne ble hentet av en speedbåt, og de tok alt kommunikasjonsutstyr med seg, forteller Somirahatun.

- Presidentens ordre

Somirahatum er rohingya-muslim fra Myanmar, som de fleste av båtflyktningene. Om bord i smuglerbåtene er også bangladeshere. Alle er de blitt snytt av kriminelle befraktere som hadde lovet å hjelpe til en bedre fremtid som illegale innvandrere, med Thailand som første stopp.

Etter først å ha ha nektet flyktningebåtene å komme i land, har Indonesia nå snudd, og i stedet iverksatt store operasjoner for å redde dem. Forsvarssjefen, general Moeldoko, viser ifølge BBC til en ordre fra landets president, Joko Widodo:

— Hvis besetningen på redningsfartøyene oppdager rohingya-båter som er i vanskeligheter utenfor vårt territorialfarvann, må vi hjelpe dem slik at de kan komme i land i Indonesia.Jeg ønsket i utgangspunktet ikke dette, men med presidentens ordre er det helt klart at vi er nødt til å gjøre det, sier Moeldoko.

Tusener i livsfare

Det ble tidligere anslått at 8000 kunne være om bord i dårlige farkoster, forlatt av besetningen og drivende i Andaman-havet.

Mens 3000 nå er reddet, kan altså 5000 fortsatt være i akutt livsfare etter uker til sjøs under kummerlige og svært usunne forhold.

FNs generalsekretær Ban Ki-moon har gjentatte ganger oppfordret sørøstasiatiske land om å gjøre mer for å hjelpe flyktningene:

— Det viktige er å redde menneskeliv. Uansett hva som er årsaken til at de er ute på havet, så er deres liv nå i fare, uttalte Ban da han nylig besøkte Vietnam.

Også Myanmar og Malaysia har de siste dagene satt i verk redningsoperasjoner for å komme båtflyktningene til unnsetning, etter tidligere å ha avvist dem.

Thailand har nøyet seg med å erklære at landet skal slutte å avvise båter med flyktninger som kommer seg til land.

Kastet overbord

Avhør av flyktninger som tidligere er blitt reddet til land i Aceh-provinsen, har gitt indonesisk politi kjennskap til at desperate mennesker dreper medpassasjerer i kamp om mat og at mange har drukket egen urin fordi det ikke finnes vann om bord.

— Måltider og vann ble strengt rasjonert. Ikke sjelden slo menneskesmuglerne og båteieren dem som ba om mer mat, forteller Somirahatun.

- De som døde av sult og tørste, ble kastet over bord av båteieren.

Razzia mot menneskehandel

Årsaken til at menneskesmuglerne og deres hjelpere har latt seg hente av andre fartøyer og forlatt sine passasjerer i åpent hav, er at Thailands politi den siste tiden har slått hardt ned på menneskehandel-bander i landet. Det skal være avdekket at hele lokalsamfunn lever av denne trafikken.

De er mottagerapparat for menneskesmuglerne som jevnlig bringer inn båtlaster med fattigfolk fra Bangladesh og Myanmar som ikke ser noen fremtid i sine hjemland. De fleste ønsker angivelig å komme til Malaysia. Når de kyniske smuglerne ikke lenger våger å gå til thailandsk havn, får de fortvilte menneskene seile sin egen sjø. På enkelte av fartøyene holder mellommenn fortsatt kommandoen, og nekter å gi slipp på flyktningene før noen har betalt løsepenger for dem.

Hadde intet valg

Den middels store trebåten som Somirahatun var om bord i, drev inn i Thailands territorialfarvann etter at den var blitt forlatt. Men flyktningene ble ikke reddet i land. I stedet ble båten holdt tilbake utenfor kysten i 20 dager. Lokale myndigheter ga dem det Somirahatun sier var «begrensede» mat- og vann-forsyninger. Til slutt tauet thailenderene båten ut i internasjonalt farvann og overlot flyktningene til seg selv igjen, inntil de ble reddet til land i Aceh.

Somirahatun gir uttrykk for at hun ikke hadde noe annet valg enn å legge ut på den livsfarlige reisen med menneskesmuglerne.

— Min mor ble drept i en konflikt i vår landsby. Vi kunne ikke være der lenger. Jeg vil heller dø her mens jeg kjemper for å overleve, enn å dø av ikke å gjøre noe i Myanamar, sier hun.

Massegraver

BBCs korrespondent Jonathan Head har de siste månedene gjort en imponerende innsats for å avdekke menneskesmuglingen og utnyttelsen av flyktningene som kommer frem til Thailand.

Nylig fulgte Head med da det han beskriver som en gruppe frivillige thailendere fulgte opp et tips om en massegrav på en av øyene ved Andaman-kysten:

— De gravde dypt ned i den våte jorden før de første benrestene kom til syne. Deretter halte de opp et gjennomvått stykke tøy. Det var en kjole. Inne i den lå det gulnede skjelettet av en kvinne. Hvem hun var, eller hvordan hun døde, vet vi fortsatt ikke. Men det er nesten sikkert at hun var en av de illegale migrantene.

Hun må ha gjennomlevet en forferdelig sjøreise for nå frem til dette øde stedet. Men hadde hun fått leve, ville prøvelsene som lå foran henne, på vei til et bedre liv i Malaysia, trolig vært enda verre, skriver Head på BBCs hjemmesider.

twitter.com/JorgenLohne

Les også

  1. Massegraver funnet i Malaysia

  2. Over 400 flyktninger reddet av fiskere i Sørøst-Asia

  3. Flyktninger forlatt til havs