Verden

Slik skal Las Vegas forvandles til et nytt Brooklyn

LAS VEGAS (Aftenposten): Glem blackjack, strippebuler og Elvis. Nettgründeren Tony Hsieh satser tre milliarder kroner på at Las Vegas sentrum skal bli et paradis for unge, grønnkålspisende og nyskapende hipstere.

Kristoffer Rønneberg Rønneberg, Kristoffer

  • Kristoffer Rønneberg
    Aftenpostens korrespondent i USA

– Hvordan det var her før? Ha! Det var ille. Skikkelig, skikkelig ille.

Tim Wilkinson (47) kaster de svarte rastaflettene over skulderen og understreker poenget med et alvorlig nikk.

Siden 1994 har han og to kamerater drevet barbersalongen «A cut above the rest» på Carson Avenue i det gamle sentrumsområdet i Las Vegas. Det har vært alt annet enn lett.

– Downtown var forlatt. Vi hadde mye slitne mennesker her ute. Folk flest var redde for å komme til denne delen av byen. Heldigvis hadde vi akkurat nok kunder til å holde oss flytende, men det var ikke noe hyggelig her. Og så endret alt seg da Tony kom hit, sier Wilkinson.

Har skapt 900 arbeidsplasser hittil

Med «Tony» mener han Tony Hsieh (42), mannen som tjente en formue på å gjøre nettstedet Zappos til en av verdens mest kjente skoforhandlere. Mannen som i minst like stor grad er kjent for å skape en bedriftskultur der samhold, engasjement og glede er helt sentrale kriterier.

Tim Wilkinson (t.v), Michael Jones og Curtis Anderson har drevet barbersalongen "A cut above the rest" i Las Vegas siden 1994. Da Tony Hsieh flyttet til området, kjøpte han bygningen og pusset den opp. - Alt endret seg da han kom, sier Wilkinson. Kristoffer Rønneberg

Siden 2012 har han tatt Zappos-kulturen til et nytt nivå. Ideen er å gjøre om den gamle, slitne bykjernen i Las Vegas til et sted der unge mennesker får lyst til å komme på besøk, starte bedrifter, handle, spise og leve.Og Hsieh har brukt 350 millioner dollar – nesten tre milliarder kroner – på å realisere denne drømmen.

200 millioner er gått til å kjøpe eiendom og å utvikle spise— og drikkesteder for områdets innbyggere. Resten av pengene er brukt på å investere i småbedrifter og oppstartsselskaper.

Foreløpig er rundt 150 prosjekter finansiert av Hsies byfornyelsesprosjekt. Rundt 900 arbeidsplasser er skapt.

Og de fleste av dem holder til i det gamle sentrumsområdet.

Selv omtaler Hsieh ofte eksperimentet, kjent som The Downtown Project (DTP), som en miks av Burning Man-festivalen, South By Southwest-festivalen og foredragsserien TED – men som en livsstil snarere enn en enkelthendelse.

  • Las Vegas er ikke den eneste amerikanske byen der sentrumsområdet får nytt liv. Les Aftenpostens reportasje fra Denver, Colorado, som også er midt i en revitalisering.

Selv 7-Eleven flyttet ut

– Det startet med at han fikk overta det gamle rådhuset da kommunen flyttet noen hundre meter ned i gaten. Bygningen ble Zappos nye hovedkvarter, og Tony ville at de ansatte og folk i nabolaget skulle inngå i et mye tettere fellesskap enn de gjorde, sier Maria Phelan (36), PR-sjef for DTP.

I stekende varme geleider hun oss rundt i området, som fortsatt virker delvis forlatt. Tomter der det tidligere sto bygninger er nå provisoriske parkeringsplasser.

Kun et fåtall mennesker vandrer rundt under de avskrudde neonskiltene, som vil lyse opp i sterke farger så fort natten faller på.

Det er fortsatt kasinoene som trekker flest folk hit. Men noe annet er absolutt på gang.

Det er fortsatt lett å finne gamblingstedene som Las Vegas er så berømt for i det gamle sentrumsområdet. Men noe nytt er i ferd med å få fotfeste i et nabolag som inntil nylig var i fritt forfall. Kristoffer Rønneberg

Det er synlig på veggene – flere av dem er nå dekket av urban kunst. På et gatehjørne står en enorm, gul figur som skal forestille en brannhydrant. Bak den overdimensjonerte, vannsprutende figuren ligger en hundepark – ikke noe dette området kunne skilte med før.Nytt i strøket er også en matbutikk – stedet var så forlatt at selv 7-Eleven flyttet ut for noen år siden. Nå finnes også en bokhandel med hemmelig bakdør til et rom der skolebarn kan samles for etterskoleprosjekter, en sushibar, et yogastudio.

– Tony har satset bredt. Det eneste han ikke vil bruke penger på er gamblingsteder. Dem finnes det nok av fra før i denne byen, sier Phelan, før hun viser vei til juicebaren Grass Roots.

– Tony finansierte hele butikken, sier Shane Stuart (37) mens han tar seg en pause fra juicemikseren.

Ønsker at folk skal «kollidere»

I likhet med mange andre gründere her fikk han en avtale om å starte opp med et rentefritt lån, mot at han betalte tilbake lånet så fort butikken gikk med overskudd. Så fort lånet er betalt, går 50 prosent av overskuddet til Tony Hsieh.

– For meg er det en mulighet til å gjøre det jeg alltid har drømt om å gjøre, sier Stuart, som tidligere jobbet som salgssjef for juiceblenderselskapet VitaMix.

PR-sjef Maria Phelan i The Downtown Project er fornøyd med at Tony Hsieh kjøpte den enorme kneleren i bakgrunnen etter at han fant den på Burning Man-festivalen i Nevada-ørkenen. - Den kan skyte ut fire meter lange flammer. Hvordan kan man ikke like en sånn konstruksjon? spør hun. Kristoffer Rønneberg

Han sier at det stort sett er lokale som kommer inn for å kjøpe «The Holy Grail of Greens» eller noen av de andre supersunne juicene han lager.Mange av kundene er Zappos-ansatte.

Og det er akkurat det som er Tony Hsiehs grunntanke.

– Han ønsker flest mulig «kollisjoner», altså møter mellom mennesker. Ideen er at «kollisjoner» gir rom for idéskapning og innovasjon, sier Phelan.

Alt Hsieh driver, er preget av denne grunntanken. Gamle hierarkier er ut – i stedet driver han Zappos etter en såkalt holakratisk organisasjonsmodell der sjefene er avskaffet til fordel for selvdrevne arbeidsgrupper der folk har roller i stedet for stillinger.

Trenger flere investorer

Fornyelsesprosjektet i Las Vegas er velsignet av borgermester Carolyn Goodman, som sier til Bloomberg Business at hun «elsker Tonys engasjement».

Shane Stuart (37) driver en juicebar i Las Vegas sentrum, og han er blant dem som har fått et rentefritt lån av Hsieh. - Det er en fantastisk mulighet, sier han. Kristoffer Rønneberg

Foreløpig ser det meste lyst ut – blant høydepunktene er gründerparken Container Park, bevoktet av en enorm metallstatue av en kneler som kan sprute fire meter lange flammer dersom Tony skulle ønske det.Innenfor portene kan småbedrifter leie plass i gamle containere som er plassert i en sirkel rundt et fellesområde. Restauranter og barer – som også drives i ombygde containere – sørger for at man har steder å samles.

– Men vi er avhengige av at flere kaster seg på. Vi trenger at flere bedrifter våger å satse på det gamle sentrumsområdet, sier Maria Phelan, og legger til:

– 350 millioner høres kanskje mye ut, men i en så stor sammenheng er det ganske lite. Vi kan ikke fornye denne byen helt alene, heller.

Vil du høre mer utenriks i helgen, ikke bare lese? Da kan vi anbefale

  1. Les også

    Elvis-effekter solgt for 8 millioner

  2. Les også

    Weird Al Yankovic har overlevd all verdens musikktrender

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. A-MAGASINET

    En gang var han magisk. Nå har Tony Blair lært seg å leve med at han er hatet.

  2. A-MAGASINET

    «Barna mine har vokst opp med at pappa er Elvis»

  3. A-MAGASINET

    Fra fire dagers massemønstring i Frognerparken til en kvelds minifest i Bjørvika.

  4. SPORT

    Såpeoperaen som fikk USA til å stå stille

  5. VERDEN

    Elena (22) lånte noen rubler av moren. Tre år senere er hun mangemillionær.

  6. VERDEN

    Øst-Europa tømmes for folk, men noen flytter mot strømmen – til boliger på billigsalg