Hva med å spise kaffekoppen for å spare miljøet? Flybransjen i New Zealand tester nytt miljøgrep
SAS og Norwegian henger seg foreløpig ikke på. Men de lover kutt i plastforbruket om bord.
Koppene er spiselige og produsert av New Zealand-selskapet Twiice. Foto: Air New Zealand
- Magnus KallelidJournalist
Kaffe? Te? Ønsker du spiselig kopp?
Flyreisende i New Zealand får nå et sjeldent tilbud når de flyr med Air New Zealand. For å kutte ned på engangsavfallet har flyselskapet tatt i bruk kopper du kan spise opp etterpå. De er laget av biscotti, italienske kjeks, og har attpåtil vaniljesmak.
Slik ser servering av kaffe på fly ut når man bruker spiselig kopp, ifølge flyselskapet. Foto: Stuff
Air New Zealand forteller at de kaster åtte millioner engangskopper i året og jobber for et mer bærekraftig forbruk. Ifølge flyselskapet er koppene blitt en «hit» blant kundene, selv om denne viftingen med miljøflagget også har møtt en del sarkasme i sosiale medier.
«Så godt å se et flyselskap minimere sine miljøutslipp. Å, vent et øyeblikk ...» skriver den kjente britiske klimajournalisten George Monbiot på Twitter.
SAS kutter 50 tonn plast
SAS i Norge har foreløpig ikke latt seg inspirere av New Zealand.
– Du kan godt spise opp koppene våre også, men jeg skal ikke gå god for hvordan du føler deg i magen etterpå, sier SAS’ kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen.
Kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS anbefaler foreløpig ikke å spise kaffekoppene deres, men lover kutt i plastforbruket. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Selv om Johansen ikke lover kopper med vaniljesmak, annonserer han isteden at SAS nå går inn for å spare 51 tonn plast årlig.
– Vi gjør nå omfattende grep når det gjelder emballasjen til maten om bord. Alt skal være av resirkulerbart materiale.
Han nevner også kortreist mat, forhåndsbestilling under matserveringen og kutt i tax free-salget som grep for å løfte bærekraftige verdier.
– Kunne man ikke enklere spart miljøet ved å droppe de enkelte flyreisene?
– Det som i en kort horisont kan få ned utslippene, er større tilgang på biodrivstoff. Flyet bidrar til verdiskapning i Norge og opprettholder vår velstand. I en verden full av konflikt er det ingen vei å gå og slutte å reise, svarer Johansen.
Slik reiser du på businessklasse til Asia eller USA for noen hundrelapper
Mener ny teknologi er løsningen
Norwegian kommer heller ikke med noe løfte om spiselige kopper, men svarer at de jobber med å få ned avfallsmengden. De trekker frem at Norwegian har fått priser for å være drivstoffeffektive og at de tar i bruk værteknologi og samarbeider med klimaaktører.
– Vi jobber løpende med å bytte ut flere plastprodukter med mer miljøvennlige alternativer om bord der det er mulig. Når det er sagt, er det viktigste vi som flyselskap kan gjøre for miljøet å investere i nye fly og ny teknologi, skriver Tonje Næss, senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, i en e-post.
Les mer om
Relevante artikler
Flygigantene ønsker høyere avgifter og ber kundene vurdere tog og buss. Har de fått flyskam?
Begynte å planlegge nytt flyselskap i mars: – Det er i utfordrende tider muligheter oppstår
Reise i skammens tid: Kan jeg fly og samtidig være miljøvennlig?
Norwegian tror flyene vil stå på bakken ut året. Likevel selger selskapet langturer til Sør-Amerika og USA.
Først da Widerøe-flyet landet, oppdaget man smitten om bord. Nå vet man hva som skjedde med de andre passasjerene.
Ukens grønne tips: Hvordan kan en familie redusere klimautslippene sine med små grep?