Verden

Bygger den nye Orientekspressen

Kineserne vil frakte deg fra London til Beijing på to dager - med tog.

Den nye toglinjen mellom storbyene Wuhan og Guangzhou ble åpnet i fjor, og kan oppnå en hastighet på hele 400 kilometer i timen. Nå håper Kina å eksportere sin nye togekspertise til 17 naboland. Det kan revolusjonere tognettverket i Asia. Foto: AP/Xinhua, Cheng Min

  • Kristoffer Rønneberg
    Kristoffer Rønneberg
    Aftenpostens korrespondent i USA

Med en fart på hele 320 kilometer i timen kan togsystemet revolusjonere både turisme og transport mellom Europa og Asia, skriver Hongkong-avisen South China Morning Post.

Kinesiske myndigheter sitter nå i forhandlinger med 17 andre land for å få lov til å bygge ut togsystemet, ifølge Wang Mengshu, seniorrådgiver i prosjektet og professor ved det kinesiske ingeniørakademiet.

— Vi tar sikte på å utvikle tog som går nesten like raskt som enkelte fly, sier Wang til den britiske avisen The Daily Telegraph.

Følger Silkeveien

Han legger til at det er snakk om å bygge ut tre tognettverk fra Beijing -- ett som går sørover til Singapore, ett som går til India og Pakistan og ett som går hele veien til London. Sistnevnte tur har allerede fått tilnavnet «Den nye Orientekspressen», og kommer i stor grad til å følge den gamle Silkeveien mellom Asia og Europa.

Den tidligere så lange og farefulle ferden, som blant annet Marco Polo gjennomførte, skal ikke ta mer enn to dager med det nye togsystemet, lover Wang, som også er optimistisk når det gjelder hvor raskt det hele kan bygges ut:

- Er vi heldige, blir vi ferdige med alle tre nettverkene innen et tiår, sier Wang.

Kinas president Hu Jintao og Kazakhstans president Nursultan Nazarbayev ble enige om en gassavtale i desember. Nå kan samarbeidet utvides ytterligere dersom Kina får bygge ut en toglinje gjennom nabolandet. FOTO: AFP Foto: STANISLAV FILIPPOV

Tilgang til råvarer

For kineserne har planene åpenbare fordeler. Det vil gjøre det lettere å frakte kinesiske varer rundt om i verden, og Kina vil også få enklere tilgang til naturressurser som for eksempel olje og gass i Sentral-Asia. Derfor har også kinesiske myndigheter tilbudt å ta brorparten av regningen for toggildet mot at Kina blir tildelt lukrative rettigheter for utvinning og innkjøp av slike naturressurser.

Burma skal også ha lovet Kina tilgang på litium, som brukes i mobiltelefoner, dersom kineserne bidrar til å bygge ut toglinjen til det isolerte landet.

— Men dette var ikke Kinas idé til å begynne med, sier Wang.

- Det var de andre landene, først og fremst India, som kom til oss. Disse landene har ikke teknologien til å utvikle høyhastighetstog, derfor kom de til oss.

Gigantisk togsatsing

Og Kina begynner å få skikkelig kompetanse på slike supertog. Landet er midt inne i en gigantisk satsing på høyhastighetstog mellom storbyene -- et prosjekt som anslås å koste hele 4200 milliarder kroner.

Det raskeste av togene som hittil er i rute, den såkalte «Harmoniekspressen» som går mellom byene Wuhan og Guangzhou, har en topphastighet på hele 400 kilometer i timen.

Avstanden på 1060 kilometer tilsvarer den mellom Oslo og Brussel, og er unnagjort på tre timer.

Les også

  1. Spanske lyntog vinner over fly

  2. Samme pris til Trondheim og Kina

  3. Snarveien fra Kina til USA utvides