Kvikk Lunsj-konkurrent får ikke ha enerett på «de fire fingrene»
KitKat kan ikke ha enerett på kjekssjokolade med fire avbrekkbare «fingre», har EU-domstolen avgjort. Målet har vært å stoppe Kvikk Lunsj.
- Eirik HusøyJournalist
- Jan Gunnar FurulyJournalist
Nestlé får ikke lov til å registrere «fire finger»-formen til sin sjokolade Kit Kat som et varemerke. Det vedtok EU-domstolen onsdag.
Det er gode nyheter for den norske sjokoladen Kvikk Lunsj.
Lang sjokoladekrangel
Krangelen mellom KitKat-produsent Nestlé og Cadbury – som sammen med Freia eies av amerikanske Mondelez - har pågått lenge.
Kvikk Lunsj ble laget første gang i 1937, mens KitKat kom den norske sjokoladen to år i forkjøpet, i 1935. I 65 år var ikke det et problem.
I 2002 forsøkte derimot Nestlé for første gang å registrere formen – de velkjente fire «fingrene» – som et varemerke, ifølge BBC.
Freia-eierne fornøyd med dommen
Pressekontakt Tord Bergesen i Mondelez Norge har sendt følgende uttalelse om dommen til Aftenposten via e-post:
«Mondelez har hele tiden ment at Kit Kat-sjokoladens form ikke bør ha merkevarebeskyttelse i EU. Mondelez er derfor fornøyd med at EU-domstolen støtter vår posisjon».
I forbindelse med rettskrangelen gjennomførte den britiske avisen The Guardian i fjor en smakstest mellom de to. Den vant Kvikk Lunsj overlegent.
Kunne ikke bevise EU-gjenkjennelse
Nestlé fikk etter mye frem og tilbake godkjent formen som varemerke i 2006, men konkurrenten Mondelez har senere påklaget avgjørelsen.
EU-domstolen avviste onsdag Nestlés anke av en tidligere rettsavgjørelse som ikke hadde gått i den sveitsiske mat- og drikkevaregigantens favør.
Retten argumenterte blant annet for at Nestlé ikke kunne bevise at denne sjokoladeformen var kjent som KitKat i hele EU.
Nestlé kunne ikke bevise at dette var tilfelle i Belgia, Irland, Hellas og Portugal, skriver E24.