Verden

Dropper planer om ny flyplass-øy i Themsen

LONDON (Aftenposten): En splitter ny flyplass på Boris-island blir ikke løsningen på Storbritannias flyplasskrise.

  • Helle Skjervold
    Helle Skjervold

Det har den myndighetsoppnevnte flyplasskomisjonen nå slått fast.

Dermed blir det ikke en splitter ny flyplass på en halvøy i Themsen, med fire rullebaner og en ny høyhastighetstogforbindelse inn til London.

Londons ordfører Boris Johnson har vært en av forslagets fremste støttespillerne, og den planlagte øya har fått tilnavnet Boris-island på folkemunnet.

Men løsningen på hvordan man skal kunne ta i mot alle flypassasjerne som vil til, og gjennom London, må man finne raskt. Pr. i dag er både Heathrow og Gatwick blant de travleste flyplassene i Europa, og kapasiteten er utnyttet nær fullt.

thems2.jpg

Les også:

Les også

London har ikke plass til alle som vil dit

Med sine to rullebaner er Heathrow i praksis full, og passasjerer som reiser til eller gjennom denne travle hovedflyplassen, opplever oftere problemer og forsinkelser enn dersom man flyr via de andre storflyplassene på kontinentet. Amsterdams Schiphol har til sammenligning seks rullebaner.

Gatwick, der Norwegian har etablert sitt britiske hovedkvarter, er en mindre flyplass med kun en rullebane som i dag opererer på 85 prosent av sin fulle kapasitet. I hektiske perioder er også den helt full.

Målt i antall avganger pr. tilgjengelig rullebane er disse flyplassene verdens to travleste.

To løsninger gjenstår

Diskusjonen om hvordan man skal møte den økende flytrafikken har pågått i årevis i Storbritannia, og er et betent spørsmål både politisk og i lokalmiljøene rundt flyplassene.

Den myndighetsutnevnte flyplasskommisjonen valgte i en delrapport før jul å vrake en haug forslag til nye flyplasser, og kuttet det ned til tre mulige scenarier: utvide Heathrow til, eller utvide Gatwick til to rullebaner.

Kommisjonen valgte også å holde døra på gløtt for Boris-island, det smått spektakulære forslaget om å bygge en helt ny flyplass på en halvøy i Themsen øst for London. Dette forslaget, mente kommisjonen, kunne man ikke gi grønt eller rødt lys før man hadde utredet det ytterligere.

En fremstilling av hvordan flyplassen kunne ha sett ut.

Nå har altså kommisjonen satt foten ned for denne løsningen.

Ifølge kommisjonsleder Sir Howard Davies er Boris-island for dyrt, for økonomisk komplisert og for skadelig for miljøet til å gjennomføres. Her kan du lese mer om kommisjonens vurdering av prosjektet, og begrunnelse for å droppe det.

Boris: — Nærsynt

Deres avgjørelse faller naturligvis i god jord hos konkurrentene Gatwick og Heathrow, som begge bruker store ressurser på å reklamere for sin egen rolle og viktighet for tiden.

Men ordfører Johnson, som har lagt sin elsk på øy-flyplassen, mener kommisjonens avgjørelse er gal:

— Med et nærsynt pennestrøk har flyplasskommisjonen satt denne debatten et halvt århundre tilbake i tid, sa Boris da Boris-island ble lagt på is.