Verden

Ulykkesflyet var blant verdens eldste passasjerfly i fortsatt drift

Ifølge AP var det 110 mennesker som døde da et passasjerfly kræsjet like etter avgang fra hovedflyplassen i Havanna fredag ettermiddag, norsk tid. Flyet var 39 år gammelt.

104 passasjerer og en besetning på seks omkom i flystyrten på Cuba fredag. Tre overlevende behandles for alvorlige skader.
  • Carl Alfred Dahl
    Carl Alfred Dahl
    Nyhetsleder
Nyhetsbrev Få oversikten med vårt nyhetsbrev om Ukraina

Klokken 12.08 lokal tid, bare minutter etter avgang fra José Marti-flyplassen i Havanna, Cuba, gikk Boeing 737 – maskinen i bakken omgitt av en ildkule, ifølge øyenvitner.

113 mennesker var om bord, inkludert en besetning på seks. Hele besetningen var mexicansk, fem av passasjerene var utlendinger, mens resten av passasjerene var cubanere.

Det skal ha vært et barn under 2 år om bord, i tillegg til fire barn over 2 år. En gruppe på 20 prester skal også være blant de omkomne.

Fire passasjerer ble reddet levende ut av vrakrestene. Én av de fire døde senere av skadene, mens de tre andre er alvorlig skadet og tilstanden er kritisk. De tre overlevende er kvinner, én rundt 20 år, en annen rundt 30 år og den tredje skal være 39 år gammel, ifølge det cubanske kommunistpartiets avis Granma.

En overlevende etter flystyrten fraktes til sykehus i en ambulanse.

Brennende motor

Flyet var på vei fra Havanna-flyplassen til Holguín i østlige Cuba. Flyet tilhørte det mexicanske flyselskapet Global Air (også kjent som Aerolíneas Damojh), men fløy på vegne av det statlige, cubanske selskapet Cubana de Aviación.

Et øyenvitne sier til The New York Times hun så flyet i luften med en brennende motor, at det fløy svært lavt, og at det gjorde en uvanlig skarp sving før det kræsjet.

Fra flyplassen kunne ventende passasjerer se en kraftig, svart røyksky stige opp fra området.

Flyet skal ha kræsjet i en statlig eid bondegård, men ingen personer på bakken ble skadet.

Cubas president Miguel Díaz-Canel opplyser at en etterforskning av årsaken til ulykken er satt i gang. Så langt er årsaken ukjent.

– Ting er organisert, flammene er slukket og levningene blir nå identifisert, sier presidenten, ifølge NTB.

Cuba innledet lørdag to dagers landesorg etter flystyrten som kostet minst 107 mennesker livet.

Ventende passasjerer og flyplassansatte kunne se røykskyen fra terminalen, bare noen kilometer fra ulykkesstedet.

På topp 10-liste over verdens eldste

I august i fjor satte den britiske avisen The Telegraph sammen en liste over de ti eldste passasjerflyene som fortsatt gikk i ordinær, kommersiell rutetrafikk. Fredagens ulykkesfly, XA-UHZ, var nummer 7 på listen. Etter at listen ble laget, er det eldste og det fjerde eldste sendt på skraphaugen. Nummer 6 på listen er nå et fraktfly.

Dersom Telegraphs liste er korrekt, og ingen eldre fly er blitt gjeninnført i trafikk siden den gang, mistet de 110 menneskene ombord livet i verdens 4. eldste passasjerfly som fortsatt var i rutetrafikk.

Ulykkesflyet var av typen Boeing 737–200, som tar inntil 136 passasjerer. 1114 maskiner av 200-utgaven ble produsert fra 1967 til 1988.

XA-UHZ var en Advanced-utgave som først fikk luft under vingene sommeren 1979. Flyet var utstyrt med to Pratt & Whitney-motorer.

Flyet ble stanset i fjor

Luftfartsmyndighetene i Guyana forbød i fjor det samme flyet å gjennomføre charterflyvninger av sikkerhetshensyn. Blant flere forhold som ble påpekt var alvorlig overlasting av bagasje, skriver NTB.

Flyselskapet Global Air har kommet med en uttalelse etter styrten i går, der de sier at det ble gjennomført en inspeksjon av flyet i november i fjor, og at flyet da ble godkjent for videre bruk

Ifølge den amerikanske piloten og forfatteren Patrick Smith har ikke alderen i seg selv så mye å si for flysikkerheten.

– Kommersielle fly er bygget for å vare mer eller mindre evig, som er én av grunnene til at de er så dyre. Det er vanlig for et jetfly å være i drift i 25 år eller mer, sa han til Telegraph i fjor.

Slektninger møtte opp ved Franck Pais-flyplassen i Holguín, hvor flyet skulle ha landet fredag ettermiddag.

Store problemer med egen flyflåte

Flyselskapet Cubana har den siste tiden hatt store problemer med å avvikle flytrafikken. Store deler av den aldrende flåten skal ha blitt nektet godkjenning fra det cubanske flytilsynet.

Torsdag 17. mai, dagen før ulykken, ble flyselskapets ukrainske An-158-maskiner satt på bakken, ifølge Airlinegeeks.com. Årsaken skal ha vært gjentagende feil, sprekker i strukturen, overopphetede motorer og vanskeligheter med å skaffe reservedeler.

Bare én av disse var riktignok fortsatt i jevnlig bruk.

Cubanas resterende flåte består stort sett av russiske fly av typene Tupolev og Ilyushin, i tillegg til én ATR-42, som produseres i Frankrike. Cubana leier i tillegg inn fly med besetning fra andre flyselskaper, deriblant den USA-produserte 737-en som styrtet fredag.

Dette er den første, store ulykken med et kommersielt passasjerfly på Cuba siden 4. november 2010, da et Aero Caribbean-fly på vei fra Santiago de Cuba til Havanna styrtet etter en knapp time i luften. Alle 68 om bord mistet livet i ulykken.

Les mer om

  1. Boeing
  2. Flyulykker
  3. Luftfart
  4. Havanna