Verden

40 år siden historiens verste flyulykke. 585 mennesker omkom på Tenerife

Klokken 17.06 søndag 27. mars 1977 kolliderte to store passasjerfly på lufthavnen på den spanske ferieøya Tenerife.

Et av hovedhjulene til ett av ulykkesflyene.
  • Hans O. Torgersen
    Hans O. Torgersen
    Journalist

Ulykken skjedde i tett tåke da pilotene i en Boeing 747 fra det nederlandske selskapet KLM, uten å ha fått klarering for avgang, satte full fart nedover rullebanen.

Imot dem kom et Boeing 747 fra det amerikanske selskapet Pan Am.

Pilotene Pan Am-flyet hadde sekunder tidligere forsøkt å gi beskjed om at de fortsatt var på rullebanen, men på grunn av forstyrrelser på radiosambandet nådde ikke beskjeden frem til nederlenderne.

Den nederlandske kapteinen trodde at han hadde fått klarering for «take off», men det hadde han ikke.

Klarte ikke å få flyet i luften

Da pilotene på KLM-maskinen oppdaget det amerikanske flyet, forsøkte de å få flyet i luften, men klarte det ikke helt. Nesehjulet og første del av flyskroget gikk klar, men motorene og hjulene traff det andre flyet.

Resultatet var altså historiens til nå verste flyulykke. En voldsom brann brøt ut i vrakrestene. De eneste som overlevde ulykken var 61 av passasjerene og mannskapet på Pan Am-maskinen, blant dem begge pilotene.

Om bord på KLM-flyet var det 234 passasjerer og et mannskap på 14. Alle omkom.

Om bord på Pan Am-flyet var det 380 passasjerer og et mannskap på 16. 335 av passasjerene og ni av mannskapet omkom.

Faksimile av forsiden til Aftenpostens aftennummer dagen etter katastrofen.

Etter ulykken ble det satt ned en felles granskingskommisjon med deltagere fra alle de tre innblandede landene: Spania, USA og Nederland.

Flere feil ledet til ulykken

Granskingen førte til at skylden ble lagt på den nederlandske piloten.

Det var flere ting som gikk galt denne skjebnesvangre ettermiddagen, alt fra værforholdene til problemer med radiokommunikasjonen.

Helt til slutt i hendelsesforløpet skjedde den mest avgjørende feilen: En utålmodig kaptein i KLM-flyet avfeide spørsmålene fra annenpiloten og flyteknikeren om hvorvidt Pan Am-flyet hadde kjørt bort fra rullebanen. I stedet ga han ordre om full fart fremover.

Skulle ikke vært på Tenerife

Ingen av ulykkesflyene skulle ha vært på Tenerife denne dagen. Begge var på vei til Las Palmas, men ble omdirigert til Tenerife på grunn av en bombeeksplosjon på flyplassen ved Kanariøyenes hovedstad.

Utbrente rester av ulykkesflyene fotografert dagen etter katastrofen på Tenerife i 1977.

Mange fly ble omdirigert til den mindre flyplassen på Tenerife, så mange at man måtte ta i bruk taxebanen som parkeringsplass. Dermed måtte de to store Boeing 747-flyene bruke selve rullebanen til å taxe frem til startstedet.

Kilder:

  • Wikipedia-artikkelen (engelskspråklig) om katastrofen
  • Havarikommisjonens rapport

Mer om flysikkerhet:

Les mer om

  1. Tenerife
  2. Fly
  3. Flyulykker