Lave oljepriser betyr krise for Saudi-Arabias oljestyrte økonomi. For å hjelpe på dette har landet bestemt at 1,3 million flere kvinner må ut i arbeidslivet innen 2030.

Men hvordan skal alle disse 1,3 millioner kvinnene komme seg på jobb, når de ikke har lov til å kjøre bil selv? Jo, sier regjeringen i det konservative, muslimske landet: ved at vi bruker mange, mange milliarder kroner i offentlige midler på å sørge for at app-baserte taxi-tjenester som Uber og Careem, Ubers Dubai-baserte rival, etablerer seg i Saudi-Arabia. Dette melder nyhetsbyrået Reuters.

På denne måten skal altså også kvinner kunne komme seg på jobb.

Storbritannias statsminister Theresa May kunne ikke kjørt til jobben om hun bodde i Saudi-Arabia. Vise-kronprins Mohammed bin Salman (til venstre), derimot, kunne sust avgårde. På G20-møtet i Kina hadde de uansett garantert begge sjåfør.
NARENDRA SHRESTHA / TT / NTB Scanpix
... men begge disse kan kjøre til jobb om de gidder. Frankrikes president Francois Hollande hilser Saudi-Arabias vise-kronprins Mohammed bin Salman før et møte i Elysee-palasset i Paris i juni 2016.
Kamil Zihnioglu / TT / NTB Scanpix

Bare menn kan kjøre

Taxiene skal selvsagt bare kunne kjøres av saudi-arabiske menn, presiserer regjeringen, men disse kan være et alternativ til sjåfører, mannlige slektninger eller det Reuters omtales som et «shabby» taxi-system, og som av middelklassekvinner ikke anses for å være et sosialt akseptabelt transportmiddel. Uber-bilene må være nyere enn tre år.

Uber og Careem sier at de vil skape opp til 200 000 jobber for saudiske menn i løpet av to år.

Saudi-Arabia må jobbe med pengene. Her er vise-kronprins Mohammed bin Salman (nummer to fra venstre) på vei til G20-toppmøtet i Kina i september 2016.
Mark Schiefelbein / TT / NTB Scanpix

Protesterer mot mannlige verger i Saudi-Arabia

Økonomisk reformplan

Planen om å få 1,3 millioner kvinner ut i jobb er en del av den økonomiske reformplanen «Vision 2030». Det skal skapes 450 000 jobber i privat sektor innen 2020, og i løpet av fem år er ambisjonen å sørge for at minst 28 prosent av arbeidstakerne er kvinner.

– Dette er det nest beste alternative til at kvinner får kjøre selv. På denne måten kan du selv bestemme over tiden din, og du slipper å kaste bort tiden din på å vente, sier Marwa Afandi, en 36 år gammel markedsansatt, til Reuters.

Lav oljepris tvinger Saudi-Arabia til å snu

Pøser inn dollar

I mange andre land har Uber og andre app-transporttjenester blitt møtt med skepsis av myndighetene, fordi de antas å skape trøbbel for de etablerte taxi-selskapene.

Saudi-Arabia brukte 3.5 millarder dollar i Uber i juni 2016, og det statskontrollerte Saudi Telecom Co annonserte like før jul at de kjøpte ti prosent av Careem for 100 millioner dollar.

– Antall Careem-sjåfører som er saudier har økt fra null til seksti prosent de siste tolv månedene. Vi sikter mot 70 000 saudi-arabiske sjåfører innen slutten av 2017, sier Abdulla Elyas, en av Careem- gründerne.

Viser endring i sosiale holdninger

De to app-taxiselskapene opplyser at kvinner allerede utgjør 80 prosent av passasjerene, i følge Reuters.

– I et land der kvinner ikke kan sette seg bak rattet tilbyr vi en vinn-vinn-situasjon til både dem og regjeringen, uttalte Zeid Hreish, Uber-sjefen i Saudi-Arabia.

Den høye kvinnelige bruken av disse appene antas å reflektere hvordan sosiale holdninger utvikler seg i det konservative kongedømmet, der kvinner tradisjonelt ikke har kunne interagere med menn de ikke er i slekt med.

Tre grunner til at IS har erklært Saudi-Arabia som et terrormål

Nekter datteren å bruke appene

– Jeg er komfortabel fordi vi får profesjonell service fra et selskap der sjåføren vil måtte stå ansvarlig for klager mot ham, sier Alia Shayef, en 42 år gammel bankansatt i Jeddah.

Bruken av appene er også kontroversielle. En 18 år gammel universitetsstudent i Riyadh sa at faren hennes har forbudt henne å bruke appene,fordi de åpner for å blande kjønnene.

Noen er også skeptiske til appene, fordi de mener de hindrer en naturlig utvikling mot å åpne for at kvinner skal få kjøre selv.