Verden

Etter nesten tre års leting er flymysteriet like stort. Her er MH370-gåten i tall.

Dette er nøkkeltallene i mysteriet som forsvinningen til Malaysia Airlines Flight 370 etterlater seg.

En kvinne skriver en melding på en plakat tilegnet passasjerene på Malaysia Airlines Flight MH370.
  • Associated Press
  • Tor Arne Andreassen
    Journalist

Letingen i Det indiske hav etter Malaysia Airlines Flight 370 er blitt avsluttet nesten tre år etter at Boeing 777-flyet forsvant. Her er en kikk på noen av tallene som forbindes med det tragiske mysteriet.

40

Antallet minutter Flight 370 hadde vært i luften før flyveledere på bakken mistet kontakt med flyet den 8. mars 2014.

Flyet var på vei fra Kuala Lumpur i Malaysia og skulle til Beijing i Kina da det forsvant fra radaren og kommunikasjonssystemene og forlot sin opprinnelige kurs av ukjente årsaker. Etterforskerne har brukt de automatiske signalene som sendes ut fra flyet til en satellitt for å kunne fastslå at flyet faktisk fløy tusenvis av kilometer ut i den østlige delen av Det indiske hav før det styrtet.

En av Inmarsats satellitter plukket opp syv ping fra MH370 etter at det forsvant fra radaren. En bølgeteori fra 1800-tallet ble brukt til å regne ut at flyet måtte har fløyet tusenvis av kilometer ut i Det indiske hav før det styrtet.

239

Antallet menneskeliv som gikk tapt i katastrofen – 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer.

14

Nasjonalitetene som var representert på flyet. 152 passasjerer var kinesere, 50 fra Malaysia, 7 fra Indonesia, 6 var fra Australia, 5 fra India, 4 fra Frankrike og 3 fra USA. To iranere som trolig hadde som mål å søke asyl i Europa hadde gått ombord med falske pass. Det ble spekulert i om de to kunne ha kapret flyet, men myndighetene slo snart fast at de ikke hadde noen kjente bånd til terrorgrupper.

3

Landene som har vært mest involvert i søket: Malaysia, Kina og Australia. Flyet antas å ha styrtet nærmest kysten av Australia.

Et diagram viser hvor man først lette etter MH370.

1046

Antallet dager som har gått med til leting. Det tok lengre tid enn man først hadde regnet med, først og fremst på grunn av det utfordrende vinterværet.

1370 millioner kroner

Summen som er blitt brukt på letingen. Australia har sagt seg villig til å betale 513 millioner kroner mens Kina betaler 171 millioner kroner. Malaysia har betalt 684 millioner kroner og har gått med på å betale de resterende utgiftene.

En ubemannet ubåt blir satt ut i sjøen fra et amerikansk marinefartøy som deltok i letingen i 2014.

120.000

Størrelsen på det nåværende leteområdet i kvadratkilometer. Leteområdet var opprinnelig halvparten så stort, men ett år etter forsvinningen ble det erklært at leteområdet ble forstørret. Dette er et område som er litt større enn Norges tre største fylker.

1800

Distansen i kilometer fra leteområdet til leteskipenes havn i Fremantle i Australia. Dette er lenger enn fra Bergen til Grønland. Reisen fra havnen til leteområdet tar en uke. Leteområdet ligger ned mot Sørishavet, som er verdens mest urolig hav.

Det australske marinefartøyet Ocean Shield ligger ved havn i Perth i mars 2014, mens det blir klargjort for å delta i søket etter MH370.

4,6 millioner

Arealet i kvadratkilometer av Det indiske hav som er blitt gjennomsøkt – uten resultat – av skip eller fly. Dette er 12 ganger Norges størrelse.

Flere enn 20

Biter med vrakrester som man enten har bekreftet eller har mistanke om stammer fra flyet. En av flyets flaps ble funnet på en øy i Det indiske hav i juli 2015. De eneste tre bekreftede bitene fra flyet ble skyllet i land på en øy i Mauritius, den franske øya Reunion og en øy utenfor Tanzania, skriver Reuters.

En flaps som man mener stammer fra MH370 ble funnet på en strand på den franske øya Reunion i Det indiske hav i juli 2015.

25.000

Størrelsen i kvadratkilometer som ligger rett nord for det nåværende leteområdet. Et område på størrelse med Troms fylke. Det er i dette området som ekspertene antar at det er mest sannsynlig at flyet faktisk styrtet. En analyse av strømmene i Det indiske hav er det vitenskapelige grunnlaget for at man har kommet til denne konklusjonen i en rapport fra det australske flysikkerhetsmyndigheter som ble offentliggjort i desember 2016.

Det foreligger ingen planer om å gjennomsøke dette området. Australia, Malaysia og Kina har tidligere blitt enige om at de bare skal lete utenfor det tidligere angitte leteområdet hvis det foreligger pålitelig informasjon om flyvraket spesifikke beliggenhet.

Talsmenn for de etterlatte mener avgjørelsen om å ikke lete i dette nye leteområdet er «uansvarlig og avslører en sjokkerende mangel på tillit til dataene, instrumentene og anbefalingene fra en rekke offisielle eksperter som myndighetene selv har utnevnt», melder BBC.

Noen av de etterlatte holder hverandres hender under et møte i Antananarivo i Madagaskar den 4. desember 2016. De etterlatte har protestert mot at letingen nå oppgis.

10-talls teorier om hva som har skjedd

Helt siden flyet forsvant har det vært ulike teorier om hvorvidt en av eller begge de to pilotene hadde kontroll i cockpiten, om det kan ha blitt kapret, og om hvorvidt alle ombord døde og om det ble fløyet av noen i det det traff vannet.

Det som bidrar til mysteriet er at etterforskerne tror noen med vilje har slått av flyets transponder før det ble snudd og fløyet tusenvis av kilometer ut i Det indiske hav. Transponderen sender ut et kodet signal hver gang et radarsveip treffer flyet.

MH370s skjebne har også vært kilde til et flom av konspirasjonsteorier. For eksempel at flyet ble kapret av Nord-Korea, Vladimir Putin eller et romskip fra verdensrommet, at det ble skutt ned av amerikanerne eller kapret og fløyet til en ørken i Kasakhstan.

  • Enda flere flymysterier: Syv fly forsvunnet siden 1948.

Les mer om

  1. Flysikkerhet
  2. Malaysia Airlines
  3. Mysterier
  4. Flyulykker