Verden

Dette er lavpristilbudet for flyktninger og migranter

Når pengemangelen blir stor, tyr flyktninger og migranter til lavpristilbudet: De blir stuet inn i lukkede varebiler og lastebiler.

Politiets åstedsgranskere inspiserer kjølebilen som torsdag ble funnet i Østerrike med 71 døde i lasterommet. Blant de døde var 59 menn, 8 kvinner og 4 barn. Etterforskningen tyder på at de var flyktninger, sannsynligvis fra Syria. Foto: HEINZ-PETER BADER, Reuters/NTB Scanpix

  • Kjetil Hanssen
    Kjetil Hanssen

Migranter og flyktninger kommer til fots, på leide sykler, i biler, godsvogner på tog, minibusser og busser. Flyktninger og migranter på vei fra Tyrkia og Hellas nordover i Europa tar veien gjennom Makedonia og Serbia eller Bulgaria og Romania.

Økning i skjulte grensekryssinger

EUs grensekontrollorgan Frontex registrerer en kraftig økning i det de kaller hemmelige grensekryssinger. Dette er når flyktninger og migranter forsøker å komme inn i det europeiske Schengen-området helt under myndighetenes radar. Motivet er å kunne søke asyl i et land etter eget valg og ikke det første man kommer til, for eksempel Ungarn eller Hellas.

I 2013 ble det avdekket 599 slike forsøk. I fjor var tallet 3052 – de fleste ved Bulgarias grense mot Tyrkia. I år øker det enda mer.

— Da mange kom til Italia tidligere i sommer, kunne de reise videre med offentlig transport, sier Joel Millman talsmann i International Organization for Migration (IOM) til Aftenposten.

- I armene på farlige gjenger

Ettersom de nå ankommer Hellas, som ikke har landegrense mot andre Schengen-land, er de henvist til smuglerne, fremholder Millman.

IOM er bekymret over utviklingen.

— Vi mener oppbyggingen av kunstige barrièrer ved grensene styrer migrantene og flyktningene i armene på farlige gjenger. Disse er hensynsløse og ubetenksomme, slik vi så i Østerrike der de bare forlot 71 mennesker i bilen, sier Millman.

- Hvorfor reiser de i skjul når de allerede er inne i Schengen?

— Ungarsk politi kontrollerer busser og tog og tar dem av. Kanskje tror myndighetene av en slik taktikk vil avskrekke nye fra å komme, men de kommer uansett, sier Millman

Les Aftenpostens reportasje fra Ungarns piggtrådgjerde:

Les også

– Vi gir aldri opp. Vi vil prøve igjen og igjen til vi kommer inn.

– Smuglerne vil lyve

Kanskje kjente de 71 omkomne, som antas å være syrere, heller ikke til Schengen-reglene.

— Menneskesmuglerne vil ikke nøle med å lyve for sine kunder, sier Ewa Moncure i Frontex til Aftenposten.

I den greske byen Patras forsøker migranter å komme seg med ferger til Italia ved å gjemme seg på vogntog. Foto: YANNIS BEHRAKIS, Reuters/NTB Scanpix

Spådde vekst

Frontex spådde i sin risikoanalyse for 2015 at antallet som ville komme fra Tyrkia over Egeerhavet og over vestre Balkan, kom til å øke i år, og EU-byrået fikk rett.

«Raske endringer i metodene, mulige forskyvninger i ruter og grensetyper, og tiltagende forsøk på å unngå å bli oppdaget og identifisert er ventet som følge av økt overvåking», heter det i risikoanalysen.

Leide ut sykler

I fjor vår og på vinteren nektet makedonske myndigheter de ankomne å kjøpe billetter til buss og tog. Konsekvensen ble en blomstrende forretning med utleie av bruktsykler. For 1500–2000 kroner fikk de en sykkel som de brukte de omtrent tyve milene fra den greske grensen til den serbiske. De forlatte syklene ble fraktet tilbake til Hellas-grensen og solgt på nytt.

Døde på togskinner

Mange andre fulgte togskinnene gjennom landet. Frontex mener årsaken var at risikoen her var liten for å bli stoppet av politi. Dessuten gjorde det navigeringen langt enklere. I løpet av 2014 ble imidlertid åtte drept av tog. I april i år omkom 14 av en gruppe på 50 i en enkelt ulykke. De fleste av disse var afghanere og somaliere. Den siste tiden har makedonerne satt opp busser og tog for flyktningene som er på gjennomreise mot EU.

— Dette er svært bra. Da forsvinner markedet for et ulovlig tilbud. Der noen trenger transport, vil det dukke opp et transporttilbud. Der noen trenger ulovlig transport, vil det dukke opp et ulovlig transporttilbud, sier seniorrådgiver Pål Nesse i Flyktninghjelpen.

Les Aftenpostens reportasje fra Tyrkia:

Les også

Butikkene i kystbyene skor seg på flyktningenes behov

— Viser desperasjonen

Nesse viser til at flyktningene som oftest fraktes i busser og minibusser.

— Lastebiler og varebiler er lavpristilbudet, sier han.

De transportmetoder som flyktningene og migrantene aksepterer, viser desperasjonen deres, påpeker Nesse.

— De har kanskje flyktet fra for eksempel fra Syria i den tro at de kunne vende tilbake etter noen måneder eller et år. Så gikk ikke det. Når de bestemmer seg for å forsøke å komme til Europa, tar også dette lengre tid og koster mer enn de tror. Kanskje har de måtte betale for overnatting underveis. Når de er kommet så langt, begynner pengene å ta slutt. Og da er det lavpristilbudene som gjenstår, sier Nesse.

  1. Les også

    – Jeg er blitt påvirket av bildene vi har sett de siste dagene

  2. Les også

    Jo flere flyktninger, desto mer EU-krangel

  3. Les også

    Omfanget av flyktninge- og migrantstrømmen forklart med tall

Les mer om

  1. Migrantkrisen i Europa