Verden

Frykter smuglernes nye strategi

BRUSSEL (Aftenposten): Ifølge Frontex er dette den nye, farlige metoden menneskesmuglerne bruker for å fortsette sin ulovlige geskjeft gjennom vinteren.

Flyktninger på dekket av «Ezadeen» da skipet ved midnatt fredag ble tauet inn til italiensk havn. Antonino Condorelli/Reuters/NTB Scanpix

  • Ingeborg Moe
    Journalist

Det er bare to dager siden sist gang et skip ble funnet drivende utenfor Korfu. Rundt 900 flyktninger var ombord skipet Blue Sky M, fire hadde dødd under overfarten. STRINGER/ITALY

Ved midnatt fredag kom det Sierra Leone-registrerte spøkelsesskipet «Ezadeen» med 450 flyktninger om bord frem til Italia, tauet av et islandsk oppsynsskip som er i tjeneste for Frontex.

Les også:

Les også

Spøkelsesskip med flyktninger framme i Italia

Kyniske menneskesmuglerne fyller nå gamle lastebåter med flyktninger og forlater dem til sjøs. Ifølge EU grensekontrollbyrå Frontex tar dette menneskesmuglernes brutalitet til et nytt nivå.

— Dette er spøkelsesskip, for de er forlatt med høy fart. Det er veldig farlig. Smuglerne er nådeløse. De tenker ikke på sikkerheten til migrantene, sier talskvinne Ewa Moncure i EUs grenseovervåkingsbyrå Frontex til Aftenposten.

Mange av de 450 menneskene om bord på «Ezadeen» er kvinner og barn. Mannskapet forlot skipet i internasjonalt farvann etter at det hadde drevet rundt uten drivstoff drøye 60 kilometer fra den italienske kysten.

Skipet Blue Sky M ble funnet drivende utenfor den greske øya Korfu tidligere denne uken. Nå er nok et skip uten fører funnet drivende på vei til Italia. STRINGER/ITALY

Bygd for å laste dyr

Ifølge Reuters ble «Ezadeen» bygget for 50 år siden for å frakte buskap. Nå var det fylt med flyktninger som hadde tatt sjøveien fra Tyrkia til det europeiske fastlandet.

Haakon Svane i Rederiforbundet opplyste til NRK fredag kveld at det norskregistrerte bilskipet Höegh London, etter anmodning fra italienske myndigheter,bisto i redningsaksjonen. «Ezadeen» hadde fått motorstopp. En maskinist og en elektriker fra det norske skipet ble fløyet ut til «Ezadeen»for å for å få i gang maskineriet.

En av dem som var ombord i skipet, klarte å få kontakt med den italienske kystvakten over radio.

— Da vi spurte om skipets status, svarte en kvinne «vi er alene, og vi har ingen som kan hjelpe oss», sa kystvaktens talsmann Filippo Marini til SkyTG24, ifølge Reuters.

Talsperson Filippo Marini i den italienske kystvakten sier ifølge BBC at lasteskipet ble tauet til en italiensk havn av den islandske patruljebåten «Tyr», som inngår i EUs maritime grensestyrke.

For noen dager siden ble et skip med rundt 800 flyktninger, de fleste syrere, forlatt drivende med kurs for Italia. Også da fikk den italienske kystvakten kontroll over skipet og fikk flyktningene i land.

Ny metode

— Dette er en ny metode som vi har sett i vinter, sier Frontex' talskvinne Ewa Moncure.

Ifølge FNs høykommissær for flyktninger har over 200.000 mennesker kommet seg over Middelhavet i løpet av 2014. De fleste av dem har kommet i små gummibåter eller andre småbåter, men er blitt plukket opp av den italienske marinen eller kystvakten. 1. november kunngjorde italienske myndigheter at de avslutter sin operasjon Mare Nostrum, som har gått svært langt ut i internasjonale farvann for å redde flyktningene.

Nå som vinteren har kommet, er sjøen grovere og farligere.

Artikkelen fortsetter under bildet.

«Ezadeen» kom ved midnatt fredag til havn i Italia, med mange av de 450 flyktningene stående på dekk. Antonino Condorelli/Reuters/NTB Scanpix

— Da trenger du bedre båter. Og det ser ut til at de nå har begynt å bruke denne typen skip. De frakter flyktningene til internasjonalt farvann og forlater dem der. De har ofte lite vann om bord. De som betaler minst, er innelukket nederst i båtene. Det gjelder spesielt afrikanerne. Det er som slaveskip, sier Moncure.

Hun sier at menneskesmuglerne tjener store summer på å frakte flyktningene.

— Her er det snakk om millioner av dollar. Opptil 900 mennesker kan være ombord et slikt skip.

Det er dårlig vær i området. Det islandske kystvaktskipet Tyr, som er del av Frontex' styrke, prøvde å slepe fartøyet inn til sørspissen av Italia fredag formiddag.

Uten utstyr

Carlotta Sami i FNs flyktningskommissariat sier til Reuters at de også har registrert økende bruk at gamle lastebåter til å smugle flyktninger nå i vinter.

— Vanligvis har de ikke engang elektronisk utstyr ombord, sier hun.

Smuglerne setter skipet på autopilot så snart de når internasjonalt farvann og flykter selv i en mindre båt.

Les også:

  1. Les også

    Mannskapet forlot flyktningskip med over 700 - drev på autopilot mot land

  2. Les også

    Hvem skal redde båtflyktningene?

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Aldri før har så mange migranter kommet til Italia på en måned

  2. VERDEN

    Minst 22 personer funnet døde i båt ved Libya

  3. VERDEN

    Her berges over tusen mennesker - frykter ny dødssommer

  4. VERDEN

    Italia nekter nok et redningsfartøy å legge til kai

  5. VERDEN

    Italia stenger sine havner for migrantskip – ber Malta ta ansvar

  6. VERDEN

    Redningsskipet fikk legge til på Sicilia. Men de 177 om bord får ikke gå i land.